2025 m. spalio 27 d., pirmadienis

James Joyce: Życie, Biografia, Przełom Artystyczny i Klucz do „Ulissesa” – Charakterystyka Twórczości i Ciekawostki


Młodość i Korzenie Artystyczne

 

James Augustin Aloysius Joyce przyszedł na świat 2 lutego 1882 roku na przedmieściach Dublina, w Rathgar w Irlandii. Był najstarszym z dziesięciorga ocalałych dzieci w rodzinie z pozoru zamożnej, która jednak szybko popadła w nędzę. Jego ojciec, John Stanislaus Joyce, notoryczny alkoholik, słynął z beztroskiego podejścia do finansów. To jego nieodpowiedzialność była przyczyną ciągłego pogarszania się sytuacji materialnej rodziny i nieustannych przeprowadzek – James zmienił miejsce zamieszkania aż szesnaście razy. Mimo wszystko, ojciec był doskonałym gawędziarzem o pięknym głosie, i to on zaszczepił w młodym Jamesie miłość do literatury i kultury irlandzkiej. Matka, Mary Jane Murray, była bardziej religijna i pokorna, przekazując synowi surowe wartości katolickie.

 

 Edukacja Jezuicka i Bunt Intelektualny

 

Pomimo kłopotów finansowych, James Joyce zdobył lepsze wykształcenie, niż można było oczekiwać. W latach 1888–1891 uczęszczał do prestiżowego Kolegium Jezuickiego Clongowes Wood, później do innych szkół prowadzonych przez jezuitów, by w 1898 roku podjąć studia na University College Dublin (UCD). Wpływ jezuitów był ogromny: zapewnili mu doskonałe wykształcenie formalne i nauczyli skrupulatnej dyscypliny, co jednak sprowokowało jego późniejsze ostre odrzucenie religii. Na uniwersytecie Joyce studiował języki nowożytne (francuski, włoski) i aktywnie interesował się literaturą europejską, zwłaszcza twórczością norweskiego dramaturga Henrika Ibsena.

 

Wczesne Pasje i Dublińska Pamięć

 

Wczesne życie intelektualne Joyce’a odznaczało się kilkoma intrygującymi faktami. Już w 1899 roku, jako student, napisał pierwszą opublikowaną pracę – pozytywną recenzję sztuki Ibsena „Kiedy my, umarli, zmartwychwstaniemy” (When We Dead Awaken), która ukazała się w prestiżowym brytyjskim czasopiśmie The Fortnightly Review. Oprócz literatury, miał piękny głos: w 1904 roku zdobył nawet nagrodę na corocznym irlandzkim festiwalu muzycznym Feis Ceoil, a jego ojciec był przekonany, że syn zostanie zawodowym śpiewakiem. Pomimo odrzucenia katolicyzmu, Joyce posiadał wyjątkową pamięć topograficzną Dublina. Zdołał później odtworzyć mapę miasta i najdrobniejsze detale, pisząc „Ulissesa” (Ulysses) z pamięci, mieszkając na emigracji.

 

Ucieczka z Irlandii i Początek Kariery na Emigracji

 

Po ukończeniu studiów w 1902 roku, Joyce na krótko przeniósł się do Paryża, zamierzając studiować medycynę, ale szybko porzucił ten pomysł. Wrócił do Dublina po śmierci matki w 1903 roku. Choć kochał Dublin i czuł do niego silne przywiązanie, jednocześnie uważał, że miasto i cała Irlandia hamują jego potencjał twórczy. 16 czerwca 1904 roku (dzień później uwieczniony w „Ulissesie” jako Dzień Blooma – Bloomsday) poznał swoją przyszłą żonę, pokojówkę hotelową, Norę Barnacle. W październiku tego samego roku opuścili Irlandię, decydując się na życie na kontynencie, gdyż Joyce uważał, że w Irlandii niemożliwe jest „uczciwe wyrażanie siebie”. Aż do właściwego rozpoczęcia kariery pisarskiej, utrzymywał się, pracując jako nauczyciel angielskiego w różnych miastach Europy, w tym w Trieście, Zurychu i Rzymie.

 

Wzlot Kariery: James Joyce i Reakcja Publiczności

 

James Joyce ostatecznie wkroczył na drogę literatury w 1904 roku, świadomie odrzucając Irlandię, choć paradoksalnie, Dublin pozostał na zawsze centrum jego twórczości. Żyjąc na kontynencie, utrzymywał rodzinę jako nauczyciel angielskiego, borykając się z permanentnymi trudnościami finansowymi. Charakteryzował go niezłomny etyka artystyczna i niezachwiana wiara we własny geniusz. Doczekał się dwojga dzieci: syna Giorgio (ur. 1905) i córki Lucii (ur. 1907). W życiu osobistym zmagał się z alkoholizmem, a późniejsza schizofrenia córki Lucii stała się jedną z największych tragedii jego życia.

 

 „Dublińczycy” (Dubliners, 1914) – Kronika Paraliżu

 

Pierwsze ważne dzieło Joyce’a, zbiór opowiadań „Dublińczycy” (Dubliners), powstał w latach 1904–1907, ale z powodu obaw wydawców ukazał się dopiero w 1914 roku. Zamysłem było stworzenie „moralnej historii” jego rodzinnego miasta. Utwór w lapidarnym, chłodnym stylu akcentuje paraliż Dublina – duchowy, kulturowy i polityczny marazm, w którym tkwią jego mieszkańcy. Wątkiem fabularnym jest epifania – nagłe, codzienne olśnienie, które na krótko oświetla beznadziejność lub prawdę życia bohatera. Czytelnicy i krytycy byli zszokowani odwagą i bezpośredniością książki, ale utorowała ona Joyce’owi drogę do miana radykalnego realisty.

 

„Wygnańcy” (Exiles, 1918) – Dramat o Wierności

 

Jedyna próba dramaturgiczna Joyce’a, sztuka „Wygnańcy” (Exiles), ukazała się w 1918 roku. Ten utwór był bezpośrednio inspirowany jego własnym związkiem z Norą Barnacle. Wątek fabularny koncentruje się na pisarzu, Richardzie Rowanie, który pozwala swojej żonie Berce (Bertha) podjąć decyzję, czy chce wdać się w romans z innym mężczyzną. Zamysłem było ukazanie granicy wolności, zazdrości i wierności małżeńskiej. Sztuka nie odniosła sukcesu.

 

„Portret Artysty z Czasów Młodości” (A Portrait of the Artist as a Young Man, 1916) – Manifest Twórczy

 

Powieść „Portret artysty z czasów młodości” (A Portrait of the Artist as a Young Man), opublikowana w 1916 roku, była twórczym manifestem Joyce’a. Wątek fabularny śledzi rozwój Stephena Dedalusa – jego intelektualnego alter ego – od dzieciństwa do studiów. Utwór ostro opisuje jego odrzucenie kajdan katolicyzmu i surowego nacjonalizmu irlandzkiego. Zamysłem było pokazanie narodzin artysty, który odrzuca dogmaty narzucone przez rodzinę, religię i państwo, aby stać się wolnym twórcą. Powieść zyskała uznanie wśród modernistów i ugruntowała styl Joyce’a – strumień świadomości (stream of consciousness).

 

„Ulisses” (Ulysses, 1922) – Arcydzieło Modernizmu

 

Wydany w 1922 roku w Paryżu „Ulisses” (Ulysses) stał się świętą księgą modernizmu. Utwór obejmuje jeden dzień – 16 czerwca 1904 roku w Dublinie – śledząc wędrówki Żyda, Leopolda Blooma. Wątek fabularny polega na przeniesieniu „Odysei” Homera w codzienny, komiczny i ludzki pejzaż Dublina. Szeroko stosowany strumień świadomości pozwala czytelnikowi zanurzyć się w wewnętrzne monologi bohaterów. Oceny były kontrowersyjne: książka została zakazana w USA i Wielkiej Brytanii ze względu na jej seksualną otwartość, ale awangarda okrzyknęła ją arcydziełem. W Irlandii została zignorowana.

 

 „Finnegans Wake” (1939) – Kosmiczna Mitologia Snu

 

Ostatnia powieść Joyce’a, „Finnegans Wake” (tłumaczona jako „Finneganów czuwanie” lub „Finneganów tren”), opublikowana w 1939 roku, jest jego najbardziej ambitnym i najtrudniejszym dziełem. Utwór nie ma tradycyjnej fabuły, a wątek fabularny obejmuje całą historię ludzkości i mitologię, skupioną w snach jednej dublińskiej rodziny podczas jednej nocy. Zamysłem było wykorzystanie cyklicznej koncepcji czasu (opartej na teoriach Vico) i stworzenie uniwersalnego „języka świata” za pomocą zlepków słów (portmanteau words) z dziesiątek języków. Powieść ta była mało zrozumiana i spotkała się z oporem nawet ze strony modernistycznych zwolenników Joyce’a.

 

Śmierć i Spóźnione Uznanie

 

W ostatnich latach życia James Joyce zmagał się z poważnymi problemami zdrowotnymi, zwłaszcza z chorobami oczu – cierpiał na zaćmę i jaskrę, co wymagało kilkunastu operacji i ostatecznie doprowadziło do niemal całkowitej ślepoty. Zmarł w Zurychu w Szwajcarii 13 stycznia 1941 roku, w wieku 58 lat, kilka dni po nagłej operacji z powodu perforacji wrzodu dwunastnicy. To tragiczne wydarzenie miało miejsce w trudnym czasie – ucieczki z Francji po wybuchu II wojny światowej oraz ciągłego stresu związanego z chorobą psychiczną córki Lucii.

 

Mimo że pod koniec życia Joyce był postacią rozpoznawaną w awangardzie, jego prawdziwe uznanie kulturowe nastąpiło pośmiertnie. Za jego życia „Ulisses” był zakazany w USA i Wielkiej Brytanii jako nieprzyzwoity, co paradoksalnie umocniło jego legendę. Przełom nastąpił w 1933 roku, dzięki historycznemu orzeczeniu sądu w USA w sprawie Stany Zjednoczone przeciwko książce „Ulisses”. Sędzia John M. Woolsey orzekł, że powieść, choć miejscami wulgarna, posiada ogromną wartość literacką i nie jest pornograficzna, tym samym uchylając zakaz. To prawne uznanie otworzyło rynek amerykański, ugruntowało status książki jako arcydzieła modernizmu i wprowadziło twórczość Joyce’a do programów akademickich na całym świecie.

 

Dziś James Joyce jest uznawany za jednego z najważniejszych pisarzy XX wieku. Jego dziedzictwo literackie ugruntowało go jako tytana modernizmu, który rozwinął technikę strumienia świadomości i przesunął granice dopuszczalnej literatury. Jego rodzinny Dublin stał się miejscem pielgrzymek, zwłaszcza podczas corocznie obchodzonego Dnia Blooma (Bloomsday) 16 czerwca, co świadczy o jego wiecznym znaczeniu.

 

M. S.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą