Labi, skaitytojai ir istorijos gerbėjai,
Teodoras Narbutas
(1784–1864) – iškili figūra Lietuvos ir Lenkijos istorijoje, istorikas,
rašytojas, archeologas ir etnografas, palikęs didžiulį pėdsaką tyrinėjant
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) praeitį. Gimęs Šiauliuose, LDK bajorų
šeimoje, Narbutas nuo pat jaunystės buvo susijęs su Lietuvos praeitimi, o jo
gyvenimas ir darbai tapo neatsiejama XIX a. istorijos dalimi.
Narbuto asmenybė buvo
kompleksiška ir kupina prieštaravimų. Viena vertus, jis buvo aistringas ir
atsidavęs istorijai, tačiau kita vertus, jo mokslinis metodas buvo to meto
istorikų kritikuojamas dėl nepakankamo šaltinių tikslumo ir tendencingo jų
interpretavimo. Jis buvo idealistas, tikėjęs LDK didybe ir siekęs atkurti jos
šlovingą praeitį, o tai kartais lėmė faktų laisvą interpretaciją. Nors jis buvo
ištikimas Lietuvos praeičiai, Narbutas taip pat jautė priklausomybę Lenkijos
kultūrinei erdvei, dėl to dalis jo darbų buvo publikuojama lenkų kalba, o tai
atspindėjo to meto bajorijos tapatybės dualizmą.
Pagrindinis Narbuto
indėlis į istorijos mokslą yra jo monumentalus darbas – „Lietuvių tautos
istorija“ (lenk. Dzieje narodu litewskiego), išleista 9 tomuose (1835–1841).
Šis veikalas buvo vienas iš pirmųjų, sistemingai aprašiusių Lietuvos istoriją
nuo seniausių laikų iki Liublino unijos. Nors vėlesni istorikai, tokie kaip Jonas
Basanavičius ar Mykolas Biržiška, griežtai kritikavo Narbutą dėl
nepatikimų šaltinių ir legendų įtraukimo, jo darbas vis tiek atliko svarbų
vaidmenį, skatinant lietuvių tautos savimonę ir domėjimąsi savo praeitimi.
Daugelis Narbuto surinktų legendų ir pasakojimų, tokių kaip tie, apie kunigaikščius
ar pagoniškąsias dievybes, tapo neatsiejama lietuvių tautinės kultūros dalimi.
Narbutas ne tik rašė
istoriją, bet ir aktyviai dalyvavo archeologiniuose tyrimuose, rinko istorinius
dokumentus ir etnografinę medžiagą. Jis atliko kasinėjimus prie Kernavės
piliakalnių, tyrinėjo LDK pilis ir piliakalnius, ieškojo artefaktų, kurie
galėtų patvirtinti jo teorijas. Jo darbas buvo svarbus, padedant pagrindus
archeologijos mokslui Lietuvoje. Be to, Narbutas buvo vienas iš pirmųjų, kurie
atkreipė dėmesį į archeologinių paminklų svarbą, siekdamas juos apsaugoti nuo
sunaikinimo.
Nepaisant kritikos dėl jo
metodologijos, negalima nuvertinti Narbuto indėlio į tautos savimonės
formavimą. Savo darbais jis siekė parodyti, kad lietuviai turi ilgą ir garbingą
praeitį, o tai buvo itin svarbu XIX a. Rusijos imperijos priespaudos laikotarpiu.
Jo parašyta istorija, nors ir turėjo trūkumų, tapo įkvėpimo šaltiniu vėlesnėms
kartoms. Narbutas savo darbais ugdė pasididžiavimą savo tėvyne, o tai turėjo
įtakos ir būsimiems tautiniams atgimimams.
Teodoro Narbuto gyvenimas
baigėsi 1864 m., Vilniuje. Jis mirė, būdamas pripažintas, tačiau kartu ir
kritikuojamas istorikas, kurio darbai iki šiol kelia diskusijų. Jo asmeninis
gyvenimas nebuvo labai viešas, tačiau žinoma, kad jis buvo atsidavęs savo moksliniam
darbui, kuriam paskyrė didžiąją savo gyvenimo dalį. Nors vėlesni istoriografai
jį vertina gana kritiškai, jo indėlis į lietuvių tautinę savimonę yra
neabejotinas, o jo darbai lieka svarbia dalimi Lietuvos istorijos.
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą