Gongshi Kinijoje
Gongshi, arba mokslininko
akmenys, yra natūraliai susiformavę akmenys, kuriuos Kinijos mokslininkai ir
intelektualai šimtmečius vertino dėl jų unikalios formos, tekstūros, spalvos ir
garso, kurį jie skleidžia juos palietus. Šie akmenys nėra tiesiog dekoratyviniai
objektai; jie yra giliai įsišakniję Kinijos kultūroje ir filosofijoje,
atspindėdami daoizmo, konfucianizmo ir budizmo principus. Idealiu gongshi
laikomas akmuo, kuris yra asimetriškas, perforuotas, raukšlėtas ir plonas,
tarsi būtų suformuotas pačios gamtos dvasios. Jų formos dažnai primena
miniatiūrinius kalnus, urvus ar kitus gamtos peizažus, kviesdami į
kontempliaciją apie didingą pasaulio tvarką ir žmogaus vietą jame.
Kinijoje gongshi turėjo
ir tebeturi daugialypę prasmę. Istoriškai jie buvo neatsiejama mokslininko
studijos dalis, simbolizuodami rafinuotumą, intelektualumą ir harmoniją su
gamta. Akmenys buvo naudojami kaip meditacijos ir įkvėpimo šaltinis, padedant
intelektualams atsiriboti nuo kasdienybės šurmulio ir susitelkti ties mokslu,
poezija ar kaligrafija. Gongshi taip pat buvo vertinami kaip meno kūriniai ir
dažnai tapdavo dovanojimo, kolekcionavimo ir prekybos objektais. Aukštos
kokybės akmenys galėjo būti labai brangūs ir perduodami iš kartos į kartą kaip
šeimos relikvijos. Be to, gongshi kartais turėdavo ir religinę reikšmę, būdami
altorių ar šventyklų puošmena, simbolizuojanti amžinybę ir nemirtingumą.
Nors gongshi yra giliai
įsišakniję Kinijos kultūroje, jų unikalus grožis ir simbolinė prasmė patraukė
ir kitų kultūrų dėmesį. Japonijoje panašūs akmenys, vadinami suiseki, taip pat
yra vertinami dėl jų estetinės ir kontempliatyvios vertės, nors japonų požiūris
dažnai būna minimalistiškesnis. Vakaruose gongshi pirmiausia yra žinomi kaip
meno kūriniai ir kolekcionavimo objektai. Jie vertinami dėl savo neįprastos
formos ir natūralaus grožio, kartais netgi lyginami su abstrakčiuoju skulptūros
menu. Vis dėlto, Vakarų kultūroje dažnai prarandamas gilus filosofinis ir
kultūrinis kontekstas, kuris gongshi suteikia ypatingą reikšmę Kinijoje.
Nepaisant to, susidomėjimas gongshi pasaulyje auga, o jų vertė kaip unikalių
gamtos ir kultūros artefaktų yra vis labiau pripažįstama.
Gongshi Japonijoje –
suiseki
Japonijoje yra žinomi
kaip suiseki (水石),
pažodžiui reiškiantys "vandens akmuo". Šis pavadinimas pats savaime
atspindi vieną iš pagrindinių suiseki vertinimo aspektų – akmens gebėjimą
sužadinti vandens ir su juo susijusių gamtos peizažų, tokių kaip salos,
pakrantės ar kriokliai, įspūdį. Nors suiseki tradicija atkeliavo į Japoniją iš
Kinijos, per šimtmečius ji įgavo savitą estetiką ir reikšmę, pritaikytą japonų
kultūrai ir meniniam skoniui.
Japonijoje suiseki nėra tik gražūs akmenys, o veikiau miniatiūriniai gamtos peizažai, skirti kontempliacijai ir estetinio pasitenkinimo teikimui. Japonai vertina suiseki dėl jų sugebėjimo sužadinti mitate (見立て) – gebėjimo įžvelgti akmenyje gamtos esmę, net jei jo forma nėra tiesioginė realaus objekto kopija. Idealus suiseki turėtų būti natūraliai susiformavęs, pasižymėti harmoningomis proporcijomis, subtiliomis linijomis ir tekstūra, kuri sufleruoja apie ilgalaikį gamtos jėgų poveikį. Spalva taip pat svarbi, dažnai pirmenybė teikiama prislopintoms, natūralioms spalvoms. Svarbu ir akmens stabilumas bei svoris, suteikiantys jam tvirtumo ir ilgaamžiškumo pojūtį. Aukščiausios klasės suiseki dažnai turi kodawatari-kan (古渡り感) – senatvės ir laiko patirties pojūtį, tarsi akmuo būtų ilgai glūdėjęs gamtoje.
Suiseki Japonijoje yra
glaudžiai susijęs su kitomis tradicinėmis meno formomis ir estetiniais
principais. Jie dažnai eksponuojami kartu su bonsai, sukuriant darnią gamtos
miniatiūrą, kur akmuo gali simbolizuoti žemę, o bonsai – medį. Suiseki taip pat
užima svarbią vietą tokonoma – specialioje nišoje tradiciniuose japonų namuose,
skirtoje meno kūriniams eksponuoti, taip pabrėžiant akmens vertę ir grožį. Be
to, suiseki gali būti naudojami kaip kontempliacijos objektai ar dekoracijos
arbatos ceremonijos metu, atspindintys wabi-sabi filosofiją, kuri vertina
paprastumą, netobulumą ir efemeriškumą. Taigi, suiseki japonams yra ne tik
kolekcionavimo objektas, bet ir būdas artimiau patirti gamtos grožį, skatinti
ramybę ir harmoniją savo viduje.
Gongshi ir suiseki
Europoje ir Šiaurės Amerikoje
Vakarų civilizacija,
apimanti Europą ir Šiaurės Ameriką, susidomėjo unikaliais Kinijos gongshi ir
Japonijos suiseki akmenimis palyginti neseniai, daugiausia XX amžiaus antroje
pusėje. Nors pavieniai meno entuziastai ir kolekcionieriai galėjo atrasti šį neįprastą
meną ir anksčiau, platesniam visuomenės pažinimui ir įvertinimui reikėjo laiko.
Iš pradžių šie akmenys dažnai buvo pristatomi kaip egzotiški Azijos meno
artefaktai, neatsiejamai susiję su Vakaruose anksčiau populiarumo sulaukusiais
bonsai ir penjing menais. Europoje ir Šiaurės Amerikoje gongshi ir suiseki
patraukė dėmesį pirmiausia savo išskirtiniu estetiniu patrauklumu ir natūralia,
dažnai neįprasta forma. Žiūrovus žavėjo akmenų gebėjimas priminti įvairius
gamtos peizažus, sužadinti vaizduotę ir sukurti subtilią ramybės bei
kontempliacijos atmosferą. Vakarų kolekcionieriai ir meno mylėtojai ėmė
vertinti akmenų formą, spalvą, tekstūrą ir jų retumą. Skirtingai nuo gilių
kultūrinių ir filosofinių asociacijų, būdingų Rytų tradicijoms, Vakarų požiūris
dažnai buvo labiau orientuotas į akmens vizualinį ir skulptūrinį aspektą.
Vis dėlto, augant bendram
susidomėjimui Azijos kultūra ir menu, Vakarų kolekcionieriai ir meno mylėtojai
pradėjo gilintis į gongshi ir suiseki kultūrinę bei filosofinę reikšmę. Buvo
pradėtos rengti specializuotos parodos, leidžiamos informatyvios knygos ir
straipsniai, siekiant pristatyti šį unikalų meną platesnei auditorijai.
Formavosi vietinės suiseki asociacijos ir klubai, vienijantys entuziastus,
kurie noriai mokėsi akmenų vertinimo principų, dalijosi savo sukauptomis
kolekcijomis ir propagavo šį meną. Keletas žymių tyrinėtojų ir meno istorikų
reikšmingai prisidėjo prie gongshi ir suiseki pristatymo bei analizės Vakarų
pasaulyje. Vincent Covello ir Yuji Yoshimura savo fundamentaliu veikalu
"The Japanese Art of Stone Appreciation: Suiseki and Its Use With
Bonsai" padėjo pagrindus Vakarų supratimui apie suiseki ir jo ryšį su
bonsai menu. Felix G. Rivera, žymus suiseki entuziastas ir tyrinėtojas, savo
gausiais straipsniais ir knygomis aktyviai skleidė žinias apie šį meną Europoje
ir Šiaurės Amerikoje. Kinų meno žinovas ir prekiautojas Kemin Hu savo knyga
"The Spirit of Gongshi: Chinese Scholar's Rocks" atvėrė Vakarų
skaitytojams gongshi pasaulio subtilybes. Žymus kinų meno kolekcionierius
Richard Rosenblum savo įspūdinga gongshi kolekcija, pristatyta tiek parodose,
tiek knygoje "Worlds Within Worlds: The Richard Rosenblum Collection of
Chinese Scholars' Rocks", taip pat prisidėjo prie šio meno populiarinimo.
Galiausiai, Thomas Elias ir Hiromi Nakaoji, įkūrę Viewing Stone Association of North
America (VSANA), aktyviai organizuoja renginius ir leidžia informacinius
biuletenius, skirtus gongshi ir suiseki sklaidai Šiaurės Amerikoje. Šių ir kitų
dedikuotų asmenų dėka gongshi ir suiseki pamažu atranda savo nišą Vakarų meno
ir kultūros peizaže, praturtindami jį savo unikaliu natūraliu grožiu ir gilia
filosofine potekste. Nors Vakarų požiūris dažnai skiriasi nuo tradicinio Rytų
suvokimo, susidomėjimas šiuo menu nuolat auga, o jo vertė kaip savito dialogo
tarp žmogaus ir gamtos yra vis labiau pripažįstama.
Lietuvoje?
Prieš keletą metų, dar
2011 metais, naujienų portalas Delfi publikavo straipsnį pavadinimu
"Suiseki: akmenyje atgyjantis pasaulis", kuris rodo, kad bent jau
suiseki terminas ir pagrindiniai šio meno principai buvo pristatyti Lietuvos
visuomenei. Straipsnyje buvo aprašoma suiseki meno esmė, jo ryšys su gamta ir
vertinimo kriterijai. Tai leidžia manyti, kad tam tikras informuotumo lygis
apie šį meną Lietuvoje egzistuoja.
Tačiau, ieškant
informacijos apie aktyvias gongshi ar suiseki praktikuojančių bendruomenes,
klubus ar reguliarias parodas Lietuvoje, rezultatai yra riboti. Tai leidžia
daryti prielaidą, kad šis menas nėra plačiai praktikuojamas. Vis dėlto,
atsižvelgiant į augantį susidomėjimą Rytų kultūra ir menais visame pasaulyje,
yra tikėtina, kad Lietuvoje taip pat yra pavienių entuziastų, kurie domisi ir
galbūt praktikuoja šį unikalų akmenų vertinimo meną savo asmeninėse kolekcijose
ar kuriant kompozicijas.
Norint tiksliau sužinoti
apie dabartinę gongshi ir suiseki meno praktiką Lietuvoje, reikėtų ieškoti
informacijos meno galerijose, susisiekti su Lietuvos bonsų ar sodininkystės
bendruomenėmis, nes šie menai dažnai būna susiję, arba ieškoti specializuotų meno
forumų ir grupių internete, kuriuose galėtų būti Lietuvos entuziastų.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą