2019 m. rugpjūčio 18 d., sekmadienis

Knyga: Naomi Alderman "Galybė"


Naomi Alderman. „Galybė“ – Vilnius: Baltos lankos, 2019 – 400 p.

Sveiki, skaitytojai,

Viena karščiausių šios vasaros knygų naujienų tikriausiai būtų galima įvardyti Naomi Alderman (g. 1974) romaną Galybė (ang. The Power), kurią rekomenduoja Vitalija Pilipauskaitė-Butkienė ir Marijus Gailius, o ir anotacija apie įelektrintą pasakojimą viliote vilioja. Tiesą sakant, šioji daug žadanti knyga tapo šios vasaros Trojos arkliu, kuriame atsivėrė tai, ko literatūroje nemėgstu ir tai, kas iš tikrųjų gerai veikia masinius skaitytojus.

Distopinis romanas pasakoja apie tariamai po Antrojo pasaulinio karo užkastus cheminius teršalus, kurie moterims pažadiną galią, panašią į elektrinius ungurius: sruogos pagalba galima per delnus paleisti kibirkščiuojančią jėgą, kuri priverčia vyrus slėptis po lapais. Kitaip sakant, romanas pasakoja apie pasaulinį galios perversmą, kada į valdžią ateina moterys ir toli gražu ne pačiais taikingiausiais būdais – karu, perversmu, smurtu. Knyga dvelkia savotišku feministiniu kerštu ir yra antitezė mūsų realiam pasauliui, kada didžiausiuose valdžios postuose sėdi būtent vyrai, kurių disponuojama galia pasižymi karo žiaurumais ir konkurencingumu.

Autorei iš esmės nerūpėjo sukurti pasaulio, kuriame įrodytų, kad moteriška valdžia yra geresnė, galgi priešingai – kodėl toji pabudusi galybė, sruoga po kaklu, geba šitaip iškreipti šiaip jau gerbtinas moterų savybes: motiniškumą, švelnumą, jautrumą, intuiciją, harmoniją, kūrybiškumą ir pan. Nors knyga apie moteriškumo ir vyriškumo, galios ir menkumo dualumo problemą, kitaip sakant, ką silpnieji gali padarysi su visuomene gavę galią, man šioji knyga ne tiek feministinė, kiek apie pačios galios sampratą, kurią autorė atskleidžia kaip griaunančiąją, sadistinę ir naikinančią tai, kas žmogiška.

Bet įtariu, kad daugeliui knyga labiau patiks dėl lyčių kovos idėjos, kuri iš tikrųjų šiek tiek dvelkia distopijų karalienės kanadiečių rašytojos Margaret Atwood, Oriksė ir Griežlys bei Tarnaitės pasakojimo autorės, kuri buvo N. Alderman konsultantė ir savotiška mokytoja. Neįmanoma nepastebėti kai kurių Tarnaitės pasakojimo idėjinių elementų  t. y. galios ir lyčių konkurencijos iškreiptas pasaulis, kuriame randasi mus, skaitytojus, labiausiai jaudinantys dalykai: kiek gali autorius įsivaizduoti iškrypusį pasaulį, kad galėtų literatūros pagalba pertransformuoti ir pateikti tą amžiną pasąmonėje įsigalėjusį lyčių prieštaringumo ir nesuderinamumo mitą. Skaitydamas tokias knygas pagaunu save galvojantį, kad moterys rašančios apie tokius dalykus savitai kerštauja vyrų giminei arba bent jau stengiasi atskleisti nelygybės nuoskaudą už istorijos raidoje joms padarytas skriaudas. Bet neabejoju, kad kiekvienas skaitydamas romaną permąsto viską savaip.

Autorė logiškai stengiasi pagrįsti kiekvieno veikėjo poelgius ir jai tai neblogai sekasi, tačiau skaitant neapleido jausmas, kad knyga priklauso absoliučiai populiariajai masinei literatūrai. Dvelkia serialo dėsniais parašytas kūrinys, kuris turi aiškiai gerą idėją, tačiau jos raiškos būdai prasti, nors literatūros apžvalgininkui ir rašytojui Marijui Gailiui itin patiko lengva romano kalba, kuri vietomis netgi priminė jo paties parašytą distopinį romaną Oro. Daugelis dalykų tiesiog neįtikina arba atrodo kokybiškai nevertingi, pavyzdžiui, kai jaunos merginos atradusios galią ima save sadistiškai pjaustytis: „Kai kurios merginos nenori jų turėti ir mėgina pačios išsipjauti – viena mėgino su žirklėmis, pasakojo daktaras. Vienuolikos metų. Žirklėmis. Karpė save lyg popierinę lėlytę (p. 194).“ Savaime aišku, kad distopiniame romane galima sukurti savitus elgesio modelius ir dėsnius, kuriuos nulemtų aplinkos faktoriai, tačiau kad ir kaip pajungčiau fantaziją, visgi nelabai įsivaizduoju vienuolikmetę karpant save taip švelniai kaip lėlytę. Smurtas ir švelnus deminutyvas yra literatūrinis kokteilis, kuris dažniausiai veikia, tačiau tik ne šioje istorijoje, o tokių abejotinų dalykų pilna romane.


Naomi Alderman  

Populiarioji literatūra nėra savaime nevertinga ar ydinga, tik ji gali nepateisinti alkanesnio skaitytojo, o kad knyga populiariosios literatūros kokybės liudija ir vienkrypčiai veikėjai, kurių biografijos gana klišinės, pavyzdžiui, iš vaikų namų paimta Elė, kurią prievartavo jos įtėvis arba Margo, patirianti darbe menkavertiškumą, nes ji moteris. Margo – viena klišiškiausių romano veikėjų, kuri pamažu tampa valstijos gubernatore: „Jau skaičiuoja, kokią premiją gaus iš „NorthStar“, jeigu planas pavyks, ir mąsto apie didžiules rėmėjų aukas kitiems rinkimams (p.254).“ Kur tokius vienkrypčius galios ir valdžios ištroškusius veikėjus galima pamatyti? Ogi tokiuose serialuose kaip Kortų namelis!

Galybės kaip masinės kultūros produktą identifikuoja ir komiksais grįsta logika, (gali priminti visokius super didvyrius ar filmus apie mergaites su super galiomis), kad vietomis distopinį politinį ir socialinį perversmą stelbia iš tikrųjų pernelyg fantastinės literatūros elementai: „Aš jau kaupiu jėgas, – pasakoja Roksė, – ir kūriau planus, o dabar iš jo atsiimsiu, ką jis iš manęs atėmė (p. 351).“ Vėlgi tos lyčių grumtynės strategiškai atskleidžiamos gana paviršutiniškai, kaip gerieji ir blogieji veikėjai kokiame nors Supermeno nuotykių serijoje. Autorė bando šį žaidimą sušvelninti suteikdama Roksei ir Elei sunkių ir nuskriaustų mergaičių biografinių faktų, kas sukuria jas spalvingesnes, kad ne visada žinai, geriesiems ir blogiesiems jas priskirti.

Patiko man romano įrėminimas laiškais, kada po daugel amžių laiškais susirašo Naomi ir Neilas, tai leidžia skaitytojui patirti pasaulį po kupolu efektą ir palyginti mūsų istorijos raidą ir tuos faktus, kuriuos iš istorijos vadovėlių priimame kaip tiesą su distopinio pasaulio perteikta istorinės tiesos linija.

Daugelis knygą vertina itin palankiai, tačiau visumoje romanas nėra toks paveikus, koks galėjo tapti. Manau, tai nulėmė iš esmės pasirinkti populiariosios literatūros elementai, kuriuos galime aptikti masinio vartojimo kultūroje, ypač kino filmuose ir serialuose, t. y. vienkrypčiai personažai, gerųjų ir blogųjų skirstymas, yra skriaudikai ir yra aukos, veikėjai apsėsti keršto ir valdžios galios, komikso lygio logika ir fantastinio romano verbalinė struktūra, nukreipta į nuotykius, o ne į vidinius veikėjų išgyvenimus. Žinoma, stipriausia šio romano dalis yra pati idėja, kuri stipriai traukia skaitytojus žvilgtelėti, o kaip, galimas daiktas, gyventume kitokioje visuomenėje, kurioje valdo moterys.

Jūsų Maištinga Siela

4 komentarai:

  1. Dr Isikolo yra geriausias būdas padėti jums susigrąžinti partnerį
    Gaila, kad aš suabejojau rašybos ir psichikos skaitymais, kuriuos žmonės internete skelbia apie vertus rašybos rašytojus. Rašau čia, šioje svetainėje, nes noriu patikinti žmones, kuriems vienaip ar kitaip reikia pagalbos, žinoti dr. Isikolo, kuris padės išspręsti jūsų problemą. Aš netekau vyro, nes negalėjau jam pagimdyti vaiko. Endometriozė buvo mano nevaisingumo priežastis. Po 2 metų išsiskyrimo mano vyras niekada neatvyko namo, pamatydamas kitą moterį. Trumpai tariant, aš prisijungiau internete ir mačiau liudijimus internete, bet taip pat ieškojau patikimų rašybos ratukų. Dr Isikolo buvo rekomenduotas kaip labai patikimas, tikras ir patikimas padėti. Aš susisiekiau su juo ir paaiškinau jam apie mano nevaisingumo problemą ir mano vyro matymą su kitomis moterimis. Jis patikino mane visiška laime. Aš padariau viską, ką jis man liepė, ir šiandien mielai rašau apie jį. Nustebau, kai mano vyras grįžo namo atsiprašydamas. Šis susitikimas su šiuo vyru privertė mane atsidžiaugti. Mano vyras paprašė manęs ir po to, kai aš sutikau, jis tą naktį miegojo namuose, o mes po 2 metų pirmą kartą turėjome lytinių santykių, ir tai buvo puiki akimirka. Aš pastojau ir esu pati laimingiausia moteris, šiandien internete rašanti šį parodymą, nes esu dvynių mama ir noriu, kad ir kiti, norintys pagalbos, susisiektų su šiuo vyru. Jo el. Paštas yra isikolosolutionhome@gmail.com arba „Whatsapp“ +2348133261196

    AtsakytiPanaikinti
  2. Po septynerių metų palaikęs su juo ryšį, jis išsiskyrė su manimi. Aš padariau viską, kad jį sugrąžintų, bet viskas buvo veltui. Aš labai norėjau jo grįžti dėl meilės, kurią jam turiu, ir maldavau jo visko, duodavau pažadus, bet jis atsisakė. Aš kažkam internete paaiškinau savo problemą ir ji pasiūlė verčiau susisiekti su rašytoju DR ILEKHOJIE, kuris galėtų padėti man ištarti rašybą, kad jį sugrąžintų, tačiau aš esu tas tipas, kuris niekada netikėjo rašyba, neturėjau kito pasirinkimo, nei išbandyti. . Aš nusiunčiau rašybos ratuką ir jis man pasakė, kad nėra problemų, jog viskas bus gerai prieš dvi dienas, kad mano buvęs vyras grįš pas mane prieš tris dienas, jis ištarė rašybą ir, stebėtinai, antrą dieną, buvo apie 16 val. Mano buvęs vyras man paskambino ir aš buvau toks nustebęs, kad atsiliepiau į skambutį ir jis pasakė tik tai, kad jam labai gaila visko, kas nutiko, kad jis norėjo, kad aš grįžčiau pas jį, kad jis mane labai myli. Buvau tokia laiminga ir nuėjau pas jį, štai kodėl mes vėl pradėjome laimingai gyventi. Nuo to laiko aš pažadėjau, kad kas nors, ką aš žinau, turintis santykių problemų, aš jam padėčiau, nukreipdamas jį į vienintelį tikrąjį ir galingą rašybos rašytoją, kuris man padėjo išspręsti savo problemą ir kuris skiriasi nuo visi netikri iš ten. Visiems gali prireikti rašybos keikėjo pagalbos, jo el. Pašto adresas: gethelp05@gmail.com arba jo „WhatsApp“ / „Viber jam“ tel .: +2348147400259

    AtsakytiPanaikinti

  3. Aš taip džiaugiuosi, kad mano santuoka buvo atkurta. Mano buvęs vyras grįžo, kai paliko mane ir mūsų 2 vaikus kitai moteriai. Man buvo taip malonu susitikti su dr. Ilekhojie, kaip jis padeda daugeliui žmonių sugrąžinti meilužį, todėl susisiekiu su juo, kad padėčiau ir man. būtent taip dr. Ilekhojie padėjo man sugrąžinti mano vyrą. Didelis ačiū jums dr. Ilekhojie, nes aš niekada negalvojau, kad mano buvęs vyras sugrįš pas mane taip greitai. Tu esi geriausias ir geriausias pasaulyje. Jei esate čia ir jums reikia jūsų buvusio meilužio ar jūsų vyras persikėlė į kitą moterį, daugiau nebeverkite, susisiekite su šiuo galingu rašytoju. Ačiū! „Ilekhojies“ susisiekite su gethelp05@gmail.com arba skambinkite +2348147400259

    AtsakytiPanaikinti
  4. Koks nuostabus ir tiesmukas rašybos ratukas, kuris man atnešė džiaugsmą ir laimę! Aš duodu šį liudijimą, nes esu toks laimingas, noriu padėkoti DR ISIKOLO už puikų dalyką, kurį jis padarė mano gyvenime, Jis sugrąžino į mano gyvenimą laimę. Aš niekada netikėjau burtų žinovais, kol mano gyvenimas subyrėjo, kai mano meilužė 6 metų nusprendė tai pavadinti mesti beveik tada, kai norėjome susituokti. Aš buvau toks emocinis, kad nebegalėjau padaryti nieko pagrįsto, kai po dviejų mėnesių skausmo prieš seną mano draugą mane pristatė rašybos ratukas, vadinamas dr. Iwisa, tai įvyko po to, kai mane sukrėtė įvairūs netikri rašybos žinovai. . Mane supažindino su DR ISIKOLO tikru rašybos ratu. Per mažiau nei 48 valandas pamačiau stebuklus, meilužė grįžo pas mane ir mano gyvenimas grįžo lygiai taip pat, kaip užbaigtas galvosūkis, o po mėnesio mes susituokėme ir tai buvo lyg sapnas man, nes maniau, kad praradau jį amžinai. . Ačiū DR ISIKOLO, kad padėjote man, bet svarbiausia - nuoširdumas ir greiti tikslūs rezultatai. el. paštas: isikolosolutionhome@gmail.com Taip pat galite pažiūrėti jį į „Whatsapp“ telefonu +2348133261196.

    AtsakytiPanaikinti