2025 m. spalio 17 d., penktadienis

Dienos citata: Alfred Hitchcock (Alfredas Hitčkokas) apie siaubą ir įtampos skirtumą kine

 

Sveiki,

 

Kol žiūriu trečiojo R. Murphy serialo „Monstras: Edo Geino istorija“, kuriame mane itin nustebino režisieriaus Alfredo Hitchcocko pasirodymas, kuris, remdamasis Edo Geino istorija, sukūrė vieną klasiškiausių siaubo filmų „Psichopatas“. Vėl prisiminiau Hitchcocką, kuris savo skambiais ir tyčia ciniškais pasisakymais ne kartą drebino visuomenę skandalais.

 

„Teroras (siaubas) yra tada, kai žinai, kad po stalu yra bomba. Įtampa yra tada, kai žiūrovas žino, kad po stalu yra bomba, bet personažai nežino.“ Alfred Hitchcock

 

Alfredas Hičkokas (Alfred Hitchcock) gimė 1899 m. rugpjūčio 13 d. Lėtonstone, Rytų Londone, katalikiškoje, konservatyvioje šeimoje, kurioje buvo trys vaikai. Jo tėvas buvo daržovių ir vaisių prekiautojas, o šeima vertėsi gana gerai. Hičkoko vaikystė pasižymėjo griežta ir disciplinuota katalikiška aplinka, ypač jo motinos įtaka. Jis pats save apibūdino kaip uždarą, šiek tiek nutolusį vaiką. Baimės ir kaltės jausmai, kurie tapo jo filmų pagrindu, buvo suformuoti ankstyvaisiais metais; pats Hičkokas mėgo pasakoti anekdotą, kaip būdamas mažas berniukas buvo nusiųstas į vietos policijos nuovadą su rašteliu, o pareigūnas jį trumpam uždarė į kamerą, sakydamas, kad štai kas nutinka neklaužadoms berniukams. Šis įvykis, tikras ar išgalvotas, rodo jo ankstyvąjį susižavėjimą autoritetu ir baime.

 

Jaunasis Alfredas įgijo jėzuitų išsilavinimą Šv. Ignaco koledže, kurio griežta tvarka dar labiau sustiprino jo polinkį į detales, tvarką ir kaltės temas. Būdamas aštuoniolikos, mirus tėvui, jis pradėjo dirbti telekomunikacijų kabelių gamybos įmonėje, studijuodamas vakariniuose kursuose meno ir inžinerijos srityse. Jo kelias į kiną prasidėjo atsitiktinai: 1920 m. jis gavo darbą JAV įmonės „Famous Players-Lasky“ Londono padalinyje, kur pradėjo nuo techninių pareigų – piešė titrų korteles nebyliesiems filmams. Greitai įgimtas meninis talentas, detalių stebėjimas ir kruopštumas leido jam pakilti pareigose. Jis tapo scenaristu, meno vadovu, kol galiausiai 1925 m. sukūrė savo pirmąjį, nebaigtą, filmą, o 1927 m. išleido pirmąjį komerciškai sėkmingą trilerį „Nuomininkas: Londono miglos istorija“ (The Lodger: A Story of the London Fog), įtvirtinusį jį kaip įtampos kūrimo meistrą.

 

Hičkokas buvo žinomas kaip itin kontroliuojamas ir metodiškas kūrėjas. Jo santykis su kinu buvo inžinerinis ir vizualus: jis teigė, kad filmas turi būti visiškai suplanuotas dar prieš pradedant filmavimą. Dažnai sakydavo, kad filmavimo aikštelėje jis jaučiasi nuobodžiaujantis, nes visos kūrybinės idėjos jau įgyvendintos scenarijuje ir kadruotėse. Jo asmenybė buvo kompleksiška: viešai jis buvo ciniškas, juodojo humoro nestokojantis figūra, o jo elgesys su aktoriais buvo profesionaliai manipuliuojantis (garsioji citata: „Aktoriai turėtų būti traktuojami kaip galvijai“), siekiant išgauti maksimalų efektą be menamo „vaidybos proceso“ trukdžių. Šis jo valdingas temperamentas ir preciziškumas jam pelnė „Įtampos Meistro“ reputaciją.

 

Jo asmeninis gyvenimas buvo gana užslėptas, stabilus ir nekonfliktiškas, palyginti su jo ekrano dramomis. 1926 m. jis vedė Almą Reville, kuri buvo scenaristė, montuotoja ir patikima jo bendradarbė bei gyvenimo partnerė. Alma tapo jo patikimiausia patarėja ir kritike, su kuria Hičkokas turėjo dukterį Patriciją. Nepaisant viešos Hičkoko asmenybės, pilnos niūrumo ir ciniškumo, jis buvo atsidavęs vyras ir tėvas. Tačiau jo filmuose nuolat pasireiškianti sudėtinga ir dažnai destruktyvi aistra šaltoms, elegantiškoms blondinėms (pavyzdžiui, Grace Kelly, Tippi Hedren) peržengė profesinius santykius ir tapo žinoma kaip jo kūrybinė fetišo išraiška.

 

Hičkoko santykis su visuomene ir žiūrovais buvo kontroliuojamas ir manipuliuojantis. Jis puikiai išnaudojo medijas ir tapo vienu pirmųjų režisierių, kuris pats tapo prekės ženklu. Jo siluetai, garsūs pasirodymai savo paties filmuose ir jo televizijos laidos „Alfred Hitchcock Presents“ įvadiniai monologai pavertė jį atpažįstamu kultūros simboliu. Jo temperamentas, nors ir kontroliuojamas, visada buvo apipintas įtampos ir paranojos elementais, kuriuos jis, regis, sąmoningai puoselėjo tiek asmeniniame gyvenime, tiek kine. Jis mirė 1980 m. balandžio 29 d. Los Andžele, palikęs neišdildomą pėdsaką kino istorijoje.

 

Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą