Sveiki, skaitytojai,
Naujametiniu spektakliu
šiemet man tapo vokiečių režisieriaus Christian Weise Valstybiniame
Vilniaus mažajame teatre pastatytas pagal amerikiečių dramaturgo Tennessee
Williams (1911-1983) pjesę spektaklis „Katė ant įkaitusio skardinio
stogo“ (angl. Cat on a Hot Tin Roof, 1955). Dramaturgo gyvenimas
nebuvo lengvas, jis gimė konservatyvioje pietų Misisipėje, šeimoje, kuri jo
nesuprato. Tėvas alkoholikas, o motina neurotiška, todėl anksti susidomėjo
teatru ir literatūra, kol galiausiai baigė scenarijaus rašymo mokslus
universitete. Pats T. Williamsas buvo homoseksualas, tuo metu nelabai to slėpė
nuo itin homofobiškos JAV visuomenės, bet niekur viešai to ir nedeklaravo. Ilgametis
jo vadybininkas ir mylimasis Frankas Merlo buvo jo gyvenimo partneris nuo 1947
metų iki Merlo mirties 1963, po kurios dramaturgas paniro į gilią depresiją. Visos
jo gyvenimo temos ir potyriai daugiau ar mažiau atsispindi pjesėje „Katė ant
įkaitusio skardinio stogo“, kurioje analizuojama šeimos psichologinė įtampa. Tiesa,
autorius už šią pjesę pelnė Pulitzerio premiją.
Pjesėje vaizduojama Briko
ir Megės nelaiminga santuoka. Jiedu negali susilaukti vaikų, o Brikas nuolatos
geria alkoholį, atkaklioji Megė stengiasi jį suvilioti, nepasiduoti liūdesiui
ir depresijai. Tuo pačiu metu Briko broliui Guperiui sekasi tarsi iš pypkės, jo
žmona vaisinga, jis turi vaikų ir atrodo įgyvendina visus sėkmingo ir „tikro“
vyro socialines sąlygas, tačiau Tėtušio, kurio paskutinioji ne už kalnų, prielankumo
jis negauna. Tėtušis susidomėjęs tik Briku, kuriam nerūpi palikimas, nes jis
skendi liūdesyje. Galiausiai sužinome, jog Brikas labiausiai liūdi dėl to, kad
iš gyvenimo išėjo jo sporto komandos kapitonas ir geriausias bičiulis, su
kuriuo neva pati Megė turėjo romaną. Nors pjesėje nė karto tiesiogiai neparodoma
homoseksualioji meilės pusė, tačiau visa scenografija ir Briko išvaizda byloja
apie homoseksualiosios meilės apraiškas.
Pagrindiniai veikėjai
panašūs į kates, kitaip sakant, tai viena didelė kačių šeimyna, nors pirminėje
pjesėje vaizduojama konservatyvi pietinė XX a. JAV šeima, kurios pagrindinis
pragyvenimo šaltinis – plantacijų verslas, tačiau vokiečių režisierius Ch.
Wiese šeimą scenoje pateikia dviprasmiškai. Iš vienos pusės matome kačių toteminį
metaforizuotą šeimos modelį, todėl aktoriai scenoje vaizduojami kaip
pseudokatės, dažnai su randais, tyčia sudriskusiais po kovų su nagais rūbais, o
pasviręs scenografinis pasaulis, garmantis žemyn, eina kaip šeimos likimo ir
išlikimo parabolė. Bet ar galima išlikti neigime ir socialiniuose vaidmenyse
sveiku dvasiškai?
Iš vienos pusės šiandien
pjesė neatrodo itin sudėtinga. Jau daug vandens nutekėjo nuo 1955 metų, kada
tik subtiliai per metaforas ir simbolius galėjai kalbėti apie kitokios meilės
trūkumą. Nors homofobinės problemos niekur nedingo, tačiau sociume susikūrusios
įvairios aktyvios bendruomenės gali tapti užuovėja daugeliui žmonių. Spektaklyje
atviriausiai utriruotos klasikinės šeimos prievolės. Šeimą valdo patriarchatas,
čionai vėl turime tėvo ir sūnaus konfliktą, lūkesčius, savotišką
nesusikalbėjimą ir maištą, spaudimas turėti santuoką ir vaikų, kad viskas būtų
pratęsta kaip ir pridera. Brikui tas nerūpi, jis guli prie šaldytuvo lūžusia
koja, kuri reiškia nutrūkusius jo santykius su mylimuoju ir iš esmės gyvenimo
prasme, jis vilki rožinį moterišką erotinį apatinį kostiumėlį, makabriškai
vaikšto ant aukštakulnių ir kaip tik paryškiną savo vidinį kitoniškumą, nors
patys šeimos nariai nemato ir to nekomentuoja, bet visi tarsi įtaria. Iš esmės
tai gėjiškas manieringumas, kurį reikėjo XX amžiuje slėpti, tačiau žiūrovams
nuo scenos jis kaip tik hiperbolizuotai ir groteskiškai paryškintas.
Kaip bežiūrėsime, visas
spektaklis tyčia primena lėlių namelį, jis karikatūrinis ir veikėjai primena
animacinius šaržus. Didelis bravo scenografijai ir kostiumams, jie iš tikrųjų
labai išskirtiniai ir padeda visai istorijai išsiskleisti. Stilistiškai man
priminė net amerikiečių kino režisieriaus Tim Burton filmų „Todas Svynis“, „Valbalų
sultys“ ar animacinio filmo „Mirusi nuotaka“ stilistinius elementus, bet jie
kaip ir filmuose, taip ir šiame spektaklyje, atrodo labai šaržuotai, todėl
komiškai. Didžiausia drama kyla iš Briko vidinio skausmo ir jo alkoholizmo,
kurio jis nenori nei sau, nei kitiems paaiškinti.
Reiktų paminėti, jog
spektaklį lydi gyvos muzikos intarpai, kuriuos atlieka Ignas Kasikauskas
(būgnai), Žygimantas Juozas Bačkus (gitara), taip pat dainuoja aktorė Teklė Baroti
(Megė) ir, žinoma, didžiausi aplodismentai aktoriui ir dainininkui Šarūnui Januškevičiui
(Brikui), kuris ne tik visą spektaklį laviravo ant aukštakulnių (nors jau šiais
laikais tuo niekuo nebenustebinsi), tačiau nustebino jo atsidavimas šiam
vaidmeniui. Kadangi spektaklį mačiau iš parterio priekio, mačiau jo didžiulį
įsijautimą tiek dainuojant, tiek vaidinant (išvirpino lūžusią koją visą
spektaklį), o po viso spektaklio mačiau, kad reikėjo jam dar ir emociškai
atsigauti. Taip pat reiktų pagirti Ilonos Kvietkutės (Motušės) komišką kostiumą
ir pasirodymą.
Šiaip spektaklio turinys
manęs asmeniškai nenustebino, tačiau suprantu jo pastatymo principus, sąsajas
su dabartine Lietuva, bandant aktualizuoti pjesės medžiagą postsovietinėje mūsų
visuomenėje, kur dar tiek daug įsitikinimų ir stereotipų. Šis spektaklis gan
muzikalus, gera Šarūno Januškevičiaus parengtis, nustebino tvirtas LGBTQ jo
šokis, kuris labiausiai išreiškė Briko prigimtį, bet labiausiai spektaklis „Katė
ant įkaitusio skardinio stogo“ stebino savo vizualizacijos ir scenografijos
principais, kurie sujungia žmonių-kačių šeimos hierarchinius socialinius
santykius į vientisą atmosferinį burbulą, kuriame individualūs dvasiniai
išgyvenimai slopinami turto dalybomis, lūkesčiais, lyčių vaidmenų stereotipais,
todėl žmogus gydosi vienas taip, kaip išmano, nes gijimui nėra palikta nei
erdvės, nei atjautos.
Štai vienoje recenzijoje Ramunė
Balevičiūtė teigė, kad spektaklis nepateisino žiūrovo lūkesčių, nes neįvyksta „spragt“
pačiam žiūrovui, o pjesė lieka tolima ir neidentifikuojama, žodžiu, nematome
mes joje savęs. Sakyčiau, kad sutinku tik iš dalies. Nemato tie, kurie nėra
patyrę analogiškų situacijų, nereflektuoja, pavyzdžiui, alkoholizmo ar
homofobijos problemų mūsų visuomenėje, tačiau pjesės pabaiga išties nutrūksta
nieko nepalikusi ir nieko neišsprendusi tarsi muilo operos pirmasis sezonas. Brikas,
nors tariamai patiria „spragt“, tačiau kas tas iš tikrųjų galvoje esantis „spragt“,
argi ne išsilaisvinimas iš kančios kaip kad A. Škėmos veikėjui Garšvai, kuris
patiria savo zoori, sąmonės užtemimą, todėl nebelieka kančios, nebelieka
asmenybės, todėl pjesėje čia ir dedamas taškas, nes pereinama juodžiausios
egzistencijos naktis, po kurios galima statyti gyvenimą iš naujo arba tapti J.
Phoenix sukurtu Džokeriu.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą