Sveiki,
Stounhendžas
tikriausiai yra vienas mistiškiausių Didžiosios Britanijos objektų, apipintas
daugybe legendų, mokslinių ir sąmokslo teorijų. Šįkart žvilgsnis į šią
išskirtinę vietovę, traukiantį ne tik turistų mases, bet ir televizijos bei
kino kūrėjus dėmesį.
Oficialioji Stounhendžo istorija
Stounhendžo istorija – tai tūkstančius metų apimanti
paslaptis, atskleidžianti neolito ir bronzos amžiaus žmonių inžinerinius bei
astronominius gebėjimus. Šis legendinis statinys, esantis Salisburio lygumoje
Anglijoje, buvo statomas keliais etapais, o jo paskirtis ir sukūrimo detalės
iki šiol kelia daugybę diskusijų. Nors tikslūs statytojai lieka nežinomi,
manoma, kad tai buvo įvairios priešistorinės bendruomenės, kurių tikslai su
laiku keitėsi. Šiuolaikiniai mokslininkai, atlikę išsamius archeologinius ir geologinius
tyrimus, pabrėžia, kad Stounhendžas buvo kuriamas kaip socialinis ir ritualinis
centras, o jo statybai reikėjo milžiniškų pastangų ir gilios astronomijos
žinių.
Pirmasis Stounhendžo statybų etapas prasidėjo apie
3100 m. pr. m. e., neolito amžiaus pabaigoje. Iš pradžių vietovėje buvo
suformuotas didelis, apie 110 metrų skersmens, apvalus pylimas ir griovys, o
viduje iškasta 56 duobės, žinomos kaip Aubrey duobės, pavadintos 17 a.
archeologo John Aubrey vardu. Manoma, kad šiose duobėse galėjo stovėti
mediniai stulpai arba, kaip rodo vėlesni tyrimai, jos galėjo būti naudojamos
kremuotų palaikų laidojimui. Šis ankstyvasis etapas rodo, kad Stounhendžas nuo
pat pradžių turėjo ir sakralinę, ir laidojimo paskirtį, o jo formavimas siejasi
su to meto bendruomenių ritualais.
Antrasis etapas, prasidėjęs apie 2600 m. pr. m. e.,
yra turbūt pats įspūdingiausias. Šiuo metu buvo atvežti ir pastatyti pirmieji
akmenys – vadinamieji „mėlynieji akmenys“ (angl. bluestones). Šie akmenys yra
vulkaninės kilmės, ir geologiniai tyrimai patvirtina, kad jie buvo atgabenti iš
Preseli kalvų Velse, esančių maždaug už 240 kilometrų. Kaip tokie masyvūs
akmenys, sveriantys iki 4 tonų, buvo transportuoti per kalvas ir upes, tebėra
viena didžiausių Stounhendžo paslapčių. Manoma, kad jie galėjo būti traukiami
slidėmis, o galbūt plukdomi plaustais. Būtent šių akmenų atsiradimas rodo
milžinišką statytojų ryžtą ir, tikėtina, religinę reikšmę.
Apie 2500 m. pr. m. e. prasidėjo pagrindinis
Stounhendžo statybų etapas, kurio metu buvo pastatytas akmeninis ratas, žinomas
šiandien. Buvo atvežti didžiuliai sarseno akmenys, sveriantys iki 50 tonų, iš
Marlborough Downs vietovės, esančios už maždaug 30 kilometrų. Šie akmenys buvo
išdėlioti dviem koncentriniais apskritimais, o viršuje uždėti horizontalūs
akmenys – architravai. Komplekso centre buvo pastatyti penki trilithonai
(trilitai) – pasagos formos konstrukcijos, sudarytos iš dviejų vertikalių akmenų
su horizontaliu viršuje. Šios masyvios konstrukcijos ir preciziškas jų
išdėstymas, suformavęs akmeninį kalendorių, leidžia manyti, kad Stounhendžas
buvo naudojamas ne tik kaip religinis centras, bet ir kaip astronominė
stebykla, skirta stebėti Saulės ir Mėnulio ciklus, ypač vasaros ir žiemos
saulėgrįžą.
Mokslininkų tyrimai, atlikti per daugelį metų,
patvirtina Stounhendžo astronominę paskirtį. Vasaros saulėgrįžos metu kylanti
saulė apšviečia centrinę Stounhendžo dalį, o jos spinduliai krenta tiesiai ant
Kulno akmens (angl. Heel Stone). Tai rodo ne tik puikų statytojų orientacijos
pojūtį, bet ir gilias žinias apie dangaus kūnų judėjimą. Šis įvykis, tikėtina,
buvo svarbi šventė ir ritualų dalis, galbūt susijusi su derliaus nuėmimu ar
naujo gyvybės ciklo pradžia. Vėlesniais laikotarpiais Stounhendžas, nors ir
mažiau naudojamas, neprarado savo reikšmės – jis tapo romėnų ir vėlesnių genčių
apeigų vieta, o vėliau – mitų ir legendų šaltiniu. 1986 m. šis unikalus
statinys buvo įtrauktas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą, pabrėžiant jo svarbą
žmonijos istorijai.
Mokslininkai tyrę Stounhendžą.
(Ankstyvieji tyrinėtojai)
John Aubrey
(XVII a.) buvo vienas pirmųjų, kurie akademiškai aprašė Stounhendžą. Nors jo
teorija, kad statinį sukūrė druidai, vėliau buvo paneigta, jis pirmasis
pastebėjo ir aprašė aplink statinį esančias duobes (dabar vadinamas Aubrey
duobėmis), kurios vėliau tapo svarbiu tyrimų objektu. William Stukeley
(XVIII a.) populiarino Aubrey teoriją apie druidus ir pirmasis atliko išsamius
planus ir brėžinius, kurie padėjo ateities tyrėjams suprasti Stounhendžo
struktūrą.
(Šiuolaikiniai tyrinėtojai)
Šiuolaikiniai tyrimai remiasi moksliniais metodais,
tokiais kaip radiokarboninis datavimas, geologinė analizė ir archeologiniai
kasinėjimai.
Mike'as Parkeris Pearsonas
– vienas žymiausių šiuolaikinių Stounhendžo tyrėjų, vadovavęs „Stonehenge
Riverside Project“. Jo tyrimai atskleidė, kad Stounhendžas buvo glaudžiai
susijęs su mirties ir protėvių garbinimo kultu, o netoliese esantis Daringtono
sienos (Durrington Walls) medinių stulpų ratas buvo gyvybės ir gyvenimo vieta. Timothy
Darvillis ir Geoffrey Wainwrightas – 2008 m. atlikę kasinėjimus, jie
iškėlė teoriją, kad Stounhendžas galėjo būti gydymo vieta, nes tikėjo, jog
„mėlynieji akmenys“ turi gydomųjų savybių. Herbertas Thomasas –
geologas, kuris dar XX a. pradžioje nustatė, kad „mėlynieji akmenys“ yra
atgabenti iš Preseli kalvų Velso pietvakariuose. Šis atradimas tapo pagrindu
tolimesniems tyrimams apie akmenų kilmę ir transportavimo būdus. Prof. Richardas
Bevinsas (Aberistvito universitetas) – kartu su kitais mokslininkais,
atlikęs geologinius tyrimus, padėjo patvirtinti ir patikslinti „mėlynųjų
akmenų“ kilmės vietą Velse, naudodamas šiuolaikinius mineralų analizės metodus.
Prof. Alex Bayliss – radiokarboninio datavimo ekspertė, kurios darbai
padėjo nustatyti tikslias Stounhendžo statybos chronologijas, atskleisdami, kad
paminklas buvo kuriamas keliais etapais per tūkstančius metų.
Netikėti nauji tyrimai apie akmenų kilmę
Tai sako tarptautinė mokslininkų grupė, vadovaujama
dviejų pagrindinių geologų – Dr. Robo Ixerio ir prof. Peterio
Turnerio. Jų išsamūs tyrimai, atlikti su australų mokslininkų pagalba ir
paskelbti prestižiniame žurnale „Nature“ bei „Journal of Archaeological
Science“, leidžia daryti naujas prielaidas.
Jie, naudodami pažangius geologinius ir radiometrinius
datavimo metodus, analizavo mineralų, esančių Stounhendžo „Aukuro akmenyje“,
kilmę. Jų išvados ir argumentai remiasi konkrečiais moksliniais duomenimis, o
ne spėlionėmis, todėl ši teorija yra labai pagrįsta ir pakeitė iki tol
vyravusią nuomonę, kad akmuo atgabentas iš Velso.
Mokslininkų tyrimai, pagrįsti platųja tektonika ir
radiometriniu datavimu, rodo, kad Stounhendžo „Aukuro akmuo“ yra kilęs iš
šiaurės rytų Škotijos, o ne iš Velso, kaip buvo manyta anksčiau. Naudojant
cirkono, rutilo ir apatito mineralus, esančius akmenyje, buvo nustatytas jų
amžius, siekiantis net daugiau nei milijardą metų. Šie itin seni mineralai yra
būdingi tik Laurentijai – senovinei žemyno masei, kuri dabar sudaro didžiąją
dalį Šiaurės Amerikos ir Grenlandijos. Šiuolaikinės Škotijos uolienos, esančios
į šiaurę nuo vadinamosios Iapetus Suture geologinės ribos, turi šių Laurentijos
uolienų pėdsakų, o Anglijos ir Velso uolienos – ne. Ši išvada verčia daryti
prielaidą, kad akmuo buvo atgabentas iš Orkney baseino (apimančio Orknio ir
Šetlando salas bei Škotijos šiaurės rytus), esančio maždaug 750 km atstumu nuo
Stounhendžo.
Straipsnyje taip pat svarstoma, kaip akmuo galėjo
nukeliauti tokį didelį atstumą. Atmetama teorija, kad jį atgabeno ledynai, nes
Salisburio lygumoje nėra ledyninės kilmės uolienų pėdsakų. Tai reiškia, kad jį
atgabenti turėjo priešistoriniai žmonės – ar tai būtų sausumos, ar jūros keliu.
Šis naujas atradimas meta iššūkį nusistovėjusioms archeologinėms teorijoms ir
kelia naujų klausimų: kodėl ir kaip neolito amžiaus žmonės gabeno tokį didelį
akmenį iš Škotijos į pietų Angliją. Šis atradimas yra ne tik geologijos, bet ir
archeologijos proveržis.
Mitai, legendos, sąmokslo teorijos
Visiškai pagrįsta abejoti moksliniais tyrimais, nes, pasižiūrėkite,
kaip daugmaž atrodė neolito laikų gyvenvietės ir žmonės. Ir jie, norite
pasakyti, vilko prieš daugiau nei 3000 metų 10 ir 50 tonų akmeninius luitus
savo rankytėmis, galimais prijaukintais arkliukais ir suręstais plaustais? Ar
Jums neatrodo, kad mokslininkai kartais tauzydami savo teorijas patys tampa
savo teorijų logikos įkaitais? Nenuostabu, kad internete pilna visokiausių
teorijų apie nežemiškąją Stounhendžo atsiradimą.
Nors mokslas pamažu atskleidžia Stounhendžo paslaptis,
šis paminklas per amžius apaugo įvairiausiais mitais, legendomis ir sąmokslo
teorijomis, kurios dar labiau sustiprina jo mistišką aurą. Viena žinomiausių
legendų yra susijusi su burtininku Merlinu, legendinio karaliaus Artūro
patarėju. XII a. kronikininkas Geoffrey of Monmouthas aprašė, kad Merlinas
stebuklingai perkėlė akmenis iš Airijos, kur jie anksčiau sudarė magišką
„Milžinų šokį“, į Salisburio lygumą, siekdamas sukurti amžiną paminklą britų
kilmingiesiems. Ši istorija, nors ir neturinti mokslinio pagrindo, padėjo
populiarinti Stounhendžą ir pavertė jį nacionaliniu simboliu.
Kitas populiarus, nors ir paneigtas, mitas sieja
Stounhendžą su druidais. XVIII a. antikvaras Williamas Stukeley, tyrinėdamas
paminklą, manė, kad tai buvo druidų šventykla. Nors šiandien žinoma, kad
Stounhendžas buvo pastatytas tūkstančius metų anksčiau, nei atsirado druidai,
ši teorija vis dar gyvuoja populiariojoje kultūroje ir yra svarbi Naujojo
amžiaus (angl. New Age) judėjimams. Šiuolaikiniai druidai vis dar renkasi prie
Stounhendžo per vasaros saulėgrįžą, atlikdami savo ritualus ir pagerbdami šią
senovinę vietą.
Be legendų, apie Stounhendžą sklando ir įvairios
sąmokslo teorijos. Viena jų – kad akmenis pastatė ateiviai, panaudoję
nežemiškas technologijas. Ši teorija atsirado dėl nežinojimo, kaip
priešistoriniai žmonės galėjo transportuoti ir pastatyti tokius milžiniškus
luitus. Kitose teorijose teigiama, kad Stounhendžas yra glaudžiai susijęs su
legendiniu Atlantidos žemynu, o dar kitose – kad tai yra didžiulis
energijos centras, stovintis ant vadinamųjų žemės linijų (angl. ley lines),
kurios jungia senovines šventvietes ir perduoda Žemės energiją. Šios teorijos,
nors ir nėra pagrįstos, rodo, kad žmonės vis dar ieško stebuklingų paaiškinimų,
kai susiduria su sunkiai suvokiamais praeities inžineriniais stebuklais.
Stounhendžas kaip turistinis traukos
objektas ir filmavimo aikštelė
Šiandien Stounhendžas yra viena populiariausių ir
gausiausiai lankomų turistinių vietų Jungtinėje Karalystėje, kasmet
pritraukianti per milijoną lankytojų.
Norint jį aplankyti, bilietus būtina įsigyti iš anksto, nes tai yra
griežtai saugoma vieta, o lankytojų srautai reguliuojami. Lankytojai negali
laisvai vaikščioti tarp akmenų, bet specialiai įrengtu taku gali apeiti visą
statinį, išlaikydami saugų atstumą. Norintiems išsamiau susipažinti su
Stounhendžo istorija ir tyrimais, įrengtas modernus lankytojų centras, kuriame
veikia interaktyvios ekspozicijos.
Dėl savo unikalumo ir paslapties Stounhendžas tapo
dažna filmų ir serialų lokacija. Tiesa, dėl griežtų apsaugos reikalavimų
tikrasis statinys retai naudojamas filmuojant, todėl dažnai pasitelkiami
maketai ar kompiuterinė grafika. Tarp žinomiausių filmų ir serialų, kuriuose
buvo galima išvysti Stounhendžą, yra „King Arthur“ (2004), „Thor: The Dark
World“ (2013), komedija „National Lampoon's European Vacation“ (1985), kurioje
herojus netyčia nugriovė akmenis, taip pat kultinis serialas „Doctor Who“. Šis
paminklas taip pat dažnai naudojamas įvairiuose dokumentiniuose filmuose apie
archeologiją, istoriją ir nepaaiškinamus reiškinius.
Maištinga Siela
%20tikroji%20vietov%C4%97s%20mistin%C4%97%20istorija%20history%20rot%C4%97viai%20faktai%20tikrov%C4%97%20kas%20gal%C4%97jo%20b%C5%ABti.jpg)



Komentarų nėra:
Rašyti komentarą