Sveiki,
Mus gyvenime tikrai lydi tam tikri sutapimai. Šiemet
teko keliauti į Italiją ir būtent į Sirmionės miestą, kuriame gyveno legendinė
operos solistė Marijos Kalas su vyru nuo 1952 metų ir čionai praleido septynerius
metus dažniausiai ilsėdamasi nuo šlovės ir viešumos, nes tuo metu ji išgyveno
didžiulį karjeros pakilimą. Visiškai nesitikėjau išvysti jos namo, bet būtent
kelionės metu, prieš atvykstant į Sirmionę, pažiūrėjau biografinį filmą „Marija
Kalas“ (angl. Maria) (2024), todėl vaizdiniai ir istorija
buvo labai glaudžiai mano galvoje susipynę. Taigi atsitiktiniai „namų darbai“
leido kiek kitaip įvertinti „Callas vila“ kraštą.
Grįžtant prie paties filmo „Marija Kalas“ (nors
asmeniškai būčiau palikęs „Maria Callas“ rašybos variantą), reikia paminėti,
kad jį režisavo ne kas kitas, o iš Čilės kilęs mano mėgstamas režisierius Pablo
Larraín, turintis didžiulę patirtį kurti biografines dramas. Tereikia jo
kraityje paminėti filmą apie princesę Dianą „Spencer“ (2021), „Žaklina“ (2016).
Režisierius pasižymi nebijojimu eksperimentuoti, nutolti šiek tiek nuo
Holivudui įprasto parodomojo reprezentacinio kino varianto, kada filmas dvelkia
užsakymu ir asmenybės pristatymu plačiajai auditorijai. Šįkart Larrain vėl
kuria filmą nevisai atitinkantį standartą, nors ir ne tokį eksperimentinį ir psichologizuotą
kaip „Spencer“.
Esu matęs biografinį dokumentinį filmą „Kino pavasaryje“
apie Mariją Kalas ir jis anuomet sukrėtė. Vaidybinis filmas, deja, jau nebe
taip paveikė. Autoriui svarbu yra nusistatyti pasakojimo toną ir perspektyvą, o
tai veikia viso filmo emocinį gylį. Marija Kalas vaizduojama iš paskutiniųjų
savo gyvenimo dienų, ji slampinėja po Paryžių, aikštingai elgiasi su
artimaisiais namų pagalbininkais, tačiau jos protas paniręs dėl psichotropinių
vaistų į iliuzijas. Iš tikrųjų režisierius kuria dviprasmišką divos portretą,
labai tragišką. Kaip žinia, soprano legenda mirė vos 53 metų, nebegalėdama
dainuoti dėl to, kad mirė jos ilgametis meilužis Oassis, vedęs ne ją, o našlę Žakliną
Kenedi. Pasidariusi abortą ir praradusi dėl emocinio išsekimo ir vaistų
vartojimo balsą ir sveikatą, Marija yra pasmerkta vaikytis praeities šmėklas,
nuolat išgyventi išblėsusios šlovės spindulius, graudulingai klausytis savo
senų įrašų ir verkti dėl mylimojo mirties ir visuomenės pasmerkimo.
Iš esmės filmas depresyvus, užtvindytas haliucinacinio
pamišimo, nes Marija Kalas dar rašo savo mintyse ir įsivaizduojamuose
vaizdiniuose bei vizijose nuo psichotropinių vaistų savo gyvenimo
autobiografiją. Patogus struktūrinis pasakojimo taškas pasakoti apie Kalas visą
gyvenimą. Buvo asmeniškai ir man nežinomų detalių, pvz., iš Antrojo pasaulinio
karo laikų, kai apkūnioji Kallas su sese dainavo ir šoko vokiečių kareiviams, o
isteriškoji motina galimai (?) dukras pardavinėjo kaip prostitutes, nors
internete neaptikau šių faktų.
Filmas iš tikrųjų, sakyčiau, pavykęs, labai
teatralizuotas ir estetiškas. Pagrindinį vaidmenį sukūrė Angelina Jolie,
kuriai, sakyčiau, taip tinka emociniai draminiai vaidmenys, kad galėtų išvis
nebevaidinti jokiuose trileriuose. Manau, Jolie šis vaidmuo ypatingas ir
reikšmingas karjeroje kaip ir 2008 metais pasirodymas filme „Laumės vaikas“. Filmą
galima žiūrėti net nemėgstant operos ar Kalas, vien dėl estetiškai dramatiško A.
Jolie būvimo kadre. Visgi esu jau vieną filmą apie Mariją Kalas matęs – Franco
Zeffirelli „Callas amžinai“ (2002), kuriame solistę įkūnijo prancūzų aktorė
Fanny Ardant. Aname filme taip pat pasirinktas tragiškas Kalas laikotarpis, kai
ji stengėsi grįžti į operą, tačiau nebepajėgė, tačiau Larrain versija
tragiškesnė, lyriškesnė, atmosfera labiau pagauli, nors, sakyčiau, šįkart
Larrain nepavyko išvengti reprezentacinio kino visuomenėje dvelksmo. Taigi vaiduokliškas
ir psichodelinis pasiklydusios sieloje ir prote Marijos Kalas pasakojimo
variantas šiame filme vaizduoja ne tik nelaimingos meilės istoriją, bet ir žudančią
nusikarūnavimo ir nulipomo nuo divos pjedestalo kainą, kai asmenybės savastį
sudarantys elementai dekonstruojami kaip vėžys.
Mano įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 63/100
IMDb: 6.4
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą