2012 m. rugsėjo 29 d., šeštadienis

Filmas: "Katynė" / "Katyn"



Sveiki visi,

Peržiūrinėjant senus „Kino pavasario“ repertuarus kažkaip užkliuvo filmas Katynė (Katyn) (2007 m.). Po stulbinančios A. Holland juostos „Tamsoje“, nutariau, kad su šiuolaikiniu lenku kinu reikia dar smarkiau padraugauti, nes jis keistai mane pakylėja savo meistryste. Ir žinoma, „Katynė“ vėl tai padarė. Lenkų režisierius Andrzej Wajda, sukūręs ne vieną gerą filmą, sukuria lenkišką Katynės teorijos versiją, kuris, beje, buvo nominuotas net „Oskarui“ kaip geriausias užsienio filmas. Katynė – kaimas Rusijos glūdumoje, netoli Smolensko, kurioje buvo nušauta keliasdešimtys tūkstančių lenkų kareivių, sovietai įrodinėjo, kad tai vokiečių darbas ir vertė visą lenkų tautą tuo tyliai tikėti, nors visi žinojo, jog tai sovietų darbas. 

Nesigilinau, kuri čia tiesa svarbi, nes kiek žinau, filmas Rusijoje buvo uždraustas, laikyta propaganda. Na, kaip ir visi filmai apie sovietinius laikus, jau vien latvių dokumentinis filmas „Sovietų pasaka“ irgi buvo visaip iškoliotas. Šiaip nesigilinau, ar teisūs lenkai, ar ne, tiesiog mėgavausi geru, gerai organizuotu filmu, kuris sukurtas pagal romaną, pastarasis sukaltas iš Katynėje rastų kareiviškų užrašų. 

„Nuodugni apieška. Jie nerado mano vestuvinio žiedo. Paėmė mano diržą, mano peiliuką ir mano laikrodį. Jis rodė 6:30 Lenkijos laiku. Kas mums bus?“ – paskutinysis įrašas vienos iš aukų užrašuose.

Jau viena pati filmo pradžia – simboliška, susitinka vieni lenkai bėgdami iš vakarų nuo vokiečių, o kiti iš rytų – nuo rusų. Ir nebėra kur bėgti. Tai dviejų didžiulių bangų susidūrimas. Koks chaosas vyko Lenkijoje, kiek kartų buvo pakeistos vėliavos – lenkai žino geriau. Labiausiai patiko filme, kad nėra pagrindinės pasakojimo linijos, tai kelios pasakojimo linijos, kurios retsykiais susibėga krūvon – tai tautos veidrodis. Šiaip nepriekaištinga režisūra, įdomi istorinė medžiaga, aktoriai, siužetas, kurio finalas bauginančiai žiaurus ir pretenduojantis į tiesą. Pats režisierius ir dar keletas filmo kūrėjų yra netekę artimųjų Katynėje. Na, ką dar galiu pasakyti? Tai tikrai vykęs filmas, kurį verta pamatyti, o kažkokių kitokių žodžių aš ir neberandu. Patiko. Labai.

Mano įvertinimas: 10/10
Kritikų vidurkis: 81/100
IMDb: 7.1


Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą