2025 m. rugpjūčio 24 d., sekmadienis

Film. Despre filmul regizorului Radu Jude „Inimi cicatrizate” (2016)

 

Bună ziua, dragi cititori,

 

Îmi place cinematografia românească! De fiecare dată mă conving că este interesantă, originală și captivantă, și acest lucru l-am simțit din nou urmărind filmul „Inimi cicatrizate” (2016) al celebrului și provocatorului regizor român Radu Jude, proiectat la a șaptesprezecea ediție a festivalului „Kino Pavasaris”. Nu este, de altfel, primul film pe care îl văd din repertoriul lui R. Jude. În timpul pandemiei, am avut ocazia să-i văd filmul extraordinar de bine realizat „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), care a devenit atunci aproape cel mai iubit film al festivalului „Kino Pavasaris”, pentru că nu oricine este capabil să vorbească în film într-un mod atât de amuzant, sarcastic și inteligent. Poate din cauza acestui film, mă așteptam la ceva foarte similar și de la „Inimi cicatrizate”.

 

Regizorul se bazează pe romanul autobiografic al scriitorului român Max Blecher (1909-1938), scris chiar înainte de moartea sa. Trebuie să recunosc că Radu Jude se bazează doar parțial pe roman și modifică sau accentuează alte detalii, din cauza contextului istoric, de la sine înțeles. Acțiunea se petrece în 1937, într-un sanatoriu românesc de la malul Mării Negre, unde un tânăr evreu român, Emanuel, ajunge pentru a se trata de o formă foarte gravă de tuberculoză osoasă. Emanuel este imobilizat rapid în ghips, așa că o mare parte din film urmărește viața lui în spital, unde sunt de asemenea mulți pacienți cu această boală sau cu boli similare, precum și viața infirmierelor și a doctorilor. Emanuel este țintuit la pat din cauza ghipsului, dar acest lucru nu-i răpește carisma de a comunica într-un mod boem și inteligent cu ceilalți pacienți, de a flirta și de a începe o relație intimă cu frumoasa Solange, o fată sârboaică. Între timp, știrile transmise la radio și aduse de ziare în spital anunță ideile naziste ale lui Hitler care se ridică în Europa, știri pe care pacienții locali le privesc cu uimire și pe care le consideră, naiv, inofensive.

 

Regizorul Radu Jude a fost ușor criticat pentru că a introdus în film contextul lui Hitler, care nu era menționat în autobiografie. La urma urmei, România a fost un aliat al Germaniei naziste, iar personajul principal, Emanuel, este evreu (la fel ca și adevăratul autor al autobiografiei, Blecher). În finalul filmului, personajul, slăbit, este urcat cu tot cu patul său într-un vagon de tren, la începutul Holocaustului, parcă sugerând ce se va întâmpla în curând în toată Europa și cum, pe lângă tuberculoza osoasă, se va distruge coloana vertebrală a întregii Europe, la fel ca în cazul personajului principal.

 

Filmul are o formă și o atmosferă foarte interesante, creând o viziune a unei lumi trecute, bazată pe stări de spirit naive și optimiste. Doctorul fumează țigară după țigară în preajma pacienților, glumește și râde aproape sadic – amintind de asistenta din serialul de comedie neagră „Să curgă sângele” – un lucru greu de imaginat astăzi. Impresionante sunt și metodele de tratament sadice, de exemplu, tehnicile dureroase de eliminare a puroiului sau întinderea mușchilor atrofiați ai picioarelor cu saci de nisip. În ciuda tuturor acestor lucruri, Emanuel însuși pare foarte optimist, la fel ca mulți dintre personaje, ca și cum ar fi venite din „Belle Époque” franceză. Filmul se asociază cu atmosfera romanului „Muntele vrăjit” al lui Thomas Mann: personajele se bucură, își împărtășesc durerile și glumele, flirtează și își înmormântează prietenii în propria lor bulă socială creată de boală. Discuțiile existențiale despre viață și moarte, frumusețe și poezie, Dumnezeu și viața umană sunt inevitabile, astfel încât filmul devine o metaforă echilibrată și captivantă a fragilității vieții însăși.

 

„Inimi cicatrizate” se remarcă și prin umorul său. Tânărul Emanuel face sex în ghips cu o altă femeie în ghips, astfel încât aceste scene de sex devin cu adevărat macabre: moartea le suflă în ceafă pacienților, dar ei, instinctiv, caută totuși plăcerile vieții, acea variantă de viață naturală, sănătoasă și liberă. Este logic, pentru că altfel nu se poate, toți sperând să se vindece. Eforturile de a trăi o viață demnă și împlinită sunt hiperbolizate, dezvăluind poate și temperamentul național românesc, despre care lituanienii știu puține. De exemplu, Emanuel angajează niște săteni care-l duc cu un măgar la iubita sa Solange, cu o sticlă de vin, dar nu se poate iubi cu ea în apartamentul ei strâmt, deoarece ea are menstruație, așa că Emanuel poate doar să urineze în olița ce-i este oferită, fără să obțină ceea ce spera. Pe scurt, regizorul a creat o imagine echilibrată și, aș zice, subtilă, deși ușor teatralizată, a vieții în sanatoriu, unde moartea și viața devin o metaforă a apusului de soare dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Filmul este foarte original, m-a captivat și l-aș recomanda cu drag cinefililor. Cred că filmul se va afla în lista mea de cele mai bune filme văzute anul acesta, deși l-am văzut destul de târziu de la lansare.


Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą