Vincas
Mykolaitis-Putinas. „Altorių šešėly“ – Vilnius: Alma littera, 2011. – p. 776.
Sveiki, skaitytojai!
Niekada nemaniau, kad tai kada nors padarysiu, bet aš
vėlei po daugybės metų perskaičiau Vinco Mykolaičio-Putino (1893-1967)
vieną garsiausią XX amžiaus lietuvių romaną Altorių šešėly. Bandau
vis prisiminti savus mokyklinius laikus, kai pirmąkart per vasaros atostogas
skaičiau šį kūrinį ir, kiek pamenu, anuomet su juo nemažai grūmiausi. Nepasakyčiau,
kad Altorių šešėly man labai patiko, nors ir perskaičiau nuo pirmo iki
paskutinio puslapio, tačiau anuomet man kaip itin jaunam žmogui sunku buvo
tapatintis su pagrindinio veikėjo Liudo Vasario kunigystės istorija ir
būsenomis. Tiesiog buvo pernelyg sudėtinga suprasti tolimą kunigystės luomą ir
iš to kylančias Vasario kančias, o kaip šiemet, po daugel metų atrodo Altorių
šešėly?
Pirmąkart Altorių šešėly pasirodė 1933 metais,
likus dviem metams iki paties Vinco Mykolaičio-Putino pasitraukimo iš kunigų
luomo, tad galima tik numanyti, kad visas romanas iš esmės autoriui turėjo būti
jo paties gyvenimo kelio patirčių apmąstymas ir savitas apsivalymas,
susitaikymas. Šiomis dienomis tai vadinama autoterapiniu rašymu, bet rašytojas
griežtai buvo pasakęs, kad Altorių šešėly kūrinio nevadinti
autobiografiniu, netgi draudė jį kaip nors statyti teatre ar bandyti ekranizuoti.
Šis draudimas iš esmės galiojo dar 50 metų po jo mirties nuo 1967 metų. Taigi oficialiai
šis draudimas turėjo būti panaikintas 2017 metais, bet internete aptikau, kad
jau 2005 metais Arvydas Kinderis su Alytaus miesto teatru pastatė iš pirmųjų
dviejų romano dalių spektaklį. 2014 metais Klaipėdos valstybinis muzikinis
teatras pristatė dviejų veiksmų šokio spektaklį Altorių šešėly, kurį
kūrė Aurelijus Liškauskas. Pastarąjį teko pačiam net kelis kartus matyti ir jis
man labai patiko, nes perteikia tiksliai romano autentišką atmosferą.
Nors Vincas Mykolaitis-Putinas gyvenimą pradėjo kaip
poetas (išgarsėjo kaip simbolistas, pvz. rinkinys „Tarp dviejų aušrų“), tačiau
daliai skaitytojų jis labiau suvokiamas kaip prozininkas. Nemažai simbolizmo
autorius „atsineša“ iš poezijos, o pirmojoje romano dalyje ima ryškėti dar
septyniolikmečio, visai nesubrendusio, Liudo Vasario problematika. Liudas –
pabunda kunigų seminarijoje, apmąsto griežtą tvarką, ritualus, ceremonijas,
perteikia rūsčią seminarijos aplinką. Pats nesąmoningai, o tėvų paliepimu, jis
bando tapti kunigu, tačiau jau pirmame kurse Liudas pajaučia, kad būti kunigu –
ne jam.
Iš tikrųjų pirmasis susivokimo esant ne savame kailyje
impulsas – gamtos ir kunigų seminarijos supriešinimo pajautimas. Kai Liudas
pirmąkart grįžta į tėviškę per atostogas ir į jį tėvai jau kreipiasi kunigėliu,
jis jaučiasi izoliuotas, nešantis jam primestą atsakomybės kančios kryžių, o
vienintelis laisvės pajautimo potyris – išėjimas į gamtą, į Liudo pamėgtą
Aušrakalnį, nuo kurio žvelgiant į platųjį pasaulį jis tampa laisvu, nes, nors ir
laikinai, išsilaisvina iš socialinių pančių, slegiančio, izoliuoto ir pilko
seminarijos pasaulio. Netrukus atsiranda ir kiti liudijantys dirgikliai ir
situacijos, atveriantys, kad Liudas Vasaris eina ne savo keliu: bažnyčioje
pamatyta Nepažįstamoji, kurią jis tapatina su Mergele Marija ir, žinoma, pažintis
su Liuce ir pirmieji poezijos bandymai.
Liudas Vasaris be galo žavisi Maironiu ir tuo metu
(istorinis laikotarpis – prieš Pirmąjį pasaulinį karą) populiariomis tautinėmis
idėjomis, kurias itin skleidė ir palaikė kunigų luomas (Maironis, Antanas
Baranauskas, Valančius ir kt.). Liudas inspiruotas maironiškosios poezijos pats
bando sudėlioti savo rimus, tačiau kaip gabus ir intuityvus literatas greitai suvokia,
kad gerą tekstą daro geru tik vidiniai jo impulsai ir išgyvenimai (romantizmo
ir neoromantizmo samprata), tad geras poetas yra tas, kuris per savo asmenines
patirtis perleidžia pačią gyvenimo patirčių upę. Tą jis greitai įsitikina
Kalnynuose, kur jis po seminarijos įšventintas į kunigus paskiriamas jaunuoju
vikaru, iš pačios lenkų kilmės baronienės Rainakienės. Nuadomasis jos
bibliotekos ištekliais, nepaisydamas parapijos davatkų apkalbų, jis vis drąsiau
renkasi baronienės flirtą ir savotišką platonišką draugystę, pagrįstą erotizmu
ir intelektualumu.
Liudas susitaiko su tuo, kad jo pirmoji meilė Liucė
niekada nebus jo, nes ji, ištekėjusi už daktaro Brazio, tampa jam
nebepasiekiama. Visgi Liudas tampa Liucės ir Brazio pirmagimio Vytuko krikšto
tėvu, savotiškai susisaisto su Liucės gyvenimu, tačiau nutolęs Kalnynuose
Vasaris patiria kitą rezignacijos stadiją. Jis labai nusivilia kunigavimu ir
kunigyste. Tarnaudamas Kalnynuose jis mato egoistą kunigą Platūną, kuriam rūpi
krautuvės ir pinigai, o pačią bažnyčią Platūnas visiškai apleidęs. Ne ką
geresnis ekonominių pašaukimų turintis pirmasis parapijos vikaras Stripaitis,
kuris grumiasi su agituojančiais ir politizuojančiais vietiniais parapijos
pasauliečiais. Liudas nusigręžia nuo kolegų, jis nusivilia, nes mato, kad
kunigai tokie pat sugedę kaip ir bet kurios profesijos žmonės, o kai kada netgi
labiau, nei galima pagalvoti. Galima sakyti, kad baronienė yra vienintelis jį
jaudinantis tikras dalykas, nes ji meta intelektualinį iššūkį, verčia jį kontempliuoti
patį save, savo padėtį ir užgniaužtas kūrybines ambicijas.
Man asmeniškai šiose dvejose romano dalyse svarbi
rezignacijos problema. Pagrindinis veikėjas nuolat „ne savo rogėse“, todėl
patiria kančią, tad individas susipriešina su pasauliu. Iš vienos pusės palikti
kunigystę – didelė gėda, negarbė, visų pirmą tėvams, kurie besąlygiškai tiki
sūnumi, o iš kitos – kas Liudo benorės tokio bedievio pasaulietiniame gyvenime?
Tie, kurie paliko kunigų luomą, pvz., kurso draugas Varnėnas, jų gyvenimas
nebuvo lengvas, todėl Liudas pasirenka rezignuoti, bando derinti poeto ir
kunigo polius, tačiau, kaip žinia, nesėkmingai. Nieko nėra sunkiau, nei gyventi
svetimais lūkesčiais ir norais, bijant būti savimi, tačiau bręsdamas Liudas
suvokia, kad yra spąstuose, iš kurių reikia kaip nors išsivaduoti.
Ankstesnius laikus pakeičia Pirmasis pasaulinis karas,
tad Liudas bastosi po Europą, kurį laiką gyvena Rusijoje, dalį – Vakarų Europoje,
baigia studijas Šveicarijoje ir į šalį grįžta jau pradėjusioje klestėti
laisvoje Lietuvoje, pamatęs platųjį pasaulį. Į laikinąją sostinę Kauną, kur jis
apsistoja pas advokatą Indrulį. Liberalesni laikai keičia Liudo Vasario aplinką
ir pasirinkimus. Jis vengia kunigų darbo, ypač laikyti mišias, paguodą labiau
randa inteligentų bendruomenėje kaip kūrėjas ir profesorius. Įdomu tai, kad
Liudo tėvas smerkia Kauno inteligentiją, nes pats kaip žmogus priklauso senajam
tvarkos pasaulyje, jis tą intelegintijos ir valstiečių (iš esmės kaimo ir
miesto) atsiskyrimą vadina „dvejomis Lietuvomis“ (labai girdėta šių dienų XXI
a. kontekste) ir nori matyti sūnų tik kaip parapijos kunigą. Deja, nors Liudui
labai skaudu girdėti taip kalbant tėvą, jis vis labiau renkasi supasaulėjusio
kunigo laikyseną. Per prievartą jis prie tėvų vilki sutaną, tenkindamas savo
lūkesčius, išduodamas save patį.
Pastarasis advokatas Indrulis jį supažindina su
amerikietiškos kilmės jauna intelektuale Aukse Gražuolyte, kuri įvertinusi jo
kūrybines ambicijas Kauno kūrybiniame pobūvyje su intelektualais greitai pastūmėjo
jį iš naujo permąstyti savo literato ir kunigo pašaukimo santykį. Tragiškiausiu
Išsilaisvinimo dalies centru tampa senoji išblėsusi meilė Liucei
Glaudžiuvienei, kuri tapo žymia Kauno ponia, tiesa, labai nelaiminga antroje
santuokoje su Povilu Glaudžiumi. Daugelis prisimena Liucės dramatišką
pasitraukimą iš gyvenimo nusinuodijant ir paliktą atsisveikinimo laišką Liudui.
„Aš neturėjau teisės gimti, tai kam čia dabar graibstytis ir stengtis ko
nors nusitverti? (p. 762).“ Liucė patyrė rezignaciją, savotišką plaukimą
pasroviui, nes ji atsisakė laisvės, meilės ir kitų esminių laimės dedamųjų.
Vasariui, galima sakyti, Liucės pasitraukimas iš gyvenimo, tampa jo paties
gyvenimo veidrodžiu: Liudai, žiūrėk, kas nutinka su trumpu ir mažyčiu žmogaus
gyvenimu, kai jis stengiasi rezignuoti. Žmogus susinaikina, nepakėlęs kančios. Nors
Liucė turėjo daug tragizmo (sūnelio mirtis; žinojo, kad yra nesantuokinė kunigo
Kimšos dukra), Liudas suvokia, kad visgi reikia suteikti progą naujam
gyvenimui, nepaisant tėvų ir aplinkinių nuomonės.
Visas Altorių šešėly psichologinis ir
intelektualinis romanas yra apie savęs paieškas ir išsilaisvinimą iš to, kas
nesi. Manau, didelė problema buvo tame, kad jaunus bernelius, nesusivokusius,
ko jie nori iš gyvenimo ir kas jie tokie yra, dar nesąmoningus išsiųsdavo „perdirbti“
į kunigų seminariją, tikintis, kad – lenk medį, kol jaunas! – padarys juos
paklusniais parapijos kunigėliais. XX a. pačioje pradžioje būti kunigu –
kiekvieno nors šiek tiek pasiturinčio ūkininko svajonė. Iš to kilo tėvų ir sūnų
konfliktais, didelė dalis pasitraukė iš seminarijos (Jonas Biliūnas, Vincas
Krėvė ir kt.). Tėvai dažnai stumia ir šiandien savo vaikus į tariamai saugesnį
ir geresnį socialinį gyvenimą, pamynę individo prigimtinę teisę rinktis ir
kurti savo laimingą gyvenimą. Iš esmės visas Altorių šešėly šiandien man
kūrinys yra apie prarastą laimę dėl kitų ir galiausiai... jos susigrąžinimą į
savas rankas, apie individo gniuždymą dėl socialinių kunigystę ir bažnyčią
reprezentuojančių dalykų ir tikrojo pasaulietinio kūrybinio pašaukimo. Romano probleminis
laukas nepaprastai atrodo aktualesnis ir aiškesnis, perskaičius romaną iš naujo.
Matyt, veikia man asmeninė patirtis ir didesnė branda. Atmetus socialinius ano
meto dalykus, seminarijos ritualus, lietuvių ir lenkų susipriešinimą, Kauno inteligentiją
ir kitus jau istorijon nugrimzdusius dalykus, pati esmė romano nesikeičia, o
tik dar labiau atveria, kad kiekvienas žmogus turi teisę (gal net ne turi, o
privalo) ieškoti savo vietos pasaulyje, įsiklausydamas į savo vidinį polinkį,
troškimus ir jausmus.
Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą