Sveiki, skaitytojai,
Absoliučiai pritariu Hegeliui!
„Iš istorijos mes pasimokome to, kad mes
niekada nieko nepasimokome.“ Georg Wilhelm Friedrich
Hegel
Georgas Wilhelmas Friedrichas Hegelis,
viena iš svarbiausių Vakarų filosofijos figūrų, gimė Štutgarte, Vokietijoje,
1770 metais. Jo intelektualinė kelionė prasidėjo Tiubingeno teologijos
seminarijoje, kur jis studijavo kartu su būsimais garsiais vokiečių
intelektualais – poetu Friedrichu Hölderlinu ir filosofu Friedrichu von
Schellingu. Jau studijų metais jis susidomėjo graikų filosofija ir religija,
tačiau taip pat jautė didelę simpatiją Prancūzijos revoliucijos idealams –
laisvei ir racionalumui. Baigęs studijas, Hegelis dirbo namų mokytoju ir
gilinosi į įvairių filosofų, ypač Immanuelio Kanto, darbus. Šis laikotarpis
buvo svarbus jo mąstymo formavimuisi, nors jis dar ir nebuvo sukūręs savo
unikalios filosofinės sistemos. 1801 metais Hegelis pradėjo dėstyti Jėnos
universitete, o 1805 metais tapo profesoriumi. Būtent Jėnos laikotarpis buvo
itin produktyvus – čia jis parašė vieną svarbiausių savo veikalų, „Dvasios
fenomenologiją“. Šis kūrinys išleistas 1807 m., Napoleonui okupavus Jėną, ir,
kaip legenda pasakoja, Hegelis jį baigė rašyti stebėdamas, kaip per miestą
žygiuoja Napoleono kariai.
Po Jėnos universiteto uždarymo, Hegelio gyvenimas tapo
mažiau stabilus – jis dirbo laikraščio redaktoriumi, vėliau – gimnazijos
direktoriumi Niurnberge. Šiuo laikotarpiu jis subrandino savo pagrindines
idėjas apie valstybę ir teisę, kurias vėliau išplėtojo savo darbuose. Tačiau
didžiausias pripažinimas atėjo 1816 metais, kai jis tapo Heidelbergo
universiteto profesoriumi. Ten jis parašė „Filosofijos enciklopediją“, kurioje
glaustai ir sistemingai išdėstė savo filosofiją. Šis veikalas tapo atspirties
tašku būsimiems studentams ir mąstytojams, norintiems suprasti sudėtingą
Hegelio mąstymą. Tačiau didžiausią įtaką ir šlovę jis pelnė 1818 metais,
persikėlęs į Berlyną, kur jam buvo suteikta profesoriaus vieta Berlyno
universitete, laikytame svarbiausiu to meto Vokietijos mokslo centru.
Berlyno laikotarpis buvo Hegelio karjeros viršūnė. Jis
tapo įtakingiausiu ir labiausiai gerbiamu filosofu Vokietijoje. Jo paskaitas
lankė minios studentų, o jo įtaka išsiplėtė įvairiose srityse, nuo teisės ir
politikos iki meno ir religijos. Šiuo laikotarpiu Hegelis išleido „Teisės
filosofijos pagrindus“, kuriame išdėstė savo teoriją apie valstybę ir
visuomenę. Jis taip pat daug dėmesio skyrė istorijos filosofijai, tikėdamas,
kad istorija yra racionalus procesas, vedantis link laisvės ir sąmonės išsivystymo.
Hegelio filosofija, paremta dialektika – tezių, antitezių ir sintezių principu
– tapo dominuojančia Vokietijoje ir vėliau padarė didžiulę įtaką tokiems
mąstytojams kaip Karlas Marxas ir Friedrichas Engelsas. Jo idėjos paliko gilų
pėdsaką visoje šiuolaikinėje filosofijoje.
Nepaisant savo didelės įtakos, Hegelis mirė staiga,
1831 m. lapkričio 14 d., Berlyne, per choleros epidemiją. Jo mirtis nutraukė
vieną produktyviausių intelektualinių karjerų. Po mirties jo mokiniai ir
pasekėjai susiskirstė į dvi pagrindines stovyklas: „jaunuosius hegelininkus“,
kurie interpretavo jo filosofiją kaip revoliucinį kvietimą keisti visuomenę, ir
„senąją hegelininkų mokyklą“, kurie matė jo mąstymą kaip konservatyvią esamos
tvarkos pateisinimą. Šis skilimas rodo Hegelio mąstymo sudėtingumą ir jo gebėjimą
įkvėpti skirtingas, o kartais net prieštaraujančias idėjas. Jo palikimas yra
gyvas ir šiandien, o jo filosofija tebekelia diskusijas ir iššūkius
šiuolaikiniams mąstytojams.
Ši Voltero mintis, kurią Hegelis savaip perteikė ir
yra šioje citatoje, yra gilesnė nei paprastas pesimizmas. Ji atspindi tris
pagrindinius aspektus, kurie lemia, kodėl istorijos pamokos kartojasi. Pirma,
tai susiję su žmogiškąja prigimtimi. Žmonės iš prigimties yra linkę į aistras,
godumą, baimę ir ambicijas, kurios dažnai užgožia racionalų mąstymą ir
praeities patirtį. Istorija rodo, kad šios ydos nuolat pasireiškia, nepaisant
praeities pasekmių. Pavyzdžiui, galios troškimas vedė prie įvairių imperijų
žlugimo, bet tai netrukdo naujiems lyderiams siekti tos pačios galios. Antra,
daugelis žmonių tiesiog ignoruoja istoriją, laiko ją nuobodžiu dalyku,
nesusijusiu su dabartimi. Dėl to jie neturi pakankamai žinių, kad atpažintų
pasikartojančius modelius ir išvengtų tų pačių klaidų. Istorija tampa tiesiog
įvykių sąrašu, o ne gyva pamoka. Trečia, visuomenės kolektyvinė atmintis yra
trumpalaikė. Naujos kartos neturi tiesioginės praeities įvykių patirties ir
gali būti lengvai įtikintos, kad „šį kartą viskas bus kitaip“. Propaganda,
mitai ir tendencingas istorijos interpretavimas dar labiau apsunkina objektyvių
išvadų darymą, todėl tos pačios ideologinės ir politinės klaidos gali atgyti
nauju pavidalu.
Nors Volteras skeptiškai žiūrėjo į žmonių gebėjimą
mokytis, Hegelis (nors ir ne su šiais konkrečiais žodžiais) turėjo labiau
optimistinės, nors ir sudėtingos, istorijos filosofijos. Jis tikėjo, kad
istorija nėra chaotiškas įvykių kratinys, o racionalus procesas, kuriuo
Žmonijos Dvasia (Geist) siekia didesnio sąmoningumo ir laisvės. Hegelis teigė,
kad kiekvienas istorinis įvykis yra logiškas ankstesnių įvykių rezultatas. Jis
manė, kad klaidos ir konfliktai yra būtina šio dialektinio progreso dalis, kuri
galiausiai veda prie tobulesnės socialinės ir politinės tvarkos. Kitaip
tariant, pasak Hegelio, mes galime ir turime mokytis iš istorijos, ir tai yra
būtina sąlyga, kad pasiektume pažangą. Taigi, nors abiejų mąstytojų mintys gali
atrodyti panašios, Volteras akcentavo žmonių nesugebėjimą mokytis, o Hegelis
tikėjo, kad mokymasis iš praeities yra ne tik įmanomas, bet ir privalomas,
norint pasiekti tobulumo.
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą