Mariana Enriquez. „Kodėl
pavojinga rūkyti lovoje“ – Vilnius: Sofoklis, 2022. – p. 162.
Sveiki, mieli
skaitytojai,
Argentiniečių prozininkės
Marianos Enriquez (g. 1973) knygą Kodėl
pavojinga rūkyti lovoje (ispn. Los
peligros de fumar en la cama) knygą tiesiog
instinktyviai nusipirkau iš nukainuotų knygų krūvos, vis pabambėdamas ant
savęs, kad gal ir vėl nė neskaitysiu, nes namų bibliotekoje turiu jos ankstesnį
prozos rinkinį Tai, ko netekome ugnyje
(Sofoklis, 2018), kurios taip pat dar
nebuvau skaitęs, nors jau dūlėjo penkmetį. Visgi paskatino knygą įsigyti
keletas dalykų. Visų pirma, autorė 2024 m. gegužės mėnesį iš tolimosios
Argentinos lankėsi Lietuvoje ir išreiškė susižavėjimą Čiurlionio tapybos
darbais (ilgą laiką svajojusi juos pamatyti gyvai), o kita – Kodėl pavojinga rūkyti lovoje
pateko į trumpąjį Tarptautinio Booker
Prize sąrašą 2021 metais, nors pati knyga ispanų kalba buvo išleista 2009
metais. Kadangi pernai vienos geriausių knygų buvo visgi apsakymų knygos, trumpojo
žanro nebesibaidau, tad nusprendžiau, kad pats laikas šią vasarą vėl
perskaityti ką nors intriguojančio iš Lotynų Amerikos. Taigi knygą Kodėl pavojinga rūkyti lovoje išvertė
Augustė Čebelytė-Matulevičienė ir aš ją perskaičiau.
Autorė Mariana Enriquez
pristatoma kaip šiuolaikinė gotikinių siaubų istorijų rašytoja, labai populiari
ir vertinama Argentinoje. Tas, kas domisi Lotynų Amerikos magiškuoju realizmu,
tikriausiai autorės pasakojimus bandys susieti su Borgeso, Rulfo ar Marquez
kūryba, tačiau nepasakyčiau, kad autorė jiems artima. Pati yra interviu
sakiusi, kad jos prozos tradicija ateina iš prancūzų literatūros, o ir jos
pasakojimai išties kitokie, labiau realūs, apčiuopiami ir kritiški socialinei ir
politinei aplinkai. Man asmeniškai šią autorę norėtųsi šlieti prie kitos
lietuviams gerai žinomos šiuolaikinės argentiniečių rašytojos Samantos
Schweblin (Pilna burna paukščių (Sofoklis, 2019) Prieraišumo laisvė (Sofoklis,
2018, Stiklo akys (Sofoklis, 2021), rašančios, sakyčiau,
nors ir kitaip, tačiau panašiomis šiuolaikinėmis socialinio gyvenimo siaubo
temomis.
Knygą Kodėl pavojinga rūkyti lovoje sudaro 12
pasakojimų, žanriniu požiūriu panašios į noveles, kurios išsiskiria tamsiais
pasakojimais, turinčiais siaubo pasakojimo elementų. Rašytoja M. Enriquez
skiria dėmesį daugiausia socialinėms Argentinos problemoms, tačiau problemos ir
temos ganėtinai universalios ir patrauklios bet kurio kontinento skaitytojams,
įskaitant ir Europą. Pačia bendriausia prasme Enriquez svarbus yra socialinio
smurto formos, kurios kyla iš žmonių skirtybių ir socialinio skurdo bei galios
hierarchijos, kuri turi itin gilias tradicijas tiek Argentinoje, tiek likusioje
visoje Lotynų Amerikoje. Pagrindiniai novelių veikėjai dažnai yra apnikti kokio
nors inertiškai sukonstruoto probleminio burbulo, kuris veikia veikėjų fobijas,
dažnai varo į neviltį, rodo negalėjimą pasipriešinti socialiniam neteisingumui.
Veikėjai nebūtinai geri, jie gali būti ir pavydūs, besielgiantys amoraliai,
keistai, netgi turėti pačių keisčiausių fetišų, aistrų, kurie rezonuoja su
paveikta veikėjų psichika, nerviniu išsekimu, negalėjimu adaptuotis
normatyvioje visuomenėje.
Išties pasakojimai labai
paveikūs, įtraukūs ir įsimenantys. Asmeniškai sudėtinga išrinkti vieną
mėgstamiausią, tačiau būta ir stipresnių pasakojimų. Pavyzdžiui, labai įtaigi
ir šiurpą kelianti novelė Mėsa,
kurioje vaizduojamos dėl muzikos vokalisto pamišusios paauglės, kurios klausosi
jo muzikos albumo Mėsa ir negali
atsitraukti. Mirusio dainininko palaikus dvi bendramintės išsikasa ir net
suėda, taip įgyvendindamos kanibalizmo aktą, kurį visuomenė smerkia, tačiau
kitos pakvaišusios gerbėjos tik pavydžiai džiūgauja, kad kažkam į savo kraują
pavyko įsileisti dievaičio kūną. Nors pasakojimo forma išskirtinai vampyriška, mažai
tikėtina, tačiau autorė iš esmės už teksto papasakoja paauglių ir jaunuolių
psichozes, t. y. pamišimą dėl viešų asmenų, savotišką atlikėjų, menininkų ir
viešosios nuomonės formuotojų poveikį jaunajai kartai. Nors pasakojimas ir iš
2009 metų, bet nejučia jį susiejau su Lietuvoje masinę psichozę jaunimui šią
vasarą sukėlusiu IShowSpeed:
vyresnioji karta nesuprato, dėl ko šis jaunuolis dievinamas, o paaugliai
varvino zombines smegenis nereflektuodami, kokį poveikį daro tiesiog
populiarumą be turinio demonstruojantis politikų nupirktas svečias. Tam tikra
prasme novelė Mėsa akivaizdžiai kalba
ir apie maniakišką autoriteto iškėlimą ir jo sudievinimą autoritetų griovimo ir
sunaikinimo amžiuje, pranokstantį racionalaus pasaulio ribas. Manau, novelė
labai paveiki ir vykusi apie žmogaus kaip individo suvienodėjimą ir masių valdymą,
kontrolę bei nesusikalbėjimą dėl skirtingų kartų vertybinių skirtumų. Šią
novelę drąsiai atskirai galėtų analizuoti šiuolaikiniai paaugliai Lietuvos
mokyklose.
Viena keisčiausių ir
nejaukiausių novelių Kur tu, širdie?
Jauna mergina prisiskaičiusi Charlottės Brontė Džeinės Eir ir negalėdama seksualiai integruotis ir suprasti/priimti
savo seksualumo, galiausiai atranda naują pasitenkinimo būdą – ji klausosi širdininkų
sutrikusių širdies dūžių įrašų ir tie netolygūs tvinkčiojimai
besimasturbuojančią protagonistę labai jaudina. Nors tekstas iš pažiūros apie
kvaištelėjusią fetišistę, bet juk kalbama apie gailestį, kopriklausomybę
saugoti prie mirties esančius, nes tik tokia yra veikėjos meilės išraiška –
mylėti esančius šalia mirties kaip Džeinė Eir savo mylimąją mirštančią draugę
našlaičių namuose. „Tuo metu ėmiau
nerimauti, kad manęs nė trupučio nedomina įprastas seksas. Širdžių plakimo
įrašai jį kuo puikiausiai atstodavo. Užsidėjusi ausines galėdavau masturbuotis ištisas
valandas, kol tarp kojų pasidarydavo šlapia, nuo trynimo pavargusią ranką
imdavo traukti mėšlungis, o klitoris išpampdavo it didžiulė vynuogė (p. 95).“ M.
Enriquez poetizuoja, neretai siaubo išraiškai perteikti randa netikėtų palyginimų
ir metaforų, įvaizdžių. Iš esmės kurdama savo gotikinį siaubo pasaulį ji
kliaujasi bjaurasties estetikos literatūriniais principais, kuria hiperbolizuotą
ir ironišką pasakojimo toną, o retsykiais dėl individo akistatos su socialinių
problemų neįveika instinktyviai sukuriamas itin F. Kafkos primenantis pasaulis,
kuriame logiką uzurpuoja groteskiškai perteikiamas tikrovės absurdas.
Mariana Enriquez nemažai
novelių skiria paribio vaikams, jų pagrobimams, atstūmimui. Pastarieji dėl
pernelyg žiauraus elgesio paverčiami ramybės ieškančiais ir po miestą
klajojančiais vaiduokliais. Viena įsimintiniausių novelių, žinoma, yra Liūdnoji alėja. Iš tikrųjų šis
pasakojimas europietiškas, nes nukelia iš Argentinos į Barseloną. Kadangi pats
buvau šiame mieste ir man žinomos tos vaizduojamos aikštės, pagrindinė La
Rambla gatvė, tačiau nė pagalvoti negalėjau, kad būtent šitaip galima kalbėti
apie Barseloną, t. y. apie miestą, kuriame gyvuoja mafijos pasaulis, pagrobtų
ir čionai nužudytų vaikų vaiduokliai. Barselona nepaleidžia gyvųjų, ji laiko
juos savo įkaitais, tik turistams leidžiama pabėgti, o čionai įleidę šaknis,
yra pasmerkti užuosti ir regėti mirusius, miesto kakofonijos triukšme matyti
daugybę valkatų ir pakvaišėlių. „Turbūt
pamanysi, kad nusišneku, bet tiek to. Kartais mąstau, kad tie durneliai – tai
ne žmonės, ne asmenybės. Kad jie įkūnija miesto pamišimą, yra tarsi vožtuvai,
padedantys jam nuleisti garą. Jeigu jų nebūtų, išžudytumėme vieni kitus arba
nudvėstumėm iš streso, ką aš žinau, gal išsilietume ant tų prakeiktų viešosios
tvarkos pareigūnų, kurie neleidžia prisėsti ant muziejaus laiptelių nei Angelų
aikštėje... Pastebėjai? Tie niekšai neduoda ramiai atsikvėpti ir prilygina tave
barbarui, jei drįsti gurkšnoti alų gatvėje (p. 64).“ Iš esmės Barselonos
gyventojai marginalizuojami, ryškinami, kad šalia bažnyčių ir puikiai
nusiteikusių turistų nuolat gyvena kriminalinio pasaulio gyventojai, bepročiai,
smurtą kenčiantys vaikai, o Ravelio rajonas pasakojime tampa pagrindiniu
nusikaltimų rajonu, atskiru veikėju, t. y. savo logiką turintis miestas mieste.
Apie vaikų pagrobimus
rašoma ir novelėje Dingę vaikai (pastarasis
priminė filmą Emilija Perez (2024),
kurie numirę po daugel metų grįžta į savo namus, taip pat užsimenama ir
pasakojime Kai kalbėjomės su numirėliais.
Iš tikrųjų Enriquez mėgsta vaizduoti praėjusio amžiaus aštunto ir devinto
dešimtmečio tikrovę, daugelis istorijų iš esmės sietinos su Argentinos
diktatūra, kuri 1976-1983 metais muštru baugino argentiniečius, grobė civilius,
juos terorizavo, kankino ir žudė. Istorinė teisybė atstatyta tik 1985 metais
(apie tai siūlyčiau pažiūrėti Oskaru įvertintą Santiago Mitre filmą Argentina, 1985 (2022), kad
suprastumėte, kaip istoriškai ir politiškai rašytoja sieja pasakojimus su
Argentinos žmonių išgyvenimais.
Visų pasakojimų
neaptarsiu, tačiau noriu paminėti, kad nemažai pasakojimuose autorė kaip siaubo
elementą naudoja tamsų žmonių prietaringumą ir vietinių raganų, šamanų, žmonių sapnų
motyvus, kurie vaizduojami persipynę su krikščionybės tradicija ir vietinių
indėnų kultūra. Pasakojime Šulinys
staiga vietos ragana padaro apeigas ir iš šeimos narių perkelia fobijas
drąsiausiai mergaitei, o pasakojime Mergaitės
palaikai, mirusi ir kieme užkasta mergaitė grįžta ir persekioja pasakotoją
(šis labai jau priminė man japonų siaubo filmą). O štai pasakojime Vežimėlis dėl rajono žmonių nelaimių
virtinės kaimynas įsitikinęs: „Viskas per
tą vežimėlį, tai senio kaltė, reikia jį surasti, mikliau, subingalviai, tas
išgama mus prakeikė (p. 41).“ Enriquez vaizduojamų žmonių pasauliui svarbus
prietaringumas, kaltės kitam priskirimas, socialinis smurtas ir skurdas, atėjęs
iš kultūrinių tamsių įsitikinimų, socialinės nelygybės, luominio susipriešinimo
ir net religijos.
Taigi man patiko Marianos
Enriquez Kodėl pavojinga rūkyti lovoje,
manau, verta bus skaityti kada nors ir kitą jos knygą, nes trumpi pasakojimai
išties intensyvūs, nejaukūs, atspindintys individo ir visuomenės priešpriešą ir
iš to augančią įtampą, išreikštą siaubo elementais. Kafkiškojo pasaulio siaubas
nevienalytis, jis veikia ir per proto sutrikimus, ir pavydą, ir troškimą
pakeisti pasaulį, per kultūrinius prietarus, rasizmą ir korumpuotą bei
hierarchijomis susluoksniuotą pasaulį. Šioji knyga nieko nesprendžia, nėra
viltinga, nepamokslauja, nėra jauki ar patogi, ji veikiau gotiškai vaizduoja
žmogaus komplikuoto socialinio gyvenimo suindividualizuotus trafaretus, jų
demoniškus šešėlius, už kurių atsiveria psichologizuoti universalūs
priežastiniai ryšiai. Kitaip sakant, šioji proza nesensta, jame blyksteli
nemaloni tiesa apie mus visus.
Maištinga Siela


Sveiki, mano vardas El-Din El-Sayed, tapau netikrų skolintojų sukčiavimo auka. Praradau apie 23 000 eurų, nes man reikėjo didelio 55 000 eurų kapitalo. Beveik numiriau, neturėjau kur eiti. Mano verslas buvo sugriautas, o proceso metu praradau ir sūnų. Negalėjau pakęsti tokio kartojimo. 2025 m. liepą sutikau gerą draugą, kuris supažindino mane su gera mama, ponu Elijah, kuri galiausiai padėjo man gauti paskolą iš vienos įmonės. Gerasis Tėve, noriu pasinaudoti proga jums padėkoti ir te Dievas jus ir toliau laimina. Taip pat norėčiau pasinaudoti proga ir informuoti kitus lietuvius, kad yra daug sukčių, todėl jei jums reikia paskolos ir norite ją gauti greitai, susisiekite tik su ponu Elijah el. paštu: loancreditinstitutions00@yahoo.com WhatsApp: +393509313766. Taip pat galite su jais susisiekti šiuo el. paštu: loancreditinstitutions00@gmail.com „WhatsApp“: +393512114999. Prašome, ji yra vienintelis patikimas ir patikimas asmuo.
AtsakytiPanaikintiAčiū.