2025 m. gruodžio 19 d., penktadienis

Antonino maras (Galeno maras) – įdomioji senovės Romos istorija, gaubianti mistinė paslaptis

 

Sveiki, skaitytojai!

 

Visai atsitiktinai fantastinės literatūros rašytojos Emily St. John Mandel romane „Ramybės jūra“ epizodiškai perskaičiau apie Antonino marą, apie kurį, nelabai pamenu, kad būčiau ką nors girdėjęs, tad nusprendžiau pasidomėti, todėl šis įrašas yra apie Antonino marą, kai kur dar vadinamą Galeno maru yra skirtas aptarti šį istorinį įvykį. Pavadinimas šiam reiškiniui kilo pagal tuo metu Romą valdžiusio Marko Aurelijaus Antonino vardą.

 

Antonino maras, prasidėjęs 165-aisiais mūsų eros metais, tapo viena pirmųjų tikrų pandemijų, sudrebinusių Romos imperijos pamatus. Nors pavadinimas sufleruoja apie marą, šiuolaikiniai mokslininkai, remdamiesi išlikusiais medicininiais aprašymais, beveik neabejoja, kad tai nebuvo buboninis maras. Manoma, kad Romą užklupo raupų arba, kiek mažiau tikėtina, tymų protrūkis, kuriam tuo metu gyvenę žmonės neturėjo jokio imuniteto.

 

Ligos kilmė siejama su Romos legionais, kovojusiais rytuose prieš Partų karalystę. Pasakojama, kad epidemija prasidėjo per Seleukijos apgultį dabartiniame Irake. Kareiviai, grįždami namo per Mažąją Aziją ir Graikiją, kartu su karo grobiu nešėsi ir nematomą mirtį. Kadangi imperija tuo metu buvo pasiekusi savo klestėjimo viršūnę, o puikiai išvystytas kelių tinklas ir intensyvi prekyba jungė tolimiausius regionus, užkratas per kelerius metus pasklido nuo Egipto iki Reino krantų.

 

Senovės istorikai ir legendos šiai nelaimei suteikė mistinį atspalvį. Viena populiariausių istorijų teigia, kad romėnų kareiviai netyčia atvėrė užkeiktą skrynią Apolono šventykloje, iš kurios išsiveržė „mirtinas garas“, užnuodijęs orą visoje imperijoje. Kiti tikėjo, kad dievai taip nubaudė Romą už šventyklų išniekinimą karo metu. Šios legendos atspindėjo to meto žmonių bejėgiškumą ir bandymą rasti paaiškinimą tam, ko mokslas dar negalėjo pagrįsti.





Pagrindinis šios ligos liudininkas buvo žymus graikų gydytojas Galenas, kurio vardu maras taip pat dažnai vadinamas. Jis detaliai aprašė simptomus: karščiavimą, gerklės uždegimą, vėmimą ir, svarbiausia, odos bėrimus, kurie vėliau virsdavo pūlingomis pūslelėmis. Galenas pastebėjo, kad liga buvo itin užkrečiama ir negailestinga – tie, kurie išgyvendavo pirmąsias dvi savaites, turėdavo šansą pasveikti, tačiau daugelis mirdavo per pirmas dienas nuo vidinio kraujavimo ar organų nepakankamumo.

 

Epidemijos mastai buvo sukrečiantys – skaičiuojama, kad per kelis dešimtmečius liga nusinešė nuo 5 iki 10 milijonų gyvybių. Pačiame piko metu vien Romoje kasdien mirdavo iki dviejų tūkstančių žmonių. Mirtingumas siekė apie 7–10 proc. visos imperijos populiacijos, o kai kuriuose kariniuose vienetuose ar perpildytuose miestuose šis skaičius buvo kur kas didesnis. Tai sukėlė milžinišką darbo jėgos trūkumą ir krizę žemės ūkyje.

 

Ši pandemija neaplenkė ir pačių imperijos valdovų. Manoma, kad būtent nuo šios ligos 169 m. mirė Lucijus Veras, o vėliau, 180 m., galimai ir pats Markas Aurelijus, nors dėl pastarojo mirties priežasties istorikai vis dar diskutuoja. Netekusi savo lyderių ir didelės dalies patyrusių valdininkų, imperija paniro į politinį nestabilumą, kuris ženklino „Aukso amžiaus“ pabaigą ir perėjimą į nuolatinio karo bei krizių laikotarpį.

 

Maro plitimą labiausiai skatino neįtikėtinas Romos imperijos mobilumas. Legionų judėjimas iš vieno pasienio į kitą, siekiant numalšinti sukilimus, tapo pagrindiniu viruso transportu. Miestai, kurie buvo prekybos centrai, tapo mirties spąstais dėl didelės gyventojų koncentracijos ir prastų sanitarinių sąlygų. Nors romėnai didžiavosi savo akvedukais ir pirtimis, jie neturėjo supratimo apie mikrobus, todėl bendro naudojimo erdvės tik dar labiau spartino užkrato plitimą.

 

Galiausiai Antonino maras paliko gilų randą ne tik demografijoje, bet ir žmonių psichologijoje bei religijoje. Tradiciniai pagonių dievai atrodė nebylūs tokios nelaimės akivaizdoje, o tai sudarė palankias sąlygas plisti krikščionybei, kurios pasekėjai rūpinosi ligoniais ir siūlė dvasinę paguodą. Ši epidemija tapo lūžio tašku, po kurio Romos imperija niekada nebegrįžo į ankstesnę galybę, o pasaulis pasikeitė negrįžtamai.

 

Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą