Emily St. John
Mandel. „Ramybės jūra“ – Vilnius: Kitos knygos, 2025. – p. 264.
Mieli skaitytojai,
šiemet beveik nieko neperskaičiau, kas būtų iš
grynosios fantastinės literatūros kategorijos, o aš taip mėgstu fantastinę
literatūrą, kurioje kuriama nepatogi įtampa, tad distopijos žanras yra tam
parankus. Bet ir skaitant vis daugiau distopinių romanų, man regis, ima
atsikartoti idėjos, šablonai, schemos, tad aptikti įdomią ir originalią distopinę
knygą išties nėra lengva. Štai kanadiečių kilmės amerikiečių rašytoja Emily
St. John Mandel (g. 1979) jau kartą yra mane nustebinusi savo debiutiniu
romanu Vienuolikta stotis (Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla,
2016) dėl savo neskubios ir egzistencinio nerimo persmelktos ateities pasaulio
vizijos. Tiesa, turime ir Stiklinis viešbutis vertimą (Baltos lankos,
2021), kurio dar neskaičiau. Na, o šiemet ką tik pasirodė pandeminiu
laikotarpiu autorės išleistas romanas Ramybės jūra (angl. Sea
of Tranquility), kuris buvo išrinktas goodreads.com puslapyje
geriausia metų fantastine knyga, o ją į lietuvių kalbą išvertė Nijolė Regina
Chijenienė, išleido leidykla Kitos knygos.
Nesu tikras, ar iš tikrųjų to tikėjausi iš Ramybės
jūros, nes skaitymo patirtis buvo gana įvairi. Istorija labai fragmentuota
ir iš esmės akivaizdžiai paveikta 2019-2021 metų tikrovės, kai dirbdavome iš
namų ir jautėmės izoliuoti. Tuo metu autorė, matyt, kaip ir mes visi,
išgyvenome ne pačius geriausius laikus, kai iš tikrųjų nežinojome, kas ateityje
dėsis su žmonija. Pandemijos COVID-19 virusas minimas ir pačiame romane, tačiau
jis nėra pagrindinis laikotarpis, apie kurį sukasi pasakojimo siužeto vingiai.
Istorija prasideda daugmaž 1912 metais (nedaug iki
Pirmojo pasaulinio karo, metai, kai nuskendo „Titanikas“) ir dėmesio centre –
18 metų jaunuolis Edvinas Endrius atvyksta į Kanadą, atokų miestelį, kur gamtos
apsuptyje jį ištinka sunkiai paaiškinamas regėjimas, pilnas sunkiai suvokiamų
garsų ir vaizdinių. Kita siužetinė linija skaitytoją nukelia į 2020-uosius,
kuriame Mirela ir Vinsenta, lesbietiška meilės istorija, tačiau čia svarbūs
Marelos prisiminimai apie paslaptingąjį Gasperį. Galiausiai Gasperis pasirodo
ir 2203-aisiais, kai Mėnulio kolonijoje užaugusi Olivija kaip rašytoja
leidžiasi su savo bestselerio reklaminiu turu po Žemę... Akivaizdu, kad autorė
renkasi kurti mozaikinį romaną, sudurstytą iš skirtingų laiko fragmentų,
besijungiančių per pagrindinį veikėją Gasperį, kuris pasirodo įvairiais
laikotarpiais.
Kitaip sakant, Ramybės jūra yra apie keliones
laiku. „Žinojau, kad Mėnulyje iš dviejų šimtų penkiasdešimties kalinčių iki
gyvos galvos šimtas keturiasdešimt vienas pasodintas už tai, kad bandė keliauti
laiku. Nesvarbu, pavyko jiems ar ne, pakako vien mėginimo, kad būtum uždarytas
iki gyvos galvos (p.134).“ Nors autorė vengia sudėtingų mokslinei
fantastikai būdingų technologinių aprašymų ir nedetalizuoja, bet iš esmės
remiasi klasikine distopine schema: yra galimybė laisvai valdyti likimą, tačiau
valdžios organai, kaip jau įprasta, ne tik kontroliuoja visus galios svertus,
bet ir atitinkamai baudžia. Nepaisant to, ši individų kova prieš sistemos
korifėjus nėra esminis knygos branduolys, veikėjai nėra suinteresuoti nugalėti
dar vieną „Didįjį Brolį“, veikiau keliaujant į praeitį stengiamasi pasielgti
žmogiškai. Kitaip sakant, ši istorija yra ateities humanizmo testas: ar mes
galime žiūrėti į baisius praeities įvykius ir nieko nedaryti? Deja, visgi knyga
nuvilia tuo, kad pagrindinis veikėjas tampa tuo teisinguoju, todėl jį
lengva pateisinti, nes jo apsisprendimai schematiški, nulemti distopinio žanro
šablono, todėl Gasperis neįdomus kaip veikėjas.
Kur kas Mandel įdomesnė yra pasakojimo struktūroje. Romanas
atrodo suvaldytas, organiškas, viskas logiškai sukrenta į savo trūkstamų
pasakojimo fragmentų vieteles, tiesa, kai kurie dalykai nesunkiai nuspėjami jau
iš anksto, tad nėra itin daug intrigos. Manau, itin gero režisieriaus rankose
šis romanas galgi net galėtų tapti pranokstančiu filmu ar mini serialu. Ramybės
jūroje autorė kaip ir Vienuoliktoje stotyje laikosi balanso tarp
grožinės išmonės ir grynosios beletristinės literatūros, bandydama suteikti
istorijai žmogiškumo dėmenį. Visgi manau, kad Vienuolikta stotis buvo labiau
paveiki, sodresnė, įdomesnė, o Ramybės jūra labiau modelių ir karkasų
dėlionė. Tiesa, neblogai pavykusi.
Tekstas lakoniškas, nemažai dialogų, skaitosi taip
lengvai, kaip koks populiarusis romanas, gal dėl to perdėto lengvumo nejutau itin
didelio knygas žavesio. Pati idėja apie galimybę keisti praeitį ir ateitį
visada jaudina, nes dažnai pats pagalvoju apie tokias galimybes, pavyzdžiui, kad
yra atitinkamų „tarnybų“, kurios nuolat galbūt tą daro su mumis, mums nė
nežinant, tad iš esmės gyvename nuolat kintančioje praeities tikrovėje. Ką mes
galime daryti, kai esame įkalinti tik savo laike, izoliuoti pandemijos, savo
ribotumo, priklausomybių? „Laiko institutas taip ir nesuprato: jeigu mes iš
tikrųjų gyvename simuliacijoje, vienintelis teisingas atsakymas į tai būtų: „Ir
kas iš to?“ Gyvenimas, nugyventas simuliacijoje, vis tiek yra gyvenimas (p.
247).“
Taigi E. Mandel romanas Ramybės jūra pagrindinė
idėja sukasi aplink laiko, atminties ir realybės prigimties trapumą, keliant
esminį klausimą: ar pasaulio tikrumas priklauso nuo jo fiziškumo, ar nuo jame
patiriamų jausmų ir ryšių? Per persipynusias skirtingų šimtmečių veikėjų
istorijas autorė nagrinėja simuliacijos hipotezę, tačiau galiausiai
prieina prie išvados, kad net jei mūsų egzistencija būtų tik dirbtinis
konstruktas, ji išlieka prasminga tol, kol joje esama meilės, meno ir
žmogiškojo artumo. Romanas teigia, kad pasaulio pabaiga yra ne tiek globalus
įvykis, kiek asmeninė patirtis (kaip kad Talijos ir Gasparo, kurie nusprendžia
nugyventi gyvenimą Oklahomos ūkyje), o laikas – ne tiesinė atkarpa, bet
vientisas audinys, kuriame kiekviena akimirka turi savo nekintamą vertę. Romano
idėja yra apie laikinumą ir jos trapų grožį: mes visi mirtingi, todėl ir
vertiname tą gąsdinantį ribotumą.
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą