Sveiki, skaitytojai,
Tęsiu pažintį su garsiausiais pasaulio literatūros
rašytojais ir šįkart – airių genijus James Joyce, kai kur dar verčiama kaip
Džeimsas Džoisas.
Didžiojo literato gyvenimas iki karjeros
pradžios
James Augustinas Aloyzius Joyce'as
gimė 1882 m. vasario 2 d. Dublino priemiestyje, Retgare (Rathgar), Airijoje,
tapdamas pirmuoju iš dešimties išgyvenusių vaikų gana pasiturinčioje, nors ir
vėliau skurstančioje, katalikų šeimoje. Jo tėvas, Johnas Stanislausas Joyce'as,
buvo linkęs į alkoholizmą ir pasižymėjo nerūpestingu požiūriu į finansus, o tai
nulėmė nuolatinį šeimos materialinės padėties blogėjimą ir dažnus kraustymus,
per kuriuos Jamesas patyrė net 16 gyvenamosios vietos pakeitimų. Vis dėlto,
tėvas buvo puikus pasakotojas, turintis puikų dainininko balsą, ir būtent jis
įskiepijo jaunajam Jamesui meilę literatūrai ir airiškai kultūrai. Jo motina,
Mary Jane Murray, buvo kur kas religingesnė ir nuolanki, skiepijusi sūnui
griežtas katalikiškas vertybes.
Dėl šeimos finansinių sunkumų, Jamesas Joyce'as anksti
įgijo geresnį išsilavinimą, nei galėjo tikėtis. Nuo 1888 iki 1891 m. jis mokėsi
prestižiniame Klonjauso Vudo jėzuitų koledže (Clongowes Wood College),
vėliau lankė kitas jėzuitų valdomas mokyklas, o 1898 m. įstojo į Dublino
Universitetinį Koledžą (University College Dublin, UCD). Jėzuitų įtaka buvo
milžiniška: jie suteikė jam puikų formalų išsilavinimą ir išmokė skrupulingos
disciplinos, tačiau šis griežtas katalikiškas auklėjimas išprovokavo vėlesnį
griežtą atsimetimą nuo religijos. Joyce'as universitete studijavo moderniąsias
kalbas (prancūzų, italų) ir aktyviai domėjosi Europos literatūra, ypač norvegų
dramaturgu Henriku Ibsenu.
Joyce'o ankstyvasis intelektualinis gyvenimas
pasižymėjo keliais ryškiais bruožais. Jau 1899 m., dar būdamas studentas, jis
parašė teigiamą recenziją apie Ibseno pjesę „Kai mes, mirusieji, atbundame“
(angl. When We Dead Awaken), kuri buvo išspausdinta įtakingame britų žurnale
The Fortnightly Review – tai buvo pirmasis jo publikuotas darbas, įrodantis
ankstyvą brandumą. Be literatūros, jis puikiai dainavo ir netgi laimėjo prizą
kasmetiniame Airijos muzikos festivalyje Feis Ceoil 1904 m., o jo tėvas tikėjo,
kad sūnus galėjo tapti profesionaliu dainininku. Taip pat, nors ir atmetęs
katalikybę, Joyce'as pasižymėjo ypatinga Dublino topografijos žinija ir
atmintimi; jis vėliau sugebėjo atkurti miesto žemėlapį ir smulkiausias detales
rašydamas „Ulisą“ (angl. Ulysses) iš atminties, gyvendamas užsienyje.
Po universiteto baigimo 1902 m., Joyce'as trumpai
persikėlė į Paryžių, ketindamas studijuoti mediciną, tačiau greitai suprato,
kad tai ne jam. Jis grįžo į Dubliną dėl motinos mirties 1903 m. Nors mylėjo
Dubliną ir jautė jam didelį prisirišimą, jis jautė, kad miestas ir Airija
stabdo jo kūrybinį potencialą. 1904 m. birželio 16 d. (vėliau įamžinta „Ulise“
kaip Blumo diena – Bloomsday) jis susitiko savo būsimą žmoną, viešbučio
tarnaitę Norą Barnakl (Nora Barnacle). Tų pačių metų spalio mėnesį jie
paliko Airiją, nusprendę gyventi žemyne, nes Joyce'as teigė, kad Airijoje
neįmanoma „išreikšti savęs sąžiningai“. Nuo tada iki tolimesnės rašytojo
karjeros pradžios jis dirbo mokytoju įvairiose Europos miestuose, įskaitant
Triestą, Ciurichą ir Romą.
James Joyce karjeros pakilimas: žymiausi
kūriniai ir visuomenės reakcija
Jamesas Joyce'as pasirinko negrįžtamą literatūrinės
karjeros kelią 1904 m., palikęs Airiją su Nora Barnacle. Jis kategoriškai
atsisakė Airijos, tačiau paradoksalu, kad jo kūrybos centras visam laikui liko
Dublinas. Gyvendamas žemyne (daugiausia Trieste, Romoje ir Ciuriche), Joyce'as
dirbo anglų kalbos mokytoju, kad išlaikytų šeimą, o jo asmeninį gyvenimą nuolat
lydėjo finansiniai sunkumai ir tėvo šeimos chaoso palikimas. Jo charakteris
pasižymėjo tvirta menine etika ir nepajudinamu pasitikėjimu savo genialumu,
nepaisant visuomenės nepripažinimo. Pora susilaukė dviejų vaikų: sūnaus Giorgio
(g. 1905 m.) ir dukters Lucia (g. 1907 m.). Asmeniniame gyvenime jis nuolat
kovojo su alkoholizmu, o vėliau jo dukrai Luciai pasireiškė sunki šizofrenija,
kuri tapo viena didžiausių jo gyvenimo tragedijų.
Pirmasis Joyce'o stambus kūrinys, apsakymų rinkinys „Dubliniečiai“
(Dubliners), buvo parašytas 1904–1907 m. laikotarpiu, tačiau dėl leidėjų baimės
buvo publikuotas tik 1914 m. Sumanymas buvo sukurti „moralinę istoriją“ apie
savo gimtąjį miestą. Kūrinys lakoniškai ir šaltu stiliumi pabrėžia Dublino
paralyžių – dvasinį, kultūrinį ir politinį sustingimą, kuriame gyvena jo
gyventojai. Siužetinis vingis yra epifanija – staigus, kasdieniškas suvokimas,
kuris trumpam nušviečia veikėjo gyvenimo beviltiškumą ar tiesą. Pavyzdžiui,
novelė „Mirusieji“ (The Dead) atskleidžia veikėjo Gabrielio suvokimą apie jo
paties gyvenimo ribotumą, palyginti su jo žmonos praeities meile. Nors kritikai
ir skaitytojai buvo šokiruoti knygos drąsa ir tiesmukumu, ji padėjo Joyce'ui
užsitikrinti vietą kaip radikaliam realistui.
Vienintelis Joyce'o dramaturginis bandymas, pjesė „Tremtiniai“
(Exiles), pasirodė 1918 m. Šis kūrinys yra tiesiogiai įkvėptas jo asmeninio
gyvenimo santykio su Nora Barnacle. Siužetinis vingis sukasi apie tai, kaip
Airiją palikęs rašytojas Robertas Rouenas (Richard Rowan) leidžia savo žmonai
Bertei (Bertha) nuspręsti, ar ji nori turėti romaną su kitu vyru. Pjesė
nagrinėja laisvės, pavydo ir santuokinės ištikimybės ribas. Joyce'o sumanymas
buvo parodyti savo paties požiūrį į „laisvą meilę“ ir atvirumą santuokoje.
Kūrinys nepasiekė didelės sėkmės nei tarp kritikų, nei teatre.
Romanas „Menininko jaunojo žmogaus portretas“
(A Portrait of the Artist as a Young Man), publikuotas 1916 m., buvo Joyce'o
kūrybinis manifestas ir autobiografinis pasakojimas. Siužetinis vingis seka
pagrindinio veikėjo Stepheno Dedalo (Stephen Dedalus) – intelektualinio alter
ego – vystymąsi nuo vaikystės iki universiteto. Kūrinys ryškiai aprašo jo
atmetimą katalikybės gniaužtams ir griežtam Airijos nacionalizmui. Sumanymas
yra parodyti menininko gimimą – kaip Stephenas, atmesdamas visas šeimos,
religijos ir valstybės primestas dogmas, nusprendžia palikti Airiją, kad taptų
laisvu, nevaržomu kūrėju. Romanas sulaukė pripažinimo tarp modernistų ir
įtvirtino Joyce'o stilių – sąmonės srautą (stream of consciousness).
Leistas 1922 m. Paryžiuje, „Ulisas“ (Ulysses)
tapo modernizmo šventuoju raštu. Kūrinys apima vieną dieną – 1904 m. birželio
16 d. – Dubline, sekdamas žydo Leopoldo Blumo (Leopold Bloom) klajones.
Siužetinis vingis yra Homero „Odisėjos“ perkėlimas į kasdienišką, komišką ir
žmogišką Dublino aplinką. Kiekvienas skyrius atitinka Odisėjo nuotykių
epizodus. Sumanymas buvo visapusiškai, be cenzūros, atskleisti žmogaus proto ir
Dublino miesto gyvenimą. Jame itin plačiai naudojamas sąmonės srautas,
leidžiantis skaitytojui panirti į veikėjų vidinius monologus. Vertinimas buvo kontraversiškas:
knyga buvo uždrausta JAV ir Jungtinėje Karalystėje dėl jos seksualinio atvirumo
(ypač Molly Bloom monologo), tačiau avangardistų ji buvo paskelbta šedevru.
Airijoje jis buvo ignoruojamas ir nesuprastas.
Paskutinis Joyce'o romanas, „Finegano šermenys“
(Finnegans Wake), kaip kur verčiama kaip „Finegano budynės“, publikuotas
1939 m., yra jo ambicingiausias ir sunkiausiai prieinamas kūrinys. Kūrinys
neturi tradicinio siužeto. Siužetinis vingis apima visą žmonijos istoriją ir
mitologiją, sutelktą į vienos Dublino šeimos sapnus per vieną naktį. Sumanymas
buvo panaudoti ciklinę laiko sampratą (remiantis Giambattista Vico teorijomis)
ir sukurti universalią „pasaulio kalbą“, naudojančią kalbos kratinį
(portmanteau words) iš dešimčių kalbų. Šis romanas buvo mažai suprastas ir
sulaukė didelio pasipriešinimo net iš Joyce'o modernistinių šalininkų. Tarp
plačiosios visuomenės jis buvo laikomas nesuprantamu literatūriniu
eksperimentu.
James Joyco mirtis ir pripažinimas
Paskutiniaisiais gyvenimo metais Jamesą Joyce'ą kamavo
dideli fiziniai iššūkiai, ypač su akimis susijusios problemos – jis kentėjo nuo
kataraktos ir glaukomos, dėl kurių jam teko atlikti per tuziną operacijų ir
ilgainiui jis beveik apako. Tačiau jo mirties priežastis nebuvo tiesiogiai
susijusi su akimis. Rašytojas mirė Ciuriche, Šveicarijoje, 1941 m. sausio 13
d., sulaukęs 58 metų, praėjus vos kelioms dienoms po to, kai jam skubiai buvo
atlikta operacija dėl perforuotos dvylikapirštės žarnos opos. Šis tragiškas
įvykis nutiko sudėtingu metu: prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, Joyce'as
su šeima pabėgo iš Prancūzijos ir patyrė nuolatinį stresą dėl savo dukters
Lucės sunkių psichikos problemų bei nuolatinių finansinių sunkumų, kurie,
tikėtina, prisidėjo prie jo sveikatos būklės pablogėjimo.
Nors gyvenimo pabaigoje Joyce'as buvo pripažintas
literatūros avangardo figūra, tikrasis jo kultūrinis pripažinimas atėjo vėliau.
Jam esant gyvam, jo darbai, ypač „Ulisas“ (Ulysses), buvo vertinami kaip
genialūs, bet sunkiai suprantami ir pernelyg drąsūs dėl savo atviro turinio ir
kalbos eksperimentų. Dėl to JAV ir Jungtinėje Karalystėje „Ulisas“ buvo
uždraustas kaip nepadorus, o Joyce'as negalėjo gauti pelno iš savo pagrindinio
kūrinio. Paradoksalu, bet šis draudimas tik sustiprino jo legendą tarp menininkų
ir intelektualų.
Lemtingas lūžis įvyko JAV. Kūrybos pripažinimas buvo
įteisintas 1933 m. žymiuoju teismo sprendimu byloje Jungtinės Valstijos
prieš knygą „Ulisas“. Teisėjas Johnas M. Woolsey nusprendė, kad romanas,
nors ir vietomis vulgarus, turi didžiulę literatūrinę vertę ir nėra
pornografinis, taip panaikindamas draudimą. Šis teismo sprendimas ne tik atvėrė
JAV rinką, bet ir patvirtino knygos, kaip modernizmo šedevro, statusą. Šis
teisinis pripažinimas, vėliau sekęs JAV Aukščiausiojo Teismo patvirtinimas,
leido Joyce'o kūrybai tapti akademinės analizės objektu visame pasaulyje, o
pats „Ulisas“ buvo įtrauktas į universitetų programas.
Šiandien Jamesas Joyce'as laikomas vienu svarbiausių
XX a. rašytojų, o jo įtaka literatūrai yra neišmatuojama. Jis ne tik ištobulino
sąmonės srauto techniką, bet ir praplėtė leistinas literatūros ribas,
paliesdamas kalbos, mitologijos ir kasdienio gyvenimo temas su beprecedente
detalių gausa ir ironija. Jo literatūrinis palikimas įtvirtino jį kaip
modernizmo titaną, o jo gimimo vieta Dublinas tapo jo kūrinių piligrimystės
vieta, ypač per kasmet švenčiamą Blumo dieną (Bloomsday), birželio 16-ąją, kuri
liudija amžiną jo kultūrinę reikšmę.
Svarbiausi James Joyce kūrybos bruožai
Jameso Joyce'o kūryba, ypač romanai „Ulisas“ (Ulysses)
ir „Fingano budynės“ (Finnegans Wake), yra modernizmo viršūnė, pasižyminti
radikaliu požiūriu į kalbą, naratyvą ir žmogaus sąmonę.
Sąmonės srautas
(Stream of Consciousness): Tai pagrindinė jo technika, leidžianti tiesiogiai
perteikti veikėjų mintis, asociacijas, jausmus ir prisiminimus be jokio įprasto
loginio ar gramatinio filtravimo. Siekiama kuo autentiškiau atkurti žmogaus
vidinį patyrimą.
Epifanija (Epiphany):
Staigus, trumpas įžvalgos momentas, per kurį kasdieniškas objektas ar įvykis
staiga atskleidžia gilią prasmę ar esmę. Joyce'as šią techniką ištobulino
„Dubliniečiuose“ (Dubliners).
Mito ir kasdienybės ontrastas
(Mitologinis Metodas): Didžiųjų mitų (ypač Homero „Odisėjos“ „Ulise“)
panaudojimas kaip struktūrinio karkaso kasdieniškoms ir menkavertėms
šiuolaikinio žmogaus patirtims. Šis kontrastas pakelia kasdienybę į epinį lygį.
Kalbos eksperimentai ir neologizmai:
Radikalus kalbos, sintaksės ir žodyno laužymas, ypač „Fingano budynėse“.
Joyce'as kūrė naujus žodžius (neologizmus) ir naudojo kalbinius kratinius
(portmanteau words), jungdamas kelias kalbas, siekdamas sukurti universalią,
sapnišką kalbą.
Dublino topografija ir realizmas:
Nepaisant kalbinių eksperimentų, Joyce'as pasižymėjo itin pedantišku Dublino
detalių, vietovių ir kalbos (dialekto) tikslumu. Kiekvienas jo aprašytas gatvės
kampas, pub'as ar pastatas egzistavo realybėje, sudarydamas realistinį foną
metafiziniams klajojimams.
Ciklinė laiko samprata:
Ypač „Fingano budynėse“ laikas nėra linijinis. Kūrinys sukasi spirale,
jungdamas praeitį, dabartį ir ateitį, atspindėdamas nuolatinį civilizacijų
gimimo ir žlugimo ciklą.
Humoras ir vulgarumas:
Joyce'o kūryboje gausu komizmo, parodijos, žaidimų žodžiais ir vulgarumo. Jis
nevengė atvirai nagrinėti kūniškumo, sekso ir fiziologinių funkcijų, kas lėmė
jo darbų draudimą.
Menininko autonomija ir atsimetimas:
Nuolatinis menininko savarankiškumo temos nagrinėjimas (pvz., Stepheno Dedalo
asmenyje). Tai yra aiškus atmetimas Airijos religinei ir politinei dogmai,
pabrėžiant kūrėjo būtinybę palikti gimtinę, kad galėtų save realizuoti.
Jūsų Maištinga Siela




Komentarų nėra:
Rašyti komentarą