Alessandro
Baricco „City“. – Vilnius: Alma littera, 2002.
Sveiki, skaitytojai,
Jau gerokai apleidau
kažkada leistą Alma littera nuostabią
knygų serija Dvidešimto aukso amžiau
fondas, kurią beveik surinkau, tik perskaityti niekaip nepavyksta, mat vis
iššoka naujos knygos, nauji horizontai, nauji pasauliai. Su puikiuoju italų
rašytojų Alessandro Baricco susipažinau pirmiausia perskaitęs jo puikų romaną Aistrų pilys, prieš keletą metų – Jūra vandenynas. Po Jūra vandenynas praktiškai neabejojau, kad sugrįšiu prie šio
autoriaus, nes jį skaitant apima kažkoks keistas magiškas jausmas, kad rankoje
laikai nepaprastą knygą, kuri dreskia egzistencijos siūles ir nuneša tave į
paralelinę realybę, kur melancholija tampa tiršta būties sudedamoji dalis.
Sunku nusakyti šį jausmą žodžiais, nes tiek, kiek esu skaitęs literatūros, nė
vienas autorius nėra tokio kitoniško jausmo suteikęs.
Jo romanas City ilgokai pratūnojo mano namų bibliotekoje, tiesiog keistai laukiau, buvau paveiktas įvairių internetinių komentarų, kad šioji autoriaus knyga kur kas silpnesnė, ne tokia sodri pasakojimu ir kad ją apskritai sunku skaityti. (Štai taip mane veikia visokios internetinės rašliavos ir padrikos replikos – stabdo, paralyžiuoja, neleidžia džiaugtis maloniais atradimais. City neabejotinai yra A. Baricco knyga, parašyta tokiu pat puikiai subrandinto vyno stiliumi).
City
knyga siūlo pasinerti į kelių siužetų pasakojimą. Nors daug kas šioje knygoje
akcentuoja vesterną, tačiau kur kas daugiau vietos pasakojime užima istorija
apie vaiką genijų Gouldą. Tiesą sakant, kartais atrodo, kad pasakojimas kažkoks
bejausmis ir Gouldas neturi jausmų arba yra antiagnostinis veikėjas, nelinkęs į
pasaulio analizę, nuobodžiai vaikšto į paskaitas, tačiau nereflektuoja potyrių,
kalba trumpais sakiniais ir nė kiek neprimena genijaus. Priešingai – vaikas,
kuris negali panešti genijaus etiketės, tarsi pripažinimas tampa našta, priešu,
atėmusiu jam vaikystę ir džiaugsmą. Jis nuolat eina prie mokyklos, retkarčiais
galvoja apie Nobelį, stebi mokinius, tačiau su jais nedraugauja, pats yra
izoliuotas genijaus statuso aptvare ir bendrauja tik su išgalvotais draugais –
milžinu Dyzeliu ir nebyliu Pumerangu. A. Baricco sukuria personažo galybę ir
gelmę kažką neapčiuopiamai eliminuodamas ir pridėdamas sveiku protu nesuvaldomą
aistrą, galgi net talentą būti etikete. Boksininkas Laris trokšta tapti
pasaulio čempionu, generolas bendrauja su sūnumi tik telefonu ir keistuolė „auklė“
Šatsi Šel, kuri trokšta leistis su Gouldu į pasaulį geltonų gyvenamuoju autobusiuku,
bet nuolat rašo vesterną.
Rašytojas Alessandro Baricco.
Knygos veikėjai turi
begalės aistrų, kaip ir ankstesniuose autoriaus romanuose, jų biografijos
išgaunamos per ypatingą jų charakterių žodinę tapybą, akcentuojant jų trūkumus,
demoniškas kančias kaip privalumus, poetizuojant, todėl nuolat atrodo, kad
Gouldas, Šatsi, Laris, generolas, futbolo treneris ir vesterno veikėjai
balansuoja ant beprotybės slenksčio. Įdomu ir tai, kad jie beviltiškai pakantūs
vienas kitų beprotybėms ir aistroms, silpnybėms, todėl jų „draugystė“ ir
dialogai, kurių romane gana daug, atšlieja veikėjus kaip atskirus kosminius
darinius, tarp jų nuolatos veriasi beviltiška praraja, nutrūkę žmogiškieji
ryšiai, kitaip sakant, kiekvienas veikėjas kovoja su savo gyvenimu, todėl tampa
uždari citadelėje, uždarame savo vidiniame mieste. Iš esmės ši veikėjų pozicija
siejasi ir su knygos pavadinimu „Miestas“, veikėjai yra savo lūkesčių ir
beprotybės vergai, tačiau ir pati romano struktūra, pereinantys atskiri
siužetiniai pasakojimai komponuojami kaip atskiri kvartalai.
Šioje knygoje taip pat
neprarandamas melancholijos natos. Apskritai melancholija A. Baricco romane
tampa žodžių muzika. Tai vienas iš tų rašytojų, kuriam be galo svarbi sakinių
ir minčių vibracijos dermė, kuri išsiplečia į daugiasluoksnį pasakojimą, ir kuris
primena ilgą muzikinį kūrinį. Autorius turi absoliučią pasakojimo klausą ir
gebėjimą pasakoti, to nesunaikina net Ingos Tuliševskaitės vertimas į lietuvių
kalbą. Sunkoka palyginti pasakojimą su Jūra
vandenynas, tačiau įtariu, kad būtent toji knyga mūsų skaitytojams turėtų
patikti labiausiai, kadangi City
visgi kiek kitoks pasakojimas, jis uždaro veikėjus, todėl mėgautis tenka ne jų
sodriais charakteriais, tačiau jų beprotybe ir A. Baricco pasakojimo
konstrukcija. Vesternas papasakotas magiško realizmo principu – dykumos apleistas
miestelis, kuriame 34 metus neteka laikas, primena vaiduoklių miestą, tačiau
toks tas vesternas, jame visada turi nuaidėti lemtingas šūvis, šūvis nuaidi ir
rašantiems šį romaną. City yra
kūrinys siūlantis dar ir kūrinį savyje, šios pasakojimo gijos tik iš pažiūros
neturi nieko bendra, tačiau netrukus įsitikinama, kad dar ir kaip turi –
analogiška vesterno ir pamišėlių mąstysenos konstrukcija leidžia išgaubti
logiškus veikėjų veiksmus ir pasaulio suvokimą, todėl pats knygos smagumas yra iš
nuotolio žiūrėti ir stebėti veikėjų žaidimą, kaip ne veikėjai valdo savo
likimą, bet užprogramuota tam tikri teksto, šiuo atveju miesto, kaip
dieviškosios matricos programa.
Šiaip ar taip City nuostabus romanas. Gal ne pats
mėgstamiausias, tačiau patyriau ir vėl nuostabią A. Baricco gebėjimą pasakoti
istoriją taip, lyg ji būtų vienintelė ir paskutinė šioje Žemėje.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą