Sveiki, skaitytojai,
Kaupiausi peržiūrėti italų kilmės režisieriaus Uberto
Pasolini naujausią Antikos mito pagal Homerą „Odisėja“ ekranizacijos „Sugrįžimas“
(angl. The Return) (2024) peržiūrai. Galiausiai tą ir padariau. Visgi
man labai patinka antikiniai pasakojimai, mitai tiek literatūroje, tiek kine,
tad čia apžvelgsiu, kaip man asmeniškai pasirodė „Sugrįžimas“, atskleisdamas
tam tikras siužetines detales.
Pirmiausia, kas man krito į akis, buvo tai, kad filme
pasirodo aktoriai veteranai – britas Ralph Fiennes ir prancūzė Juliette
Binoche, kurie, beje, kartu 1992 metais pagrindinėje rolėje vaidino „Vėtrų
kalnas“ pagal Emily Brontė romano ekranizaciją. Tai išties kartu ne tik Odisėjo
sugrįžimas, bet ir šių aktorių susitikimas. Visgi Pasolinis šiek tiek kitaip
interpretuoja Homero „Odisėją“, atsisako vaizduoti jo 20 metų klajones, jo 10
metų batalijas Trojos kare ir bastymąsi po jūras. Įdomu tai, kad istorija labai
sužmoginta, čionai nė karto neištartas nė vienas Antikos laikų dievas, jiems
neprimesta jokia žmogiškoji (ne)pasirinkimo valia, viską tarsi valdo pats
žmogus.
Odisėjas vaizduojamas pačioje epo pabaigoje, kai jis
išmetamas į savo gimtinės Itakės krantus, praėjus keliems dešimtmečiams po
išvykimo. Jo ištikimoji žmona Penelopė jau nebetenka pamažu vilties, ji turi
priimti sprendimą, už kurio jaunikio tekės, o subrendęs Telemachas ją kaltina
silpnybėmis ir neryžtingumu. Atrodo, kad filmas tyčia „iškirpo“ Odisėjo žygdarbius,
tad R. Fiennesui beliko tik perteikti, ko iš tikrųjų jo veikėjas Odisėjas
negrįžo į Itakę, jeigu jo neprakeikė galimai Poseidonas... Iš tikrųjų
režisierius išoriškai lyg ir viską teisingai vaizduoja pagal Homero epo vyksmą:
dialogai, Telemacho išvykimas, pirmasis Penelopės ir Odisėjo susitikimas...
Kompoziciškai viskas puiku, tačiau akcentai sudėti ne kaip herojinio epo, o pagal
Biblijos motyvus: vyras po daugel metų grįžta atgailaudamas namo, bet pirmiausia
matydamas tą skausmą ir siaubą, galvodamas apie prarastus vyrus, jis negali
atleisti sau pačiam. Manau, R. Fiennes aukšto kalibro aktorius, kuris sugebėjo
atskleisti Odisėjo vidinę dramą.
Filmas leidžia susimąstyti, kuo skiriasi herojus nuo
žmogžudžio, t. y. ar tik laimėtojai buvo laikomi didvyriais? Filme tik labai
švelniai parodoma Odisėjo abejonė, kuri tikrajame epe nelabai lyg pagrįsta,
kodėl jis ilgą laiką Itakėje apsimetė elgeta. Filme tarsi bandoma išsakyti ir
paties Odisėjo nusivylimu savimi, karžygio drąsa ir heroizmu, kuris, tiesą
sakant, buvo itin Antikoje pervertinamas, nes garbė, šlovė buvo vertinami
labiau nei pats gyvenimas. Odisėjas šiuo atveju tarsi „permetė“ žiūrovui savo
žvilgsniu, neskubėjimu, abejone antikinių vertybių pompastikos nusivylimą, vertybių,
kurios irgi galėjo būti paviršutiniškos, tad supratęs, kokia ištikima yra
Penelopė ir kaip ji pasiaukojo dėl karalystės, suvokia, kad tikrasis herojus
yra ne žudęs ir Trojos arklį sukūręs Odisėjas, bet kantrybe ir viltimi visus
tuos metus gyvenusi Penelopė, kuri šiame filme dar subtilesnė, beveik ikoniškai
atitinkanti Homero variantą, bet ji nesufeministinta, neieškoma per ją tariamos
moteriškos pasakojimo versijos, bet giliamintiškai perteikiama jos išmintis ir
kantrybė, neprarandant jos epinio tragizmo, vadinasi, ir visos Penelopės
idėjos.
Viena labiausiai jaudinančių scenų yra Penelopės ir
Odisėjo pirmasis pokalbis – be proto jausmingai ir estetiškai nufilmuota scena
perteikia kiek kitokią interpretaciją, ne tokią naivią, kokią Homeras:
Penelopės akys, kūno juslingumas byloja, kad ji nėra naivi, ji suvokia, kad
kalbasi su savo tikruoju vyru, tačiau jis kitoks, nei išvykdamas, todėl jam
neišsidavusi duoda laiko susivokti, pripažinti viduje padarytus moralinius nusikaltimus,
išgyti ir atsiverti reikiamą momentą.
Režisierius padarė tam tikra prasme akyla akimi pramoginio kino mylėtojams nematomą stebuklą: nekeisdamas pernelyg siužeto (išskyrus eliminuodamas Antikos dievus) perteikė tokį pat sugrįžimo vyksmo istoriją, tik daug lėtesnį, nes herojus turi „išsiherojinti“, kad jam būtų atleista ir jis pats galėtų patikėti, kad po tiek žudynių geba dar vis mylėti ir būti žmogumi. Kitaip sakant, tai filmas filme, kita pasakojimo perspektyva, kurią puikiai perteikė Juliette Binoche ir Ralph Fiennes. Lyg ir siužetiškai nieko naujo nebuvo, viskas pagal planą, tačiau pajutau didelį režisieriaus troškimą sužmoginti herojų ir jam tas, sakyčiau, labai pavyko.
P. S. Aišku, kad filmas labai skiriasi nuo 1997 metais pastatyto „The Odyssey“, kurį mačiau dar vaikystėje, tad norėčiau dar kartą jį peržiūrėti. Beje, įdomus faktas – 2026 metais pasirodys netikėta Christopher Nolan naujausioji „Odisėjo“ versija, kurioje pasirodys toks aktorių žvaigždynas, kad geriau čia net nevardinsiu.
Mano įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 66/100
IMDb: 6.2
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą