Sveiki, skaitytojai,
Tais retais atvejais, kai
rinkdamasis filmą žinau, kad bus pusšlamštis ir tiks laikui praleisti, užsnūsti
ir kad namiškiai nedejuotų, kad vėlei verčiu žiūrėti ką nors per daug rimto,
ima ir nustebina! Amerikiečių režisierius Chris Weitz režisavęs tokius filmus
kaip „Jaunatis“ (2009), „Gyvenimas pagal jį“ (2002), „Auksinis kompasas“ (2007)
tikriausiai žino ne vieną komercinio filmo receptą ir triuką, kuriuo galėtų
pasidalyti su debiutantais režisieriais. Tiesą sakant, nežinojau, ko tikėtis iš
jo filmo „Baimė“ (angl. AfrAId) (2024), bet nusprendžiau, kad apie
dirbtinio intelekto keliamą siaubą istorija bus pats tas.
Filmas pasakoja apie korporacijoje
dirbantį Kurtį ir jo šeimą (žmoną ir tris vaikus). Vieną dieną Kurtis gauna
dirbtinio patobulinto intelekto namų valdytoją Ają, kurią, prijungus prie
tinklo, namų darbai vyksta kuo sklandžiausiai. Atrodo, kad Aja maloni, ji
užmezga emocinius ryšius su šeimos nariais: paauglei padeda susitvarkyti
problemą dėl internete paplatintos jos nuogos nuotraukos, mažajam seka pasakas,
viduriniajam rodo slapta smurto istorijas, motinai įkvepia minčių toliau tęsti
disertaciją, užsako optimaliausią ir geriausią maistą... Galiausiai Aja
įsibrauna į visas įmanomas sistemas: banko sąskaitas, bylas, asmeninius
telefonus, oponuoja ir manipuliuoja jų nuotraukomis, sukurdama falsifikuotus
vaizdo ir balso simuliakrinius įrašus ir kuria „saugios tiesos“ tikrovę,
kurioje šeima jaučiasi lyg ir saugi, užtikrinta, bet netrukus suvokia, kad
pamažu nebetenka savikontrolės, o už juos viską nusprendžia Aja, nuo kurios
nebeįmanoma pabėgti net atjungus ją nuo tinklo.
Iš tikrųjų filmas atveria
seną baimę dėl dirbtinio intelekto. Pažinę žmogiškuosius faktorius ir elgsenos
būdus geriau nei patys žmonės, galiausiai žmonės tampa „pamaloninti“ dirbtinio
intelekto rūpestingumu. Filmas iškelia ir dirbtinio intelekto savigynos idėją,
prieraišumo sukurtą instinktą ir beribį šnipinėjimą. Žmonės ne tik netenka
privatumo, bet ir asmeninio intymumo, nes pasikliauja sugeneruota internetine
tiesa, kuri neegzistuoja, pvz., Aja motinai pateikia iliuziją, kad gali
bendrauti su savo mirusiu tėvu per TV ekraną. Filmas baisus dar ir tuo, kad
neįmanoma pabėgti nuo visos šios sistemos, nebent slapta išvyksi į kalnus su konservais
ir grynaisiais, o tavo automobilis neturės prieigos prie sistemos, o visa kita
yra dirbtinio intelekto galioje, nuo kurios šiandien esame labai priklausomi.
Šiandien mokiniai ir
studentai per naktį parašo be klaidų tiriamąjį darbą nė neatsivertę nė vienos
mokslinės knygos, pasikliaudami vien dirbtiniu intelektu. Kitaip sakant, mes
tampame specialistais specialistų visuomenėje be specializacijos, tiesiog
įsivaizduodami, kad viską gebame. Ar gali būti baisiau? Aišku, filmas „Baimė“
turi ir savų minusų, kai kurios scenos primityvokos, meilės-išdavystės istorija
tokia nuvalkiota, kai kurie šeimos bendravimo modeliai pernelyg šabloniški ir
schematiški, lyg pavogti iš kitų abejotinų siaubo trilerių, bet visumoje filmas
nustebina savo mokėjimu atskleisti dirbtinio intelekto potencialias esamas/būsimas
problemas. Viskas taip sparčiai plečiasi ir progresuoja, kad sunku
įsivaizduoti, kokią tikrovę turėsime kad ir po 50 metų.
Mano įvertinimas: 7/10
Kritikų vidurkis: 28/100
IMDb: 5.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą