Nijolė Gabija
Wolmer. „Daugiapasaulės sakmė. Pupsų kronikos I dalis“ – Vilnius: Amber Books,
2022. – p. 100.
Sveiki, brangieji skaitytojai,
Perskaičiau neįprastą knygą – Nijolės Gabijos
Wolmer Daugiapasaulės sakmė. Pupsų kronikos I dalis, kurią
išleido Amber Books. Kodėl neįprastą? Šiaip beveik neskaitau vaikų
literatūros, vien tik suaugusiųjų grožinę, rečiau – mokslinę, ezoterinę, tačiau
knygyne pavarčiau šią puikiai Lauros Wolmer (autorės dukters) iliustruotą knygą
ir negalėjau neįsigyti. Mano namų bibliotekoje knyga pralaukė beveik vienerius
metus, kol šį rudenį ryžausi galų gale perskaityti.
Nijolę Gabiją Wolmer jau žinau kokį 20 metų, galima
sakyti, nuo tų laikų, kai dar paauglys klausydavausi jos sekmadieninės radijo Lietus
laidos Kaip danguje, taip ir ant Žemės, kuriame garsi astrologė ir
dvasinių seminarų autorė pirmąją valandą vesdavo savaitės astrologines
prognozes kiekvienai dienai, o antrąją valandą skirdavo skaitytojų laiškams
apžvelgti, klausimams atsakyti, kiek pamenu, būdavo galima net skambinti
tiesiogiai į studiją, arba Wolmer pati dėstydavo kokią nors savaitės aktualią temą.
Tuo metu tos laidos mano gyvenime buvo didelė atsvara tam, ką aš išgyvenau kasdieniniame
gyvenime, galima sakyti, apsaugojo mane. Beje, autorė taip pat yra kasmetidinio
leidinio Didysis astrologinis Mėnulio kalendorius autorė, kuri jį
leidžia jau daugybę metų. Matyt, pandemija pakoregavo Wolmer veiklas, daug kas
buvo uždrausta, izoliuota, tad leido autorei susitelkti į kūrybines sritis, nes
būtent po pandeminių metų, 2022 m., pasirodė dvi grožinės literatūros knygos:
suaugusiems skirta pirmoji romano dalis Švytintis pasaulis ir vaikams –
Daugiapasaulės sakmė.
Tenka pastebėti, kad vis dažniau šiuolaikinė vaikų
literatūra, netgi literatūrinės pasakos, bando pasivyti vaikų tikrovę, todėl užuot
rašytojai kūrę folkloriniais motyvais istorijas, remiasi technologijų pasaulių
tendencijomis, t. y. veikėjus kuria robotukus, skaitmeninio (digi-pasaulio) variantus,
pasiremdami iš dalies ir japonų manga ir animacinių filmukų
susiformavusia kultūra, prikraudami į savo pasakojimus įvairių technologijų,
monstrų, kompiuterinių prietaisų, kurie sukuria įspūdį, kad pasakojimas kaip
toks kultūros bendravimo ir suvokimo būdas priartėja prie kitokio laikmečio paveikto
mažojo skaitytojo. Nesiginčysiu, manau, kad ši strategija iš dalies veikia,
tačiau, kai kalbama apie Daugiapasaulės sakmės knygą, manau, visos šie
šiuolaikinės vaikų literatūros tendencijos negalioja. Iš tikrųjų Wolmer kaip
literatė ištikima yra folkloriniams motyvams ir tradicinei pasakojimo
struktūrai.
Wolmer sukuria savitą fantastinį Daugiapasaulio struktūrinį
planą: „Daugiapasaulės sakmių knyga prasivėrė, mirksniu atverdama jos gelmėje
tviskančią daugybės pasaulių įvairovę. Vėžlys labai susižavėjo – jis plačiai
išsižiojo ir prarijo Didžiąją knygą. Įvyko keistas dalykas – vėžlys tapo pačia
Daugiapasaule, kurioje nuo tol ir gyveno (p. 6).“ Vėžlys tikriausiai neatsitiktinis
simbolis, atėjęs iš Šiaurės Amerikos indėnų mitologinių pasakojimų, pastarieji
indėnai tikėjo, kad pasaulis laikosi ant vėžlio. Panašių pasakojimų galima
aptikti ir induizme, ir kinų mitologijoje. Taigi Wolmer projektuoja Daugiapasaulio
kalnų slėnio sistemą ir peizažą, kuris tik iš pažiūros primintų Edeną, tam
tikrą žmonių pamirštą pasaulį, kurio slėnyje auga Švelnieji Medžiai, pastarieji
subrandina į kriaušės formas panašius padarėlius pupsus, o jie ir tampa
pagrindiniais šios knygos veikėjais.
Pupsai primintų skandinaviškosios folklorinių pasakų,
poringių ir sakmių miksus. Iš vienos pusės tai gerieji troliai, turintys savo
sistemą, bet kartu jie suprojektuoti sąmoningai, primintų Tuvės Janson Trolių
Mumių tradiciją, tik kitas laikas ir erdvė aiškiai atriboja šias istorijas
nuo žmogiškojo pasaulio. Pasakojimo centre – probleminis pupsas vardu Puikuolis
(etimologiškai kildinamas iš žodžio puikybė, bet po
veikėjo virsmo ir puikus), kuris vieną dieną su savo draugais susirengia
į turgų ir ten Puikuolis įsigyja karūnų, mantijų, kad pabrėžtų savo puikumą ir
išskirtinumą. Akivaizdu, kad Wolmer kuria tradiciškai: vardo reikšmėje
užprogramuota veikėjų lemtis ir charakteristika bei problema.
Didžioji dalis pasakojimo konstruojama per Puikuolio
gyvenimiškąją patirtį. Jis mėlynais dūmais, susidūręs su niuksais, juos užnuodija,
paleidęs dujas iš užpakalio. Niuksai apsinuodija ir laikinai užmiega. Galų gale
pasakoje eina ilgas Puikuolio procesas, kol jis ima suvokti draugystės svarbą, padarytą
skriaudą, o ne asmeninę puikybės (taigi ego) svarbą. Išgyvenęs kaltės jausmą ir
patyręs psichoterapinį seansą su senuoju pupsu vardu Giliai Žvelgiančiu
Išminčiumi, Puikuolis – elementaru! – atsisako savo puikybės, kuri ne tik jam,
bet ir aplinkiniams neatneša laimės.
Pasakojime autorė retsykiai nukrypsta nuo Puikuolio
kurdama Daugiapasaulio stebuklinius peizažus, pavyzdžiui, jonvabalių švytėjimą,
dviejų mėnulių susijungimo sistemą. Retsykiais pasakojimas užliūliuoja romiais
ir meditatyviais pasakojimo elementais, pabrėžiančiais kitokio, stebuklinio ir
estetikos bei nuostabos kupino pasaulio paslaptingumo: „Vaivorykštiniai
dangaus kirminai, pakankamai pakeliavę dangumi, išdabinę jį skambančiomis
dangaus kriauklėmis, kartais sustoja danguje, po to vėl ima judėti, toliau
ramiai piešdami švytinčias kriaukles. Galų gale, kai visi pajunta erdvę
užsipildžius kažkuo palaimingu ar sunkiai nusakomu, vaivorykštiniai dangaus
kirminai ima skirstytis, o danguje išnyksta ypatingi jame atsiradę atspalviai,
spalvotos šviesos bangos bei paslaptingi garsai (p.41).“
Autorei svarbu sukurti harmonijos, stebuklų ir gaivališkos
paslapties kupiną pasaulį. Nieko nuostabaus, nes tai ateina iš pačios Wolmer
dvasinių praktikų ir vertybinių sistemų. Knyga apskritai pavyko skaidri,
įkvepianti ir plečianti fantaziją, nors probleminiame Puikuolio lauke viskas
daugiau ar mažiau vyksta pagal tradicinės literatūrinės pasakos principus:
veikėjas susidoroja su savo krize, o dvasinis lūžis pasitarnauja kaip pamoka
visam likusiam gyvenimui. Visumoje Daugiapasaulės sakmė kalba tik iš
pažiūros individualizuotą istoriją, bet pasakojimo kontekstas krypsta į visumą,
tai kitas šio pasakojimo didaktinis lygmuo: visi mes esame priklausomi nuo
visumos ir tikroji laimė bei džiaugsmas ateina iš harmoningo kito palaikymo ir
dalijimosi. Pasaulis kaip atskiri elementai, tačiau sąmoningai ir nesąmoningai
visi priklausome kur kas galingesnei pasaulio visumos procesų jėgai.
„Išdavystės prasideda nuo smulkmenų, nuo
mažų negerų poelgių, prie kurių
priprantame. Juk iš tiesų tu labai myli savo draugus – Poklę, Šurumbą, Gerutį,
Mumuką, Mumtė, visus pupsus ir net niuksus! Surask šią meilę savo širdies
kertelėje surask joje savo draugų meilę ir niekad jos nepamiršk! (p. 89).“ Išties
gera ir įkvėpinanti knyga, nuostabi poligrafija ir Lauros Wolmer iliustracijos.
Ką galbūt rekomenduočiau keisti? Wolmer stiliuje pasirodė per daug „kažkas“, „kažkaip“,
„į kažką panašu“, „kažką primena“ – to neapibrėžtumo, kurio, mano supratimu,
jaunasis skaitytojas iš esmės nemėgsta, tad siūlyčiau tiesiog atsisakyti nežymimųjų
įvardžių gausos ir susitelkti į apibrėžtinį daugiapasaulio elementų kūrimo
pasakojimo struktūrą, ką, beje, autorė puikiai geba daryti.
Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą