Claudia Piñeiro. „Elena
žino“ – Vilnius: Rara, 2025. – p. 144.
Sveiki, skaitytojai,
Pirmąkart apie argentiniečių rašytoją Claudia
Piñeiro (g. 1960) sužinojau iš 2022 metais paskelbto trumpojo Tarptautinio
Booker literatūros nominantų sąrašo. Kadangi pasidomiu šiais sąrašais,
tuokart vyliausi, kad šis neilgas romanas bus vieną dieną išverstas į lietuvių
kalbą, o po to apie jį pamiršau... Tačiau leidykla Rara išties pateisina
retų paukščių pasirodymą lietuvių knygynuose, tad ėmėsi kaip visada
nekomercinio sprendimo – išversti ir išleisti Claudios Piñeiro romaną Elena
žino (isp. Elena sabe), kurią į lietuvių kalbą išvertė Aistė
Kučinskienė.
Šiaip išduosiu paslaptį, kad mane kur kas labiau žavi
ir jaudina istorijos, kuriose dažniau dėmesio centre yra pagyvenę žmonės arba
jau visai seni, nes tada atsiveria kažin kokia kitokia gyvenimo ir pačios
kuriamos istorijos suvokimo perspektyva, apie kurią paprastai nesame linkę
pagalvoti. Argentinietės romane Elena žino – Parkinsono ligos kamuojama
senolė Elena ir viena jos diena iš namų į Buenos Airių tolimo rajono pakraščius.
Siužete nėra labai daug dinamikos, primena Ilga dienos kelionė į naktį,
kur per vienos dienos kelionę atsiveria Elenos praeitis. Elena ieško teisybės,
nes mano, kad jos 44 metų dukrą Ritą kažkas pakorė ant bažnyčios varpo, pati
nusižudyti negalėjo, nors inspektorius, policija, kunigas ir aplinkiniai jai
teigia, kad Rita nusižudė.
Kur Elena keliauja, sužinome ne iš karto, bet
galiausiai atskleidžiama ir tragiška Izabelės istorija. Izabelę prieš 20 metų
Elena ir Rita atkalbėjo nuo aborto ir parvežė ją atgal į namus, nors niekada
daugiau jos nesimatė ir šiaip buvo nepažįstamos. Elena įsitikinusi, kad
Izabelė turi grąžinti skolą ir padėti jai surasti Ritos žudiką... Po to romane
grįžtama į Elenos praeitį, dažniausiai į tas scenas, kai ji bendravo su dukra
Rita. Nors pabrėžiama Elenos motiniška meilė Ritai, bet, pasirodo, motina ir
dukra nuolat bardavosi dėl visokiausių buitinių dalykų: „Ji mylėjo ir myli,
nors to neišsakė, nors jos riedavosi ir pasitraukdavo viena nuo kitos,
diskutuodavo tartum plakdamos rimbu, nors ji neglostė, nebučiavo, – motina
myli. Ar ji vis dar motina, jei dukters nebėra? – klausia savęs (p. 51).“
Iš tikrųjų romanas kuriamas dviem ryškiomis kryptimis:
viena iš jų – detektyvinė istorija (kas nužudė Ritą?), o kita – Elenos ir dukters Ritos
santykių raida. Nors tai nėra kanoninis detektyvinis žanras, tik subtilios užuominos,
visgi didžioji pasakojimo rašytojos fokusuojasi į įtampą, kurią kuria Elenos
kūniškumas, o tiksliau – ligos pasireiškimas. Daug pagrindinės veikėjos fizinio
neįgalumo vaizdavimo, Elena nuolat privalo vartoti tabletes ir gaivinti savo
kūną tarsi robotą, kad galėtų keliauti per miestą. Negana to, ji dvokia
šlapimu, bėga seilės, o judesiai lėti, žarnynas aptingęs, bet bene svarbiausias
akcentas yra Elenos žvilgsnis į pasaulį: ji negali pakelti akių, jos žvilgsnis
mato tik grindinį, žmonių batus, rankų judesius, tačiau jai retai tenka
pamatyti veidą. Tai, sakyčiau, oidipiška, nes visą gyvenimą Elena nematė
savo ir Ritos disfunkcinių santykių ir tik kuo mažiau matydama pasaulio, tuo
labiau ji supranta apie savo ryšį su dukra.
„Kuo tampa žmogus, kai jam nebepriklauso
ranka, nebepajėgianti apsivilkti striukės, koja, nepakylanti prieš žengiantį
žingsnį, neišsitiesiantis kaklas, dėl kurio nebeišeina pažiūrėti į akis? Kai nebegali
pakelti galvos ir į pasaulį žvelgti tiesiai, kas gi esi? Gal tu esi smegenys,
kurios vis dar mąsto, bet jų nurodymų niekas nepaiso? O gal tu esi pačios
mintys, kurių negali nei pamatyti, nei paliesti, nes slepiamame kaukolės? (p.
73).“ Elena išties nuolat kovoja su savo liga,
kurią vadina kale. Ji susikūrusi ištisą ritualą, pvz., vardyti Buenos Airių
gatvių vardus, vaistų ir raumenų pavadinimus, idant tokiu būdu išlaikytų protą,
tačiau greitai skaitytojas suvokia, kad būtent šitoks „racionalus rožančius“
tėra būdas tvirtai laikytis savo teorijos apie Ritą. Štai kodėl ji
instinktyviai trokšta Izabelės pagalbos, ji nori paliudijimo ir supratimo, kad
Rita negalėjo nusižudyti.
Svarbus lietaus motyvas. Elena įsitikinusi, kad Rita
negali nusižudyti bažnyčioje per lietų, nes paniškai bijojo būti nutrenkta
žaibo, bet nepagalvoja, kad gal gyvenime Ritai kas nors buvo baisiau už žaibą. Elena
įsitikinusi, kad pažinojo savo dukrą, suvokė Ritos negalėjimą susilaukti vaikų,
tad motinystės privilegija laikė savo pačios iliuzijas, kad iš prigimties perprato
Ritos pasaulį, tačiau, pasirodo, kad nė velnio... Iš tikrųjų romanas Elena
žino yra apie tai, kad Elena nieko nežino apie Ritą, nes tai iliuzija,
kylanti iš motinystės sureikšminto vaidmens, todėl Elenai apmaudu, kad Rita
buvo bevaikė ir kad šiam pasaulyje net vaisingos motinos gali nenorėti vaikų.
Didžiausias šio romano prasminis grožis atsiveria, kai
autorė nuolat aprašydama Elenos senatvės ir ligos kamuojamą kūną iš tikrųjų
kuria ir apie socialinių kūnų sąveiką, pvz., Elena mėgo kontroliuoti Ritos
gyvenimą, nes manė, kad tam turi teisę kaip motina, nes Ritą laikė savo pačios
kūno tąsa. Įdomus nematytas disfunkcinis bendravimo modelis kylantis iš motinos
ir dukters santykių ir priklausomybių stereotipinių modelių savintis savo
palikuonis kaip nuosavybę. Kadangi Izabelė prieš 20 metų buvo atkalbėta nuo
aborto, Elena tiki, kad ir Izabelė mirtinai jai turi būti dėkinga, nes suteikė
tą patį motinystės džiaugsmą, todėl Izabelė yra skolinga kūniškai Elenai, tad
gali ja naudotis. Paradoksas tame: kad per kūniškumo „skolas“ (abortai,
gimdymai) žmonės kuria ir socialinius ryšius, savinasi vieni kitų kūnus ne bet
kaip, o šiuo atveju iš tariamų vertybinių stereotipų (aš tau padėjau išsaugoti
vaiką, tu privalai man sugrąžinti Ritos bent jau teisingumą), kad kiekviena
moteris turi gimdyti ir mylėti savo vaiką ir tai yra didžiausios laimės moters
išraiška. Deja, Elena negali suprasti, kad šiuolaikiniame pasaulyje vaikas
motinai retesniais atvejais gali būti dvasinis žlugimas. Taigi romanas apie
moterišką vienkryptį solidarumo iliuziją, iš kurios paradoksaliai atsiranda ir
vienybė, ir tas pats prievolės būti kaip visoms smurtas, kurį pati Elena darė
savo dukrai tampydama dar mažą pas ginekologą tikrinti gimdos...
Žodžiu, šis romanas sudėtingas netobulos motinystės
atlasas, kuris atveria nesąmoningu smurtu kaip tradicija grįstą elgesį. Galų gale
koks iš tikrųjų buvo Elenos ir Ritos ryšys? Subordinuotas ar harmoningas?
Vienoks Ritai, kitoks Elenai. Aišku, ne visi vaikai gali pakelti itin sunkiai
sergančių tėvų priežiūros prievolę, kai sudėtingas charakteris visą gyvenimą
galbūt griovė gyvenimą...
Visgi tai nėra lengvas romanas, jame veriasi
sudėtingas argentiniečių moterų skirtingų kartų gyvenimas, galimai artimas ir
mūsų lietuvėms. Daugiabriaunės situacijos leidžia kalbėti apie senatvę, ligas
ir pažeidžiamumą, ateinantį ne tik iš kūniškumo, bet ir iš sociumo, kitaip
sakant, romane tai tampa vienas kito veidrodiniais atspindžiais. Elena žino
yra keletas kūnų, primena lėlę matriošką, kur galima besibaigiančio
gyvenimo situacijas lukštenti kaip svogūną. Neįprasta ir romano kalba bei
ritmas. Man sunku pasakyti, kaip lietuviškai pavyko vertimas, tegu tą lygina
profesionalai, tačiau tekstas nėra iš lengvųjų, parašytas tokiu beveik sąmonės
srautu, kuriame įvairūs dialogų ir pokalbių fragmentai susilieja su pasakotojos kalba,
tačiau kaip palankų bruožą išskirčiau romano lakoniškumą ir taupumą. Visgi mačiau,
kad daugelis romaną gyrė, tačiau iki pusės teko šiek tiek pasigalynėti. Neslėpsiu,
kad įsitraukti buvo šiek tiek nelengva, tikėjausi didelės įtraukos, tačiau
vėliau teko pasiduoti, kad reikia eiti per Elenos fizinių pojūčių nepatogumus,
kad suprasčiau kaip Claudia Piñeiro kuria psichologinę įtampą. Bet kokiu atveju
romanas sudėtingas ir nevienadienis, tačiau ar jis bus tarp tų geriausių Raros
knygų? Man asmeniškai tikriausiai panašiai kaip su kitos argentinietės Marios Gainza Regos nervas romanu: supranti, kad gera, bet pasmerkta paskęsti
kitų gerų knygų sraute. Bet kokiu atveju, nesigailiu, kad skaičiau.
Maištinga Siela


Ieškote skolos konsolidavimo paskolos, neužtikrintų paskolų, verslo paskolų, hipotekos paskolų, automobilių paskolų, studentų paskolų, asmeninių paskolų, rizikos kapitalo ir kt.? Esu privatus skolintojas, teikiu paskolas įmonėms ir privatiems asmenims su mažomis ir priimtinomis 2 % palūkanų normomis. Rašykite el. paštu: christywalton355@gmail.com
AtsakytiPanaikinti