A Szorongás Építőmestere:
Hanya Yanagihara Útja a Irodalmi Hírnév Felé
Hanya Yanagihara: Az Alakító Évek
Hanya Yanagihara 1974-ben született Los Angelesben,
Kaliforniában, de gyermekkorának nagy részét állandó mozgásban töltötte apja, a
hematológus/onkológus karrierje miatt. Neveltetése az amerikai tájak sokszínű
szövete volt, mivel családja élt Hawaii-on (Honolulu), New Yorkban,
Marylandben, Kaliforniában és Texasban (Tyler városában), mielőtt végül
visszatértek Honoluluba, ahol Hanya elvégezte a tekintélyes Punahou Iskolát.
Öröksége egyértelműen többrétegű: apja, Ronald Yanagihara, Hawaii-n született,
részben japán származású, míg édesanyja Szöulban született és koreai
származású. Ez a vándorló gyermekkor a mulandóság érzetét oltotta belé, ami
később finoman átszőtte fikcióját.
A Hullaháztól a Múzsáig: Korai Hatások
Apjának érdeklődése túlmutatott az orvostudományon,
magában foglalva a művészet iránti mély szenvedélyt – ez a kettős vonzalom
erősen átszállt a lányára is. Gyermekként Yanagihara a rajzoláshoz, különösen a
portrékhoz vonzódott. Egy meghatározó, bár szokatlan gyermekkori élmény
Texasban történt, körülbelül tízéves korában. Apja, aki szigorú és kendőzetlen
hozzáállást akart ösztönözni művészi törekvéseihez, elintézte, hogy látogatást
tehessen egy patológus barátjánál. Ott, a hullaházban, a fiatal Yanagihara boncolás
közben anatómiai formákat vázolt. Később megjegyezte, hogy őt mindig is „a
betegség érdekelte, nem az ember” – ez a test iránti kriminalisztikai
kíváncsiság előre jelezte a későbbi regényeiben feltárt sötétebb, zsigeribb
témákat. Irodalmi alapjait is korán lerakták, mivel apja megismertette vele
britanniában élő írók, mint Iris Murdoch és Anita Brookner, valamint Philip
Roth műveit.
Az Út New Yorkba és a Kiadóiparba
A Hawaii-i középiskolai évek után Yanagihara a Smith
College-ba járt, ahol 1995-ben diplomázott. Közvetlenül a főiskola után New
York Citybe költözött, lenyűgözve annak energiájától és lehetőségeitől. Kezdeti
karrierpályája szilárdan a kiadói iparhoz kötődött. Először értékesítési
asszisztensként kezdett a Ballantine-nál, amely a Random House egyik részlege,
majd a New York-i kiadóknál dolgozott PR- és szerkesztői pozíciókban. Bár
tinédzserkori hobbijairól kevés a részlet, azon túl, hogy továbbra is rajzolt
és olvasta apja által ajánlott szerzőket, ez a tíz év, amelyet a könyvkiadás
mechanizmusában töltött, felbecsülhetetlennek bizonyult.
Írói és Szerkesztői Kettős Élet
Mielőtt regényíróként debütált volna, Yanagihara
rendkívül sikeres karriert futott be az újságírás és a szerkesztés területén.
1998 és 2008 között szerkesztette a "The Asian Pacific American
Journal"-t. Ezután, 2005-ben csatlakozott a „Condé Nast Traveler”
magazinhoz, ahol szerkesztőként (és később editor-at-large pozícióban)
dolgozott és utazási cikkeket írt. „Word of Mouth” rovatát 2007-ben jelölték
Nemzeti Magazin Díjra. Ez a nagy igényű szerkesztői karrier kulcsfontosságú
irodalmi fegyelmet oltott belé: a szerkezet, a tempó és a határidők kezelésének
elsajátítását – olyan készségeket, amelyeket alapvetőnek tart a fikciójához.
Ezen nagy nyomású szerepek egyensúlyozása közben dolgozott első regényén, a The
People in the Trees-en. Részben Daniel Carleton Gajdusek virológust övező valós
vita ihlette, a kéziratot 21 évesen kezdte írni, de majdnem két évtizedbe telt,
mire 2013-ban megjelent, ami a negyvenes évei küszöbén lévő írói karrierjének
hivatalos kezdetét jelentette.
A Csendes Debütálás és a Sikerregény
A The People in the Trees kedvező kritikákat kapott,
és elismerték 2013 egyik kiemelkedő regényének. Ez az összetett és morálisan
kihívó mű egy tudós életét vizsgálja, aki felfedezi a halhatatlanság titkát egy
mikronéziai szigeten, de később szexuális visszaéléssel vádolják. Már ebben a
debütálásban Yanagihara megalapozta tematikus érdeklődését: az etika és az
erkölcs határait, a gyarmatosítás örökségét, valamint a tudományos etika és a
betegségek iránti intenzív fókuszt. Azonban az igazi irodalmi áttörés és a
globális elismerés pillanata a második regényével érkezett 2015-ben.
A Little Life és a Világhírnév Kialakulása
A monumentális második regény, az A Little Life (Egy
kis élet) megjelenése nemzetközi sztárrá emelte Yanagiharát. A könyv, egy
erőteljes és terjedelmes elbeszélés, óriási kritikai és népszerű figyelmet
kapott, azonnali világszerte bestseller lett. Jelölték mind a rangos Man
Booker-díjra, mind az amerikai National Book Awardra. A regény négy főiskolai
barát életét követi nyomon New Yorkban, intenzíven Jude St. Francisra, egy
briliáns ügyvédre összpontosítva, akinek életét szörnyű gyermekkori trauma és
krónikus önsebzés határozza meg.
A Jellemző Stílus: Extrém Szorongás és Epikus
Terjedelem
Yanagihara prózáját intenzitása és megkülönböztető
jegyei határozzák meg: extrém terjedelem (regényei rendszeresen meghaladják a
700 oldalt), könyörtelen érzelmi mélység és nyers, közvetlen narratív hang.
Kompromisszumok nélkül néz szembe sötét, fájdalmas és ellentmondásos témákkal:
trauma, szexuális erőszak, önsebzés, barátság, szerelem és szenvedés. A
kritikusok gyakran megfigyelik, hogy a munkája szinte maximalista a sötétség és
a részletesség szintjén, és a stilisztikai döntések miatt az olvasó klausztrofóbiásnak
és érzelmileg sebezhetőnek érzi magát.
Polarizált Fogadtatás és a Kreatív Folyamat
Az A Little Life-re adott olvasói reakciók továbbra is
erősen megosztottak. Egyidejűleg dicsérik mély empátiaérzete és tagadhatatlan
érzelmi ereje miatt, miközben mások kritizálják az úgynevezett „trauma porn”
elemek és a realizmus vélt hiánya miatt (például a főszereplők hihetetlenül
nagylelkű és kiváltságos New York-i életstílusa). Ennek ellenére a könyv
kulturális és irodalmi jelentősége vitathatatlan; az évtized egyik legtöbbet
vitatott és legbefolyásosabb alkotása, amely alakítja a kortárs fikció viszonyulását
a trauma narratívákhoz. Írói folyamatáról és a regények terjedelméről
Yanagihara évtizedek óta tartó szokását írta le: „Soha nem tudtam másképp
csinálni – mindvégig szerkesztőként dolgoztam, és szépirodalmat írtam.” A nagy
oldalszámokról szólva elmagyarázta, hogy szándéka egy teljesen magával ragadó
világ felépítése volt, kijelentve: „Azt akartam, hogy minden egy kicsit túl
magasra legyen tekerve” – az epikus terjedelmű és drámai intenzitás iránti
vágy, amely teljesen elmeríti az olvasót a karakterek belső életében.
Az Ambíció Folytatása
Harmadik regénye, a To Paradise (A Paradicsomba,
2022), megerősítette a szerző ambiciózus hatókörét. A mű három különböző
idővonalra épül fel – 1893, 1993 és 2093 –, és olyan nagy amerikai témákat
vizsgál, mint az idealizmus, az utópiák és a disztópiák, a család és a
szabadság jelentése. A regény ismét megmutatja egyedülálló képességét, hogy az
intim, személyes fájdalmat széles társadalmi-politikai kontextussal ötvözze,
fenntartva a stílusát meghatározó intenzív érzelmi súlyt. Írói karrierje
mellett Yanagihara a szerkesztői világban is csúcsokat ért el, ami a T: The New
York Times Style Magazine főszerkesztőjévé való kinevezésében csúcsosodott ki
2017-ben. Ez aláhúzza ritka képességét, hogy összehangoljon egy igényes vezetői
szerepet egy jelentős alkotói karrierrel. Végleges irodalmi öröksége abban
rejlik, hogy kendőzetlenül és kompromisszumok nélkül vizsgálja az emberi
szenvedés határait és a feltétel nélküli szeretet mélységeit, arra kényszerítve
az olvasókat, hogy szembesüljenek egzisztenciális félelmekkel és morális
dilemmákkal.
M. S.
%20Trauma%20%C3%A9s%20T%C3%BCrelem%20Hanya%20Yanagihara%20H%C3%BAsz%20%C3%89ves%20%C3%9Atja%20Az%20Ismeretlen%20Szerkeszt%C5%91t%C5%91l%20a%20Booker-jel%C3%B6ltig.jpg)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą