Sveiki, skaitytojai,
Neoliberalizmas yra
ideologija ir politikos modelis, atsiradęs XX amžiuje, pasižymintis stipriu
įsitikinimu laisvosios rinkos mechanizmais ir reikalaujantis minimalaus
valstybės kišimosi į ekonomiką ir socialinį gyvenimą. Ši doktrina remiasi
klasikiniu liberalizmu, tačiau iškelia dar didesnę vertybę individualiai
atsakomybei, laisvai prekybai, konkurencijai ir pelno siekimui. Neoliberalizmo
esmė yra valstybės aparato ir biurokratijos apribojimas, siekiant, kad rinka
taptų pagrindiniu ir efektyviausiu išteklių paskirstymo ir visuomenės
organizavimo mechanizmu.
Nors neoliberalizmo intelektualinės ištakos siekia XX
a. trečiąjį ir ketvirtąjį dešimtmečius, pats terminas buvo sugalvotas anksčiau,
o dabartinė reikšmė galutinai įsitvirtino vėliau. Pirmą kartą terminas
„neoliberalizmas“ buvo pasiūlytas 1938 metais Paryžiuje vykusiame Walterio
Lippmanno kolokviume (Colloque Walter Lippmann). Šio susitikimo tikslas
buvo apibrėžti naują liberalizmo formą, kuri galėtų atsakyti į Didžiosios
depresijos ir totalitarinių režimų iššūkius. Tačiau šiuolaikinė, kritinė ir
plačiai vartojama prasmė, apibūdinanti laisvosios rinkos fundamentalizmą,
atsirado tik 1980-aisiais, kai ši politika pradėta masiškai įgyvendinti
Vakaruose.
Tikruoju neoliberalizmo pakilimu ir globaliu
įsigalėjimu laikomas laikas nuo aštuntojo dešimtmečio pabaigos iki devintojo
pradžios, ypač Jungtinėje Karalystėje ir JAV. Šios ideologijos įgyvendinimo
lyderiais tapo Didžiosios Britanijos premjerė Margaret Thatcher ir JAV
prezidentas Ronaldas Reaganas. Pagrindiniai neoliberalizmo bruožai apima
privatizaciją (valstybinių įmonių pardavimas privačioms rankoms, pvz., britų
geležinkelių privatizavimas), dereguliaciją (vyriausybės nustatytų taisyklių ir
kontrolės panaikinimas, ypač finansų sektoriuje, siekiant padidinti
konkurenciją), valstybės išlaidų mažinimą socialinėms programoms (pavyzdžiui,
švietimo ir sveikatos apsaugos srityje), laisvą prekybą ir tarptautinių
kapitalo srautų liberalizavimą. Be to, esminis bruožas yra profesinių sąjungų
galios mažinimas ir darbo rinkos lankstumo didinimas.
Filosofai ir politologai neoliberalizmą vertina itin
kontroversiškai. Vokiečių–korėjiečių filosofas Byung-Chul Han, kurio
knygą dabar skaitau, neoliberalizmą traktuoja kaip naujo tipo išnaudojimo
sistemą, kuri pakeičia gamyklos darbininką verslininku. Anot jo, ši sistema
nenaudoja išorinės disciplinos ir prievartos, o verčia individą pačiam tapti
savo išnaudotoju. Neoliberalizmo subjektas savanoriškai save verčia pasiekti
maksimalų našumą, o bet kokia nesėkmė interpretuojama kaip asmeninės kaltės
rezultatas, o ne sistemos trūkumas. Taip pat žymus geografas ir socialinių
mokslų teoretikas Davidas Harvey neoliberalizmą apibrėžia kaip politinį
projektą, skirtą klasės galiai atkurti ir sustiprinti turtingųjų pozicijas,
ypač per vadinamąjį „kaupimą per nusavinimą“ (angl. accumulation by
dispossession).
Kiti kritikai, tokie kaip politologai, atkreipia
dėmesį į tai, kad neoliberalizmas lemia didėjančią socialinę nelygybę ir turto
koncentraciją visuomenės viršūnėje, tuo pat metu silpnindamas demokratinių
institucijų galią korporacijų ir finansinių rinkų naudai. Pavyzdžiui, finansų
rinkų dereguliacija JAV ir Europoje, vyravusi dešimtmečius, lėmė 2008 m.
finansų krizę, kuri iliustravo rizikos perkėlimą ant visuomenės pečių, o pelno
– privačioms rankoms. Tokie pavyzdžiai rodo skirtumą tarp deklaruojamo
neoliberalizmo tikslo sukurti efektyvią konkurencinę aplinką ir realaus
poveikio.
Lietuvoje neoliberalizmo idėjos įsitvirtino po
Nepriklausomybės atkūrimo, ypač devintajame dešimtmetyje. Lietuva, pereidama
nuo planinės ekonomikos prie rinkos, priėmė daugelį šios ideologijos principų:
masinė privatizacija (pavyzdžiui, privatizacijos čekiais), griežta fiskalinė
drausmė (valdžios išlaidų kontrolė) ir sparčiai liberalizuota ekonomika
(laisvas kapitalo judėjimas, žemi mokesčiai verslui). Nors šie žingsniai padėjo
integruotis į Vakarų rinkas ir skatino ekonomikos augimą, jie taip pat sukėlė
nemažai socialinių problemų, įskaitant didelę pajamų nelygybę, masinę
emigraciją ir viešojo sektoriaus (pvz., švietimo ir sveikatos apsaugos)
finansavimo stygių.
Šiandien Lietuvos politinėje ir ekonominėje sistemoje
vyrauja neoliberalūs mechanizmai, kurie kritikuojami už nepakankamą socialinės
atskirties mažinimą ir per didelį visuomenės gerovės palikimą rinkos valiai.
Viešojoje erdvėje diskutuojama, kaip subalansuoti laisvosios rinkos privalumus
su būtinybe stiprinti socialinę apsaugą ir viešąjį gėrį, siekiant sukurti
tvaresnę ir teisingesnę visuomenę, atsižvelgiant į tai, kad Lietuva išlieka
viena iš šalių, kur nelygybė yra ryški Europos Sąjungos kontekste.
Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą