Sveiki, skaitytojai ir
gero kino gerbėjai,
Meksikiečių režisierius Alonso
Ruizpalacios sukūrė internacionalinį projektą pavadinimu „Aistrų virtuvė“
(ispn. La Cocina) (2024), pasikviesdamas Lotynų Amerikos ir
amerikiečių aktorius bendram projektui. Savo nespalvotame filme jis žvilgsnį
nukreipia į Niujorko centre, netoli Time skvero, įsikūrusį „Grilio“ restoraną,
kuriame kaip skruzdės kasdien knibžda įvairiausio plauko amerikiečiai ir
imigrantai virtuvėje. Paprastai atvykę iš trečiųjų šalių ir kalbantys su ryškiu
akcentu emigrantai susitinka sunkiame darbe, ar jie būtų iš Dominykos
Respublikos, Meksikos, Nepalo ir t. t. Aistrų virtuvė – tai kartu ir tautų
katilo virtuvė, kuriame įvairaus temperamento žmonės bando išgyventi dar vieną
dieną.
Dėmesio centre – karšto ir ūmaus būdo virtuvės darbuotojas Pedro (aktr. Raúl Briones) bei padavėja Džulija (aktr. Rooney Mara), kurie yra, nepaisant to, kad Pedro nelegalas, o Džulija turi paauglį sūnų, užmezgę intymius santykius. Dar baisiau – Džulija nėščia ir lemtingą dieną ji nori pasidaryti abortą, tačiau Markas toliau pudruoja smegenis gražiomis istorijomis, kaip jis išsiveš Džuliją į gimtinę, kaip viskas susitvarkys, kaip jai nieko nebereikės dirbti... Negana to, tą dieną kasoje pasigendama tokia pat suma, kokios reikia Džulijos abortui – 800 dolerių. Restorano savininkas surengia apklausą, spaudžia vadovybę išsiaiškinti. Virtuvėje netrukus užplūdus pietums pasidaro išties karšta, nes pasileidžia Coca-Cocolos aparatas, apsemia grindis, naujokės nebespėja dėl patiekalų, o virėjai taip pat suinteresuoti labiau aiškintis santykius, nei greitai gaminti maistą. Netrukus šioji aistrų virtuvė išties tampa pragaro virtuve.
Labai intensyviai auganti
filmo dinamika. Nors iš pradžių filmo medžiaga gana banali, primenanti Kazio
Binkio „Atžalyną“ – kas paėmė tuos pinigus ir kam reikia atpirkimo ožio (?!), o
besisprendžiantis aborto klausimas tik demonstruoja parodomai, kuo gyvena
aptarnavimo personale moterys ir vyrai, bet visgi, sakyčiau, režisieriui pavyko
sukurti vizualiai pasiteisinančią istoriją apie žmonių išnaudojimą. Vienoje scenoje
rūkydami veikėjai bando pasipasakoti savo kuklias svajones, nes supranta, kad didelėms
nėra pagrindo, nes tikrovė yra kur kas baisesnė. Kitoje scenoje pakvaišęs ir
emocinį perdegimą patyręs Pedro viską daužo virtuvėje, kurioje jam niekas
nepriklauso. Atėjęs šio restorano savininkas ima rėkti visiems, kad jis viską jiems
suteikęs, juk jie pavalgę, ko jiems reikia. Kamera sukasi ratu, rodo nualintus
ir svajoti pamiršusius imigrantų juodadarbių veidus ir šeimininkas nė
nesupranta, kad ne maistas ir alinantis darbas jiems rūpi, bet orumas, pagarba
ir žmogiškumas, kuris kaskart išnyksta dienų intensyviuose darbuose, kitaip
sakant, šie žmonės patys pamiršta esą žmonės, jie tampa maitinamais darbiniais
gyvuliais. Labai patiko simboliška pabaiga, priminė Orwello „Gyvulių ūkį“,
tačiau toji švytinti žalia šviesa iš sudaužyto aparato, kuris nebegali
padiktuoti jiems darbo, visiems priminė, kad jie nėra vien tik godaus
sužvėrėjusio verslininko gyvuliai.
Tiesą sakant, filmo
pradžia buvo niūri ir lėtoka, tačiau spalvos, atmosfera, auganti įtampa,
dėmesys bendravimo kultūrai ir juodadarbių socialiniam „sumėšlinimui“ (nerandu
kito žodžio) staiga filmą „Aistrų virtuvė“ pakylėjo į kažin kokią egzistencinę
A. Camus vertą kovą su absurdu: kad ir kiek Pedro čia dirbtų ir kad ir kaip
taisyklingai angliškai imtų tarti žodžius, jis vis tiek tik nelegalus
juodadarbis, kuriam skirta visą gyvenimą gyventi ir dirbti nekvalifikuotus
darbus, baiminantis deportacijos. D. Trumpo politika šiuo metu itin aktyviai
ėmėsi šių socialiai pažeidžiamų žmonių, tad filmas kartu ir apie politiką, ir
apie svajones, ir iliuzijas, apie orumo praradimą ir smurtą, apie laisvės troškimą
ir jos neturėjimą. Man labai patiko šis filmas, manau, kino gurmanai turėtų jo
nepraleisti ir kaip, beje, ir artimą kitą filmą – A. Cuaróno „Roma“ (2018).
Mano įvertinimas: 9/10
Kritikų vidurkis: 72/100
IMDb: 7.1
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą