Labdien,
Visu Redzošā Acs: Kā Benthama Panoptikons
Definēja Mūsdienu Uzraudzību
Panoptikons ir arhitektūras un utopijas koncepcija, ko
1785. gadā izstrādāja angļu filozofs un sociālais reformators Džeremijs Bentams
(Jeremy Bentham). Nosaukums cēlies no grieķu vārdiem pan (viss) un optikon
(redzēšana), kas tieši nozīmē „visu redzošs”. Bentams šo dizainu iecerēja kā
optimālu shēmu jebkurai iestādei, kurai nepieciešama uzraudzība – piemēram,
cietumam, slimnīcai, skolai vai rūpnīcai – ar mērķi sasniegt perfektu
efektivitāti cilvēku pārvaldībā ar minimāliem personāla un izdevumu resursiem.
Varās Arhitektūras Ierīce
Panoptikona galvenā arhitektūras iezīme ir tā apļveida
struktūra ar kamerām, kas izvietotas pa perimetru. Katrai kamerai ir divi logi:
viens liels logs, kas vērsts uz ārpusi, lai maksimāli palielinātu iekšējo
apgaismojumu, un otrs, kas vērsts pret centrālo inspekcijas torni. Tieši šajā
centrālajā tornī, uzrauga postenī, izpaužas dizaina ģenialitāte. Gaismas un
ēnas mijiedarbība, ko rada āra logi, nodrošina to, ka uzraugs vienmēr var
redzēt ieslodzītos, bet pats uzraugs paliek neredzams un neidentificējams no
kameras iekšpuses, pateicoties apgaismojuma virzienam. [Panoptikona
arhitektūras diagramma]
Pastāvīgas Nenoteiktības Psiholoģiskais
Spēks
Šī modeļa patiesā ģenialitāte slēpjas nevis fiziskā
piespiešanā, bet gan tā dziļajā psiholoģiskajā ietekmē. Tā kā novērotājs
atrodas centrālā, blāvi uztveramā pozīcijā, ieslodzītie nekad nevar būt
pārliecināti, vai viņi konkrētajā brīdī tiek novēroti. Šis pastāvīgās
nenoteiktības stāvoklis liek novērotajiem pieņemt, ka viņi atrodas pastāvīgā
uzraudzībā. Tā rezultātā viņi ir spiesti visu laiku uzvesties tā, it kā uzraugs
būtu modrs, efektīvi pārveidojot varas dinamiku.
Ārējās Kontroles Iekšēja Pārvēršanās
Tādējādi Panoptikons rada fundamentālas pārmaiņas
sociālajā kontrolē: ārējā kontrole tiek internalizēta. Uzraudzītais indivīds
kļūst par savu pašuzraugu, internalizējot uzraudzības normu un disciplinējot
savu rīcību. Tā vietā, lai pieprasītu lielu skaitu sargu vai fizisku spēku,
sistēma darbojas automātiski, izmantojot pieņēmumu – un bailes –, ka vara
jebkurā brīdī var tikt vērsta pret viņiem.
Fuko un Disciplinārās Sabiedrības Metafora
Neskatoties uz tā konceptuālo pilnību, Panoptikons
reti tika uzbūvēts saskaņā ar Benthama precīzajām specifikācijām. Tomēr tā
ideja pārsniedza arhitektūru, kļūstot par spēcīgu mūsdienu varas attiecību
metaforu, īpaši 20. gadsimta otrajā pusē. Franču filozofs Mišels Fuko (Michel
Foucault) savā ietekmīgajā darbā Disciplinēt un Sniegt Sodu (Surveiller et
punir) Panoptikonu padarīja par mūsdienu disciplinārās sabiedrības galveno
simbolu un analītisko rīku. Fuko apgalvoja, ka Panoptikons lieliski demonstrē, kā
vara pārgāja no publiskām, ritualizētām nāvessodu izpildēm uz smalkāku, uz
nepārtrauktu novērošanu balstītu disciplīnas un normalizācijas sistēmu, kas
tiek piemērota skolās, slimnīcās un visās publiskajās iestādēs.
Digitālā Panoptikona Laikmets
Fuko analīze ir īpaši aktuāla šodien, jo digitālās
tehnoloģijas ir radījušas jaunas, vēl efektīvākas Panoptikona formas, ko bieži
dēvē par digitālo panoptikonu. Plaši izplatītas novērošanas kameras,
visaptveroša tiešsaistes datu vākšana un sociālo tīklu izsekošana ļauj valdībām
un korporācijām piekļūt informācijai un smalki ietekmēt mūsu uzvedību, pat ja
mēs nezinām, kas un kad mūs novēro.
Kopsavilkums: Produktīvās Varas Mehānika
Galu galā Panoptikons ir kas vairāk nekā tikai
strukturāls modelis. Tas kalpo kā spilgts piemērs varas mehānikai, kas ilustrē,
kā pastāvīga, lai gan nepārbaudīta, novērošana rada pašdisciplīnas kultūru. Tas
atklāj, ka vara darbojas nevis galvenokārt ar represijām, bet produktīvi –
veidojot un normalizējot individuālo rīcību tā, lai cilvēki kļūtu par
paklausīgiem sabiedrības locekļiem, kuri paši ir uzņēmušies neredzamā uzrauga
lomu pār sevi.
Ar cieņu,
Nemierīga Dvēsele

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą