Sveiki, skaitytojai,
Terminas Danse Macabre, lietuviškai vadinamas „Mirties
šokiu“, yra viena paveikiausių vėlyvųjų viduramžių meno ir literatūros
alegorijų, kurioje personifikuota mirtis veda gyvuosius į paskutinį šokį. Ši
sąvoka kilo XIV amžiaus viduryje, kai Europą sukrėtė masinės katastrofos –
pirmiausia negailestingas „Juodosios mirties“ maras, nusinešęs trečdalį
žemyno gyventojų, taip pat nesibaigiantys karai ir badas. Nuolatinis mirties
buvimas šalia pakeitė visuomenės psichologiją, tad iš baimės ir nežinomybės
gimė poreikis vizualizuoti mirtį ne tik kaip pabaigą, bet ir kaip universalų,
visus sulyginantį procesą.
Šios alegorijos branduolys yra idėja apie absoliučią
visų žmonių lygybę mirties akivaizdoje, nepriklausomai nuo jų socialinio
statuso, turtų ar amžiaus. Siužeto centre mirtis paprastai vaizduojama kaip
judrus, grojantis ar šokantis skeletas arba pusiau suiręs lavonas, kuris už
rankų veda gyvųjų eilę. Šioje grandinėje greta stovi popiežius ir imperatorius,
pirklys ir valstietis, senelis ir kūdikis. Toks vaizdinys tarnavo kaip griežtas
moralinis priminimas, kad žemiškoji galia ir materialinės gėrybės yra laikinos,
o mirtis yra vienintelė jėga, kurios neįmanoma papirkti ar išvengti.
Alegorija žaibiškai paplito visoje Europoje per
bažnyčių freskas, viešąsias erdves ir vėliau per atsiradusį knygų spausdinimą.
Vienas pirmųjų ir garsiausių pavyzdžių buvo nutapytas Paryžiaus „Nekaltųjų
vaikelių“ kapinių (Pranc. Cimetière des Innocents) galerijoje, kur
praeiviai kasdien matydavo mirties ir gyvųjų dialogus. Šis žanras greitai
peržengė Prancūzijos ribas ir tapo populiarus Vokietijoje, Italijoje bei
Šiaurės šalyse, nes vizualinė kalba buvo suprantama net ir neraštingiems
žmonėms, o šokio motyvas suteikė makabriško dinamiškumo, kuris kartu gąsdino ir
fiksavo dėmesį.
Dailėje „Mirties šokis“ pasiekė kulminaciją Hanso
Holbeino jaunesniojo medžio raižinių cikluose, kur mirtis įsiveržia į
kasdienes scenas, nutraukdama darbus ar puotas. Literatūroje šis motyvas
pasireiškė per draminius dialogus, kuriuose kiekvienas luomas bando ginčytis su
mirtimi, tačiau galiausiai turi pasiduoti jos kvietimui. Filosofinis poveikis
buvo ne mažiau reikšmingas: Danse Macabre tapo pagrindine memento
mori (atmink, kad mirsi) ir vanitas (gyvenimo tuštybės) koncepcijų
išraiška, skatinančia žmones labiau rūpintis savo sielos išganymu nei laikinais
malonumais.
Muzikoje šis motyvas atgimė vėlesniais šimtmečiais,
ypač romantizmo epochoje, kai kompozitoriai, tokie kaip Camille'is
Saint-Saënsas ar Franzas Lisztas, naudojo jį norėdami perteikti
mistiką ir dramą. Čia mirtis dažnai vaizduojama grojanti smuiku kapinėse
vidurnaktį, kol numirėliai kyla iš kapų šokti iki pirmųjų gaidžių. Tai rodo,
kad viduramžiška alegorija sėkmingai transformavosi iš griežto bažnytinio
pamokymo į estetinę, emocinę patirtį, tyrinėjančią žmogaus santykį su
anapusininiu pasauliu per grožį ir šiurpą.
Ilgalaikis Danse Macabre poveikis kultūrai
išlieka iki šiol, nes ši alegorija suteikė vakarų civilizacijai vizualinį
žodyną kalbėti apie tai, kas nepažinu. Ji suformavo mirties kaip „didžiosios
lygintojos“ įvaizdį, kuris vis dar aptinkamas šiuolaikiniame kine, gotikinėje
subkultūroje ir net politinėje karikatūroje, kai norima pabrėžti žmogaus
puikybės trapumą. Šis šokis primena, kad gyvenimas yra tik trumpas
blykstelėjimas prieš amžinąją tylą, tačiau kartu šis judesys ir muzika suteikia
mirčiai savotiško gyvybingumo, padedančio žmogui prisijaukinti savo
neišvengiamą pabaigą.
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą