2023 m. rugpjūčio 21 d., pirmadienis

Filmas: "Liberté" / "Liberté"

 Sveiki,

 

Katalonų režisierius Albert Serra mane nustebino filmu „Liberté“ (pranc. Liberté) (2019), už kurį Kanų kino festivalyje pelnė „Ypatingo žvilgsnio“ apdovanojimą, o pats filmas Lietuvoje buvo rodomas Kino pavasaryje. Šis erotinio pobūdžio filmas gali kai ką netgi šokiruoti, nes kils labai pagrįstų klausimų, apie ką apskritai šis kūrinys? Čia neapsieisime be istorinio konteksto, kuris susietas su Prancūzijos revoliucijos išvakarėmis. Turtingųjų laisvamanių libertinų būrys pasitraukia iš Paryžiaus XVIII amžiaus antrojoje pusėje ir maždaug tarp vokiečių ir prancūzų žemių, miško proskynoje, rengia BDSM orgijas! Iš vienos pusės, kas gali būti makabriškiau, jei ne koketės ir monstrai, tarnai ir valdingieji susitikę tamsioje girioje, kurie kuždasi begėdiškomis kalbomis ir ruošiasi naktiniam ištvirkavimui?

 

Pasirodo, visas filmas yra vien apie tai! Nufilmuotas naktiniame miške, svirpiant žiogams, tad atmosfera kaip kokiame užtemdytame be elektros ir žvakių Versalyje, kur didžiausiu prieglobsčiu tampa karietų kambariai be ratų ir žirgų. Gerai, iš vienos pusės libertinai turi savo filosofiją, kuri įterpiama į įmantrius geidulingus pokalbius. Išsivaduodami iš griežto klasicizmo ir religinių dogmų, jie švenčia savo nebesuvaldomo geidulio šventę, tad šokiruoja filosofiškai ir praktiškai išreikštas sekso ir kančios santykis, o pagrindiniai veikėjai taip ištroškę išsilaisvinti iš socialinių vaidmenų, traumų, priespaudų, įsitikinimų, kad praranda protą, maldaudami dar labiau juos kankinti. Šį filmą žiūrėdamas ne kartą pagalvojau, kad galgi tampa aišku ekstazė, kai kankinama moteris šaukė: „Plakite mane stipriau, budeliai!“.

 

Kitą vertus filmas metaforizuotas, sudurstytas iš kontrastų: daug nešvankybių, kuriuos apjungia intelektualūs pokalbiai apie troškimą patirti malonumą. Gali būti, kad ir mums apmąstant šiandienos pasaulį, atrodo, jog tampame kažin kokie plastikiniai, kurie meluoja sociume, savo soc. tinkluose, šeimai, sau, darbdaviui, kad tas melas ir dirbtinumas, prisitaikymas atbukina, ir vienintelis tikras dalykas, kaip ir šiame filme, yra skausmas, kuris nesumeluoja tikrųjų potyrių. Aišku, tai destruktyvu, tačiau tai taip žmogiška, kad beregint šis filmas įgauna filosofinį ir net savitą egzistencinį matmenį, kuris nebe taip šokiruoja ir stebina, o tampa natūraliai prieinamas ir suprantamas.

 

Štai, ką sako pats režisierius: „Norėjau, kad filmas fiziškai paveiktų žiūrovą ir sukeltų tokią būseną, kurią dažnas jaučia anksti ryte išeidamas iš naktinio klubo. „Liberté“ negalima atskirti to, ką matėte, nuo to, ką girdėjote ar įsivaizdavote. Žiūrėdami filmą, jį kartu su manimi kuriate. Kartais esame vojeristai, kartais jie, reikalaudami dėmesio, žiūri į mus, labai kruopščiai seka mūsų reakcijas.“ Visą interviu skaitykite ČIA.

 

Gal kas prisimena rumunų režisieriaus Cristi Puiu filmą „Dvaras“ (2020), kuris be proto turi sunkius ir nesibaigiančius manieringus dialogus? Čia esama panašios sugestijos ir polėkio. Visgi, kaip daugelis pastebėjo, filmas yra kaip potyris, nes nieko panašaus neteko matyti. Žiogų hipnozė naktiniame miške tiesiog skamba po seanso, o patirtas suvokimo siaubas apie žmones kaip socialinius gyvūnus, manding, pasakė kur kas daugiau apie mūsų prigimtį, nei būtų galima pamanyti iš pradžių žiūrint šį unikalų filmą. Tikrai ne kiekvienam.

 

Mano įvertinimas: 8/10

Kritikų vidurkis: 51/100

IMDb: 4.6



 

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą