Sveiki, skaitytojai,
Antano Obcarsko režisuota komedija „Atvira pora“,
sukurta pagal garsią italų pjesę „Coppia aperta, quasi spalancata“ (autoriai
Dario Fo, Franca Rame ir Jacopo Fo), sakyčiau, gerai tiko keliaujančiam po
Lietuvą komiškai aktorių scenos porai Tomai Vaškevičiūtei ir Giedriui
Savickui, kurių duetas iš esmės ir sukūrė duetinį spektaklį „Atvira pora“. Pastarosios
premjera įvyko 2024 metais ir šiuo metu jau antrą sezoną sėkmingai rodoma
įvairiuose Lietuvos miestuose. Ten, kur buvau aš, salė buvo pilnutėlė net su
papildomomis kėdžių eilėmis priekyje.
Komedija Lietuvos scenoje yra tam tikra prasme
fenomenas, kuris negali varžytis su draminiais sudėtingais spektakliais. Jie man
asmeniškai asocijuojasi su vaikystės kultūros namų kultūra, o tai jau beveik
kaip ir koks „Juokis 1995“, kuris pritraukdavo pilnas sales visokiausio plauko
žiūrovus. Kaip pamačiau tos dienos publiką – man tai buvo panašu į tai, kad į
spektaklį atėjo jau kitokio sukirpimo žiūrovas. Prastesni? Tikrai ne, bet
publika arčiau liaudies, kuri po darbų iš tikrųjų atėjo šiek tiek pasipuošusi
pasikrauti dozės juoko. Manau, žiūrovai tą ir gavo, nors, lyginant savo
asmeninį juoką su tuo, kaip salėje skambėjo kai kurių juokas „lygioje vietoje“
ir net ne iš labai juokingų mizanscenų, supratau, kad mano humoras nėra dar
toks išjunkytas.
Tokie spektakliai kaip „Atvira pora“ iš esmės
pasmerkti būti hitais, kurie pritraukia pilnas scenas žmonių. Tema ir problema
elementari, galgi net daugeliui aktuali: Antonija ir Valentinas santuokoje
praleido daugybę metų, jie užaugino jau sūnų, tačiau Antonija kaskart ištinka
nervų krizė, ji žudosi ir visaip kitaip bando susigrąžinti manipuliaciniais
būdais vyro Valentino dėmesį. Deja, vyras žmonos triukus jau perprato ir jai
abejingas kaip ir jų vedybiniam guoliui, nes lankosi bordeliuose pas kekšes ir
nuo Antonijos nelabai slepia.
Galiausiai pora prieina savotišką gelbėjimosi
variantą: kadangi vyras neištikimas, žmona taip pat meta iššūkį ir sakosi, kad
elgsis taip, kaip elgiasi jos vyras – susiras laikinų meilužių ir t. t. tai
visa dramaturgija laikosi ant šeiminio sukurto intrigų ir komizmo balanso ir,
jau žinoma, kas iš viso to gali išeiti. O išeina taip, kaip ir įspėjau. Pažeistas
vyriškasis Valentino ego sukelia panikos priepuolius ir pavydą, ima atkartoti
žmonos manipuliacinius savižudybės triukus, tačiau Antonija jau susidėjusi
visiškai kitus prioritetus. Įvyksta dar vienas klasikinis variantas: pora
apsikeičia emocijų vaidmenimis ir tas, kas dominavo ir buvo abejingas, tampa
priklausomas nuo ankstesnio šeiminio modelio.
Ne, komedija „Atvira pora“ nėra jokia terapinė ar atverianti
romantiškas perspektyvas žiūrovui taip pat drąsiai eksperimentuoti su savo
gyvenimais ir likimais. Bet, kita vertus, gerai pagalvojus, o kam tada
kankintis, kai vienas poroje atviras, o kitas privalo atitikti klasikinius
ištikimos santuokos modelius? Pačią istoriją iš moteriškos perspektyvos galima
palaikyti kaip feministinį, nes, mano akimis, Antonija laimi sutikdama būti
atviruose seksualiniuose santykiuosi. Ji išsivaduoja iš aukos pozicijos, vėl sužydi
jos aistra ir moteriškumas, ji vėl įgauna pasitikėjimo savimi ir noro patirti
nuotykių. Gal geriau, nei saujomis ryti antidepresantus ir gailėti savęs?
Valentino padėtis irgi atrodo tipiška, nes jam labai tinka pasakymas, kad už
kiekvieno sėkmingo vyro slepiasi/stovi stipri moteris, o kai Antonija
susiruošia susitvarkyti savo gyvenimą, vyro pozicija subliūkšta.
Spektaklyje būta netikėtų ir išties juokingų momentų
(net man). Pavyzdžiui, salėje turėjo pakelti rankas, kurie nesimasturbuoja, arba
kurie masturbuojasi gyvenime. Labai juokinga buvo apie Kryžkalnio kalvų teoriją
ir seksualinę energiją, tokių taiklių, lietuviškai integruotų intarpų į šią
itališką pjesę, priartėjančių, sakyčiau, prie improvizacinių komedijinių
aktorių dvikovų atviroje scenoje, o tik sužadina juoką ir įtampą. Iki prakaito
puikiai dirbo tiek Toma Vaškevičiūtė, tiek Giedrius Savickas, puikiai visiems
žinomi. Ar spektaklis kažkuo labai jau ypatingas? Asmeniškai tikrai ne, tačiau
kaip pramoginis pop šeiminis vaizdelis, kuriame galutinį žaidimą laimi iš aukos
pozicijos pakilusi ir vėl sužydėjusi moteris, manau, tikrai veikia.
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą