Sveiki,
Sakote, Leonardo Da Vičio „Mona Liza“ yra
paslaptingiausias pasaulyje paveikslas? Nė velnio! O ar ką nors girdėjote apie
olandų dvaro tapytojo Jan van Eyck (1390-1441) paveikslą „Arnolfinių
portretą“, nutapytą, kuris laikomas tikrą mįsle. Ne? Tai šis įrašas skirtas
kaip tik Jums!
Jan van Eyck dailininko gyvenimas ir
asmenybė, olandų ankstyvoji tapyba
Janas van Eyckas
(Jan van Eyck) yra laikomas vienu svarbiausių ankstyvojo Nyderlandų meno
atstovų, o jo kūrybinis pikas sutapo su XV amžiaus pirmąja puse, maždaug nuo
1420 iki mirties 1441 metais. Apie jo kilmę žinoma nedaug: jis gimė Maaseiko
mieste (dabartinė Belgija) ir greičiausiai mokėsi pas vyresnįjį brolį Hubertą,
su kuriuo kartais yra siejamas garsiojo Gento altoriaus (Altoriaus Adoracija)
kūrimas. Didelę savo profesinio gyvenimo dalį Van Eyckas praleido dirbdamas
Burgundijos hercogo Filipo Gerojo (Philip the Good) dvare, atlikdamas ne
tik tapytojo, bet ir diplomato bei specialiųjų misijų atstovo pareigas. Būtent
ši tarnyba aukščiausiose valdžios sferose leido jam užsitikrinti finansinį
stabilumą ir išgarsėti, nors tikslios mirties aplinkybės, manoma, buvo
natūralios, apie jas detalesnės informacijos nėra išlikę. Žinoma, kad jis buvo
vedęs, jo žmona Margareta dažnai įvardijama kaip jo gimusios dukters motina.
Jano van Eycko tapyba, kaip ir apskritai ankstyvoji
Nyderlandų tapyba, pasižymėjo revoliuciniu realizmu ir dėmesiu detalėms,
ženkliai atsiskyrusiu nuo tuo metu Europoje dominavusios gotikos idealizmo. Šis
laikotarpis žymi perėjimą nuo religinio ikonografijos stiliaus, kuriame
akcentuojamas transcendentinis, link įprastos, žemiškos aplinkos detalaus
vaizdavimo. Van Eycko meistriškumas pasireiškė ne tik smulkmeniškame audinių,
plaukų ar interjero elementų perteikime, bet ir tuo, kad jis ištobulino aliejinių
dažų technologiją. Nors jis neišrado aliejinės tapybos, jis ją patobulino iki
tokio lygio, kad tapo įmanoma sukurti anksčiau neregėtą šviesos žaismą, spalvų
gylį ir permatomus sluoksnius, suteikiant kūriniams stulbinantį optinį
realizmą.
Kultūriškai Van Eycko gyvenamasis laikotarpis – XV a.
Briugė (Belgija) – buvo nepaprasto ekonominio ir meninio klestėjimo era,
Burgundijos kunigaikštystės galios viršūnė. Briugė buvo vienas svarbiausių
prekybos ir finansų centrų Europoje, o tai lėmė turtingos buržuazijos ir
pirklių klasės iškilimą. Ši nauja, pasiturinti ir išsilavinusi visuomenės dalis
tapo pagrindiniais tapybos užsakovais, perkeldama dėmesį nuo bažnyčios skirtų
altorių į asmeninius ir šeimos portretus bei pasaulietinio gyvenimo scenas,
pabrėžiančias jų turtą ir statusą. Būtent tokioje aplinkoje ir gimė „Arnolfini
portretas“, kuriame, kaip matyti, materialinės detalės tampa ne tik fono, bet
ir esminio simbolinio turinio dalimi.
Tikslinu, kad Janas van Eyckas (Jan van Eyck) tikrai yra nutapęs paveikslą „Vyras su raudonu turbanu“ (angl. Portrait of a Man in a Red Turban), ir tikėtina, kad tai yra autoportretas, nors tai negali būti patvirtinta šimtu procentų. Šis paveikslas nutapytas 1433 metais. Jis garsus ne tik dėl intensyvaus ir realistiško žvilgsnio, bet ir dėl neįprasto užrašo viršuje: „Als Ich Can“ (sen. olandų k. – „Kiek aš galiu“ arba „Kaip aš moku“). Šiuo metu paveikslas saugomas Nacionalinėje galerijoje (The National Gallery) Londone, Jungtinėje Karalystėje.
Apie Van Eycko asmenines keistenybes ar neįprastas
gyvenimo detales žinoma nedaug, nes to laikmečio menininkų gyvenimai retai
būdavo dokumentuojami detaliai. Tačiau pats jo kūrybinis metodas – užslėptų
simbolių (simbolinis realizmas) ir autoportretų integravimas į kūrinius,
pavyzdžiui, jau minėtas „Arnolfini portretas“, kuriame jis pasirašo kaip
„liudininkas“, o ne tik kaip menininkas – rodo savotišką intelektualinį žaidimą
su žiūrovu. Šis „žmogus, kuris matė viską“ (kaip dažnai vadinamas dėl savo
detalių), paliko ryškų pėdsaką ne tik savo techniniu meistriškumu, bet ir tuo,
kad pakylėjo menininką į aukštesnį socialinį statusą, tampant ne tik
amatininku, bet ir svarbiu dvaro asmeniu bei naujo realistinio meno judėjimo
pradininku.
Apie paslaptingąjį „Arnolfinių portretą“
Jano van Eycko 1434 metais Briugėje nutapytas „Arnolfini
portretas“ ne veltui laikomas vienu paslaptingiausių paveikslų meno
istorijoje, nes jo siužetas ir gausybė detalių sukėlė ne vieną šimtmetį
trunkančius debatus tarp meno istorikų. Iš pirmo žvilgsnio, tai turtingo pirklio
Giovanni di Nicolao Arnolfini ir jo žmonos portretas, demonstruojantis
jų aukštą socialinę padėtį. Pora stovi kambaryje, pasipuošusi prabangiais
drabužiais: moters žalia suknelė yra apvesta voverės kailiu, o vyro aksominis
apsiaustas su kiaunės kailiu tarnauja kaip turtų ir galios ženklas. Jų pozoje
pabrėžiamas vyro iškilmingas dešinės rankos pakėlimas ir kairės rankos padėtis
virš moters rankos, kuri ilgą laiką buvo interpretuojama tiesiog kaip santuokos
įžado arba sužadėtuvių scena.
Ši klasikinė interpretacija buvo sudrebinta 1934
metais, kai įtakingas meno istorikas Erwinas Panofsky pasiūlė radikalią
idėją, kad paveikslas yra ne tik portretas, bet ir teisinis santuokos įvykio
dokumentas. Jo pagrindinis argumentas rėmėsi neįprastu ir ryškiu lotynišku
užrašu ant galinės sienos: „Johannes de Eyck fuit hic“ (liet. „Janas van
Eyckas čia buvo“). Šis parašas buvo itin drąsus ir iškalbingas, nurodantis ne
tik autorystę, bet ir reiškiantis, kad Van Eyckas paveiksle įsiamžino kaip
oficialus ceremonijos liudininkas.
Panofsky teorija įgauna svorio, kai dėmesys
nukreipiamas į centrinę kompozicijos detalę – nuostabų išgaubtą veidrodį,
esantį žemiau menininko parašo. Šis meistriškai nutapytas veidrodis atspindi
visą kambarį, įskaitant du papildomus asmenis, stovinčius prie durų. Panofsky
šias figūras interpretavo kaip papildomus liudininkus, vienas iš kurių galėjo
būti pats menininkas. Be techninio virtuoziškumo, veidrodis yra įrėmintas
dešimčia mažų medalionų, vaizduojančių Kristaus Kančios scenas, pridedant gilią
religinę ir simbolinę prasmę regimam įvykiui.
Tačiau teisinio dokumento interpretaciją vėliau
paneigė archyviniai duomenys, parodę, kad pirmojo nurodyto poros asmens
(Giovanni di Arrigo Arnolfini) santuoka įvyko tik po Van Eycko mirties. Tai
privertė mokslininkus sutelkti dėmesį į tikėtiną klientą – jo pusbrolį Giovanni
di Nicolao Arnolfini, kurio pirmoji žmona Costanza Trenta mirė 1433 m., metais
prieš paveikslo nutapymą, tikriausiai gimdydama. Šis faktas atvėrė kelią dar
tamsesnei ir labiau priimtai teorijai, kurią išvystė Margaret Koster:
paveikslas yra komemoracinis portretas, skirtas atsiminti anksti mirusią žmoną.
Šią atminimo hipotezę sustiprina kelios esminės
detalės. Visų pirma, žvakidė virš moters galvos vaizduojama užgesusi, o virš
vyro – deganti, kas memento mori tradicijoje simbolizuoja mirusiojo
sielą ir laiko tėkmę. Antra, ant kėdės, esančios už moters, išraižyta Šv.
Margarita – nėščiųjų moterų globėja, kuri mistiškai išsigelbėjo praryta
drakono. Tai sustiprina teoriją, kad moteris galėjo mirti gimdydama. Galiausiai,
net šuo, tradiciškai simbolizuojantis ištikimybę, epitafijos tradicijoje
tarnauja kaip globėjas, lydintis mirusiąją į anapusinį pasaulį, o veidrodžio
medalionai, vaizduojantys gyvojo (kairėje) ir mirusiojo (dešinėje) Kristaus
Kančios scenas, atspindi pačios poros – gyvenimo ir mirties – pasidalijimą. Van
Eycko genialumas slypi jo gebėjime įpinti šiuos gilius simbolius į natūraliai
atrodančią sceną, paliekant „Arnolfini portretą“ atvirą interpretacijoms net
praėjus beveik šešiems šimtmečiams.
Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą