Sveiki,
Kodėl vis praeidavo pro MO muziejų ir niekada į jį
neužeidavau, man sudėtinga paaiškinti, nors turiu tradiciją nuolat apsilankyti
Lietuvos dailės nacionalinėje galerijoje, tačiau Mo – ne. Puikiai menu tą erdvė
ir metus, kai griovė toje vietoje buvusį garsųjį kino teatrą, bet tenka
pripažinti, kad nugriauti buvo verta ir turėti štai tokią kultūros erdvę.
Visai neseniai apžiūrėjau pagrindines parodas. Mažojoje
salėje vyko „Ilgiuosi, nežinau ko“, t. y. žmogaus ir namų, gamtos kaip
egzistencinės nerimo pajautos junginys. Netikėta buvo tai, kad kai kurie kūriniai,
instaliacijos, reljefai buvo sukurti labai seniai, kai klimato kaita dar nė
nebuvo šitaip eskaluojama, pavyzdžiui, vienos menininkės iš Smalininkų miniatiūros,
nutapytos po sunkios Antrojo pasaulinio karo patirtos traumos, griūvant
nesaugiai po karo paliktai pastato sienai menininkė buvo sunkiai sužeista. Jos
darbai (nepasižymėjau menininkės pavardės) tokie kruopštūs, žali, šviesūs, nors
juose veriasi ir savitas žmogaus barbariškumas, įsibrovimas į gamtą, padarant
ją savo nusikaltimo vieta. Prieš 30 metų niekaip jie mums nekalbėtų apie
klimato kaitą, bet šiandien net ir numestas ledų popierėlis sukeltų didžiulį
rezonansą. Nustebino ir tiesioginė palydovo transliacija, per kurią galime
stebėti besisukančią Žemę, mūsų namus. Jie visų tų menų kūrinių energetikoje
atrodo tokie trapūs...
Didžiojoje salėje vyko paroda „Iš vidaus“. Joje
eksponuojami man nematyti darbai, kuriuos jungia žmogaus asmenybės aspektai,
dažniausiai ateinantys iš vidaus, t. y. emocijų spektras, susitikimas su savimi
pačiu. Čionai pamatysite ir didžiulę judančią bambą, kuri rodo ryšį su motina,
o autorei su kūrybos šaltiniu, čia rasite ir portretus, kuriuos kita menininkė
tapė stebėdama tik veidrodinį pozuotojų atspindį; krūtimis ir vulvomis siuvinėtą
pledą, kuris verčia atkreipti dėmesį į kūno funkcionalumą (gimdyti ir maitinti),
nustebino ir augaliukų miniatiūros, kruopščiai ir vis kitaip perteiktas kaip visatos
harmoningas nevienodas dalelių panašumas, bet vienas įspūdingiausių ir
originaliausių darbų buvo „Marytės. O kas gi tos Marytės?“, kurią sukūrė Laima
Oržekauskienė (g. 1958), kuri keliavo po Europą fotografuodama Mergelės Marijos
atvaizdus, po to juos integravo į bintus ir padarė vieną nuskausminimo ir gailestingo
gijimo įspūdį paliekantį darbą. Taip pat parodoje paliko įspūdį „Svetimas medis“,
kurį pateikė Petras Mazūras, kuris išsaugojo medžius, įstrigusius
akmenyje ir inde, bylodamas apie vilties gyvastingumą.
Šiaip vaikščiojau ir mėgavausi visu tuo vizualumu ir
kaip visi tie meno kūriniai, apie kuriuos būtų galima rašyti atskirai ir
komentuoti kaip apie vieną bendrą parodos viziją. Įdomu ir tai, kad jie kitose parodų
vizijose tikriausiai atspindėtų visai kitas idėjas ir koncepcijas, todėl menas
ir yra nuostabus, nes jo minties prasmė plastiška ir galgi net pačiam autoriui
menininkui gali padaryti netikėtą įspūdį. Lankysiuosi dar, kai atsiras kitos
parodos.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą