Sveiki, skaitytojai,
Tęsiu garsiausių pasaulio rašytojų gyvenimo ir kūrybos
apžvalgas ir šįkart mano dėmesys britų romanistui Davidui Michellui, kurio
knygos vienu metu buvo populiarios Lietuvoje.
ANKSTYVASIS RAŠYTOJO DAVID MITCHELL
GYVENIMAS
Davidas Mitchellas (David Mitchell),
vienas labiausiai pripažintų šiuolaikinių britų romanistų, gimė 1969 m. sausio
12 d. Sautporte (angl. Southport), Lankašyro grafystėje, Anglijoje. Tačiau
didžiąją savo ankstyvosios vaikystės dalį jis praleido Malverno (angl. Malvern)
miestelyje, Vusteršyre. Apie jo šeimą žinoma nedaug, išskyrus tai, kad jis
užaugo viduriniosios klasės šeimoje, o jo tėvai dirbo gana įprastus darbus.
Būdamas vaikas, Mitchellas patyrė žymią kalbos ydą – mikčiojimą, kuris, vėliau
pripažino rašytojas, stipriai paveikė jo socializaciją ir savimonę. Jis tapo
savimi neužtikrintu vaiku, o tai paskatino jį pasitraukti į vidinį pasaulį.
Šis pasitraukimas į vidinį pasaulį ir nepasitikėjimas
savo žodžiu lėmė Mitchello ankstyvąjį susidomėjimą knygomis ir rašymu. Būtent
rašytinė kalba tapo jo pagrindine išraiškos priemone, kurioje jis jautėsi
laisvesnis ir galėjo kontroliuoti žodžius, kurių negalėjo kontroliuoti
kalbėdamas. Skaitymas, ypač mokslinė fantastika, filosofija ir sudėtingi
pasakojimai, tapo jo didžiausiu pomėgiu. Baigęs Malverno koledžą (angl. Malvern
College), Mitchellas tęsė akademinį kelią ir įgijo anglų literatūros bakalauro
laipsnį Kento universitete (angl. University of Kent) Kenterberyje. Po to jis
baigė lyginamosios literatūros magistro studijas Rytų Anglijos universitete
(angl. University of East Anglia), kur gavo vertingą patirtį ir įkvėpimą iš
garsių dėstytojų.
Baigęs studijas Mitchellas nepradėjo iškart rašyti
romanų. Ankstyvosios jo karjeros dalis buvo susijusi su gyvenimu užsienyje ir
kalbos mokymu. 1994 m., būdamas 25-erių, jis persikėlė į Hirosimos miestą
Japonijoje, kur įsidarbino anglų kalbos mokytoju. Šis dešimtmetis, praleistas
Japonijoje, tapo esminiu jo profesinei ir asmeninei raidai. Būtent ten,
atitrūkęs nuo gimtosios kultūros ir pasinėręs į naują kalbinę bei socialinę
aplinką, jis pradėjo rimtai dirbti prie savo pirmojo romano. Kultūrinis šokas,
japonų kalbos mokymasis ir susidūrimas su visiškai kitokiu pasaulėvaizdžiu
atsispindi vėlesniame jo kūrybiniame darbe.
Taigi, Mitchello gyvenimas iki pirmojo romano „Ghostwritten“
(1999) išleidimo buvo nuoseklus pasiruošimas: nuo mikčiojimo nulemto
atsiskyrimo, kuris tapo traumuojančia, bet motyvuojančia patirtimi, vedančia
prie rašytinės kalbos pavertimo išraiškos priemone, iki studijų ir, galiausiai,
dešimties metų izoliacijos ir inspiracijos Japonijoje. Šie ankstyvieji metai ne
tik suformavo jo intelektą, bet ir suteikė jam unikalią patirtį, leidžiančią
kurti plačios geografijos, keičiančios laiko juostas ir gilių filosofinių
įžvalgų istorijas. Būtent gyvenimas Hirosimoje atvėrė jam galimybę sukurti
sudėtingą, globalų ir tarpkultūrinį pasakojimo stilių, kuris tapo jo vizitine
kortele.
DAVIDO MITCHELLO IŠKILIMAS IR VĖLESNIS
GYVENIMAS
Davidas Mitchelas savo karjerą pradėjo neįtikėtinai
sėkmingai – jo debiutinis romanas „Ghostwritten“ 1999 metais buvo
išleistas jam dar gyvenant Japonijoje. Ši knyga, sujungusi devynias skirtingas,
bet persipinančias istorijas, apimančias platų geografinį ir kultūrinį spektrą
nuo Okinavos iki Niujorko, iškart sulaukė didelio pripažinimo. Romanas pelnė
John Llewellyn Rhys prizą, skirtą geriausiam britų arba Sandraugos
autoriui, jaunesniam nei 35 metai, ir buvo įtrauktas į „Guardian First Book
Award“ trumpąjį sąrašą. Toks pripažinimas iškart įtvirtino Mitchello reputaciją
kaip itin ambicingo ir novatoriško pasakotojo, gebančio sujungti atrodytų
nesusijusias temas ir žmones į vieną didelę ir vientisą visumą.
David Mitchell knygos
mano bibliotekoje: „Juodųjų gulbių slėnis“, „Debesų atlasas“, „Sleido namas“.
Po sėkmingo debiuto Mitchelas metė mokytojo darbą ir
tapo profesionaliu rašytoju. Jo vėlesni romanai tik sustiprino šią reputaciją.
„Number9Dream“ (2001) buvo įtrauktas į „Booker Prize“ ilgąjį sąrašą. Tačiau
didžiausią proveržį įvykdė „Cloud Atlas“ („Debesų žemėlapis“,
2004), kuris ne tik pelnė Mitchelo pirmąją „Booker Prize“ nominaciją į trumpąjį
sąrašą, bet ir tapo kultiniu fenomenu, vėliau sėkmingai perkeltu į kino ekraną.
Ši knyga, apjungusi šešis skirtingus, bet veidrodiniu būdu struktūrizuotus
pasakojimus per kelis šimtmečius, galutinai patvirtino jo, kaip „mega-romano“
(angl. hyper-novel) kūrėjo, statusą. Vėliau sekė „Black Swan Green“ (2006)
(liet. „Juodųjų gulbių slėnis“), pusiau autobiografinis romanas, nagrinėjantis
mikčiojimo temą.
Kalbant apie asmeninį gyvenimą, didžiąją savo rašytojo
karjeros dalį Davidas Mitchelas praleido Airijoje. Ten jis sugrįžo po
dešimtmečio Japonijoje ir šiuo metu su šeima gyvena Rytų Korko grafystėje. Jis
vedė japonų kalbos mokytoją Keiko Yoshida, su kuria susilaukė dviejų
vaikų – sūnaus ir dukters. Asmeninis gyvenimas turėjo didelę įtaką jo kūrybai.
Jo sūnui buvo diagnozuotas autizmas, ir šis asmeninis iššūkis įkvėpė jam
parašyti romaną „The Reason I Jump“ (2013). Tai buvo ne grožinis
kūrinys, o japonų berniuko, turinčio autizmą, Naoki Higashida parašytos knygos
vertimas ir adaptacija, kurią Mitchellas ir jo žmona vertė tam, kad padėtų
kitiems tėvams suprasti autizmo pasaulį.
Mikčiojimas, kuris paveikė visą Mitchello vaikystę ir
paauglystę, išlieka svarbia jo identiteto dalimi, nors metams bėgant, jam
pavyko geriau jį valdyti. Jis yra aktyvus mikčiojančiųjų bendruomenės rėmėjas
ir tebesimikčioja, nors viešai kalbėdamas ir naudodamas specialias technikas,
jis gali kalbėti santykinai sklandžiai. Mitchelas dažnai pabrėžia, kad būtent
jo kalbos yda jį pavertė rašytoju, priversdama vertinti rašytinę kalbą kaip
saugią ir patikimą išraiškos priemonę. Tai, kad jis negalėjo laisvai kalbėti,
paskatino jį sukurti nepaprastai turtingą ir įvairiapusį balsų pasaulį savo
romanuose.
Rašydamas apie savo kūrybinius principus, Mitchelas
pabrėžia, kad jo rašymo ritualai yra gana disciplinuoti. Jis stengiasi rašyti
maždaug 1000 žodžių per dieną ir laikosi griežto darbo grafiko. Jis dažnai rašo
ranka, prieš perkeldamas tekstą į kompiuterį, teigdamas, kad fizinis rašymas
padeda jam geriau pajusti kalbos ritmą. Kalbant apie savo kūrinius, Mitchellas
žinomas dėl metempsichozės ir reinkarnacijos temų, kurias jis naudoja, kad
sujungtų atskirus pasakojimus per skirtingus laikus ir vietas, sukuriant ištisą
pasakojimo visatą, kurią vadina „Mitchellverse“.
Vėlesni Mitchello romanai, tokie kaip „The Thousand
Autumns of Jacob de Zoet“ (2010), istorinis romanas, vykstanti
aštuonioliktojo amžiaus Japonijoje, ir „Bone Clocks“ (2014), dar vienas
„Booker Prize“ nominuotas kūrinys, sujungęs fantazijos elementus su šiuolaikine
istorija, tik dar labiau sustiprino jo gebėjimą sujungti žanrus ir kultūras. Jo
stilius pasižymi nuostabiu kalbos ir balsų įvairove, kiekvienai knygos daliai
suteikiant unikalų skambesį. Paskutinis jo romanas „Utopia Avenue“
(2020) yra duoklė roko muzikai, pasakojantis apie 7-ojo dešimtmečio britų
grupę.
Atsakydamas į klausimą, kas yra rašymas, Mitchellas
yra sakęs, kad jam tai yra „būdas išvengti beprotybės“. Jis teigia, kad
kūrybinis procesas padeda jam išlaikyti pusiausvyrą, o rašymas – tai ne tik
karjera, bet ir būtina priemonė apdoroti gyvenimo chaosą ir nerimą, kurie lydi
žmogų nuo pat vaikystės. Jis yra vienas iš nedaugelio rašytojų, sėkmingai
sujungusių aukštąją literatūrą su žanrine fantastika, pripažindamas, kad tai,
kas atrodo fragmentiška ir atskira, iš tikrųjų yra susiję.
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą