Sveiki, skaitytojai,
Nepamenu, kada paskutinįkart buvau Šiauliuose. Tikrai.
Bet labai seniai, o ir miestas man neturi sąsajų su tokiu miestu, kuris turi
ypatingą teatro mokyklos ir tradicijos veidą, nors gal tikrasis šiaulietis pasakytų
kiek kitaip, nors žinau, kad toks Valstybinis Šiaulių dramos teatras egzistuoja
ir puikiai daro savo spektaklius, tačiau jų retai pamatysi uostamiestyje. Tą retą
progą šįkart išnaudojau ir tiesiu taikiniu nuėjau į režisieriaus Aido
Giniočio spektaklį „Revizorius“, kurį vieninteliam pasirodymui
atvežė šiauliečiai 2025 m. sausį. 2019 metais įvykusi Šiaulių dramos teatro
premjera pagal Nikolajaus Gogolio klasikų klasika tapusią pjesę pasirodymas
vertė salę trumpam sugūžėti. Nemačiau nė vienos tuščios vietos – „Revizorius“
iššlavė viską.
Bandau prisiminti savo skaitymo metus, kada studijų
metais „sukirtau“ Gogolio „Revizorių“. Anuomet pjesė patiko, ji ir rimta, ir
labai komiška, tad daugmaž žinojau, kokio turinio reiktų tikėtis. Daugelis
vyresniosios kartos arba studijuojantys režisūrą bei aktorystę tikriausiai
skaitė „Revizorių“, kuris narplioja XIX a. pirmosios pusės carinės Rusijos provincijos
biurokratinius korupcijos reikalus. Pjesė originalo kalba išleista 1836 m.,
tačiau joje vyrauja nesunkiai aktualizuojami nūdienos liūdni sisteminiai
dalykai.
Aidas Giniotis toli nenubėga nuo klasikinio varianto,
tad stengiasi išlaikyti nugrimzdusį rusišką XIX a. miestelio kasdienybę ir
centre vaizduoja prasigėrusius, moralės nebeturinčius miestelio valdytoją,
teisininką, paštininką, gydytoją ir t. t. Žodžiu, visus tuos institucinių organų
vadovus, dėl kurių laikosi provincijos gyvenimas. Neanalizuosiu ir nedetalizuosiu
turinio, tik pasakysiu, kad šiam spektakliui ir nereikėjo didelių pakeitimų,
perkonstravimo ar dekonstravimo, keistų ar labai originalių, sunkiai pjesės
neskaičiusiam atsekamų sąsajų, modernybių. Iš vienos pusės tai klasikinio
braižo pastatymas, bet Giniotis jį bando aktualizuoti „užsklandėlėmis“, per
kurias veikia miestelėnų darbininkai (panašiai kaip animaciniame filme „Bjaurusis
aš“ geltonieji pakalikai), išėję į ekspozicijas pokštauja apie COVID-19,
moralizuoja ir demoralizuoja alkoholizmą, moko ir čia pat paneigia vertybinius
aspektus, kalambūriškai kalbėdami perteikia šiuolaikinius savivaldybių valdymo
biurokratinius triukus, aktualizuoja kyšių ir korupcijos sistemines ydas.
Man patiko tariamo revizoriaus Chlestakovo aktoriaus Arno
Ašmono pasirodymas. Ši pjesė ir charakteringas
sukčiaus, mergišiaus vaidmuo man kažkuo priminė Moljero „Tartiufo“ veikėją. Tiesa,
spektaklyje turime klasikinių vulgarybių, pvz., seksas, vilkint tautinius moterų
rūbus, pasivoliojimai, gašlumai man žiūrėjosi nepaprastai komiškai ir vykusiai,
labai mėgstu gašlumo parodijas teatre, nors gal kam ir nepatinka, nes gal
pasirodo nerimta ir priklausytų žemesniojo teatro rangui, bet Šiaulių „Revizorius“
man pasirodė tinkamai „paspaustas“ komizmo prasme, kuriame išsiryškina
provincialusis kaimietiškas naivumas, kvailumas ir idiotizmas.
Kaip bežiūrėsi, „Revizorius“ juk yra komiška moralinė pjesė,
ji moko per gudročių tragedijas ir raudas tos folklorinės/liaudies tiesos: nešink
ant kito, nes ir ant tavęs gali šikti; nespjauk į vandenį, iš kurio reiks
gerti; kaip pasiklosi – taip ir miegosi... Žinoma, kad „Revizoriaus“
spektaklis nėra joks stebuklas, tačiau jis pramogos dėlei labai smagus ir
tikrai nesnūduriavau ir laikas neprailgo. Galų gale nustebino finalas, kada
atėjo tikrasis baltasis revizorius ir mums lyg Mozė iš lapų perskaitė įsakymą „iš
viršaus“, jog esame ir būsime kontroliuojami (labiau net mums, dabarties
žmonėms, o ne tiems XIX a.), būsime dėl sistemos mušami ir persekiojami, jeigu ją griausime, jei reiks, būsime prismaugti, kad ir oro uosto tualetuose, nes prieš viršenybę nepapūsi. Šis
jo pranešimas staiga įgauna gilią prasmę, kurią pavadinčiau reikšmingiausiu
spektaklio provokacija, kuris manyje sukirbino maišto prieš kontrolę ir sistemą
jauseną, prieš sistemą, kurią mes patys renkame, maitiname, kuri mums turi
atstovauti, o galiausiai tampame jos baudžiauninkais ir vergais dėl tos pačios
paradoksalios priežasties, dėl ko apsikvailino „Revizoriaus“ miestelio valdžios
vyrai. Žavesio šis spektaklis turi.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą