Sveiki, mieli
skaitytojai,
Su švedų režisieriumi Levan Akin susipažinau per jo
filmą „O tada mes šokome“ (2019), kuris anuomet tapo mano vienu geriausiu tais
metais matyti meniniu filmu. Levan Akin jau anuomet išsiskyrė nepaprastu
žvilgsniu į šiuolaikinę, bet itin tradicišką ir konservatyvią Gruziją, dabar
reiktų sakyti Sakartvelą. Perteikdamas Tbilisio ir provincijos nepaprastas
spalvas ir tautinio šokio tradiciją, Akin kūrė kartu ir homoerotinę istoriją,
patiems kartvelams itin nepatogia tema, nes jie, kaip krikščioniškojo pasaulio
dalis, yra linkę neigti bet kokias seksualines įvairoves apraiškas. Pasirodo,
su šiuo filmu režisierių ištiko neregėta sėkmė, kurią jis nutarė tikriausiai
pratęsti toliau bendradarbiaudamas su Sakartvelo aktoriais naujausiame savo
kino projekte „Kryžkėlė“ (angl. Crossing) (2024), kurį galėjote
pamatyti šio sezono Kino pavasaryje.
Nuo pirmųjų kadrų matome apdriskusio Batumio prieplaukos
skurdaus rajono namukų kvartalą, kuriame pasirodo į pensiją jau išėjusi buvusi
istorijos mokytoja Lėja (aktorė Mzia Arabuli), pastaroji ieško čionai
gyvenančios dukterėčios, kurią ji pažadėjo surasti ir pasirūpinti savo ką tik
mirusiai seseriai. Įdomu tai, kad „dukterėčia“ – tai sąlygiškas terminas, mat
iš tikrųjų tai vaikinas, nusprendęs palikti savo šeimą, tapti moterimi. Kaip ir
daugelis pasirinkusių tokį gyvenimą, negalėjo likti savo „normaliose“ šeimose,
todėl savu noru pasitraukė iš šeimos ir tapo prostitute. Netrukus Lėja iš
vietos vaikinuko Ačio (aktorius Lucas Kankava) sužino, jog dukterėčia vardu Tekla
išvyko į Stambulą. Galų gale Ačiui atsibodo būti nuolat ujamam namuose,
kuriuose jaučiasi svetimas, todėl sugalvoja lydėti mokytoją Lėją į Turkiją ir
padėti jai surasti Teklą.
„Kryžkelė“ – tai kelionių filmas, labiau pačios Lėjos
susivokimo ir susitaikymo kelionė Sakartvelo ir Stambulo miesto urbanistiniuose
peizažuose. Režisierius puikiai moka išnaudoti iš pirmo žvilgsnio ne pačias turistams
patraukliausias vietas, pavyzdžiui, Stambulo transvestitų ir transeksualų
prostitučių kvartalą, kuriame Ačis ir Lėja ieško Teklos. Tarp pačios mokytojos
ir Ačio taip pat mezgasi sunkiai nusakomas motinos ir sūnaus ryšys, nors abu ir
priešinasi šiam ryšiui. Šalia po vieną didžiausių pasaulyje miestų
besiblaškančių kartveliečių pasakojama ir paralelinė transeksualės Evrimos
(aktorė Deniz Dumanli) istorija, kuri pakeitusi lytį bando pagelbėti panašaus
likimo žmonėms, neskirstydama pagal lytį ar amžių. Pakeitusi lytį ir
besitvarkanti savo tapatybės dokumentus Evrima pagaliau jaučiasi pritampanti
prie šio miesto bendruomenės. Tai gana kontrastinga, nes vos prieš kelias
dienas, žvelgiant į šių dienų tikrovės politiką, Turkijos valdžia pareiškė, kad
žmonės, kurie bandys sudaryti vienos lyties santuokas ar pasikeisti lytį
Turkijoje, sulauks kalėjimo. Žodžiu, Turkija labai keičiasi ir tos jėgos galimai
gali sunaikinti ištisus (prieglobstį radusius Kaukazo, Turkijos ir kitų šalių) Stambulo
kvartalus. Gali būti, kad Levanui Akinui pavyko sukurti šį filmą pakankamai
liberaliame laikmetyje, kuris šiuo metu naikinamas.
Įdomu tai, kad pats režisierius režisuoja ir su amerikiečiais.
Pats nustebau, kai sužinojau, kad Levan Akin sukūrė ir režisavo du pirmuosius serialo
„Interviu su vampyru“ sezonus, kurį taip pat žiūriu, tačiau tai, ką jis nuveikė
Kaukaze su savo šiais dviem filmais – unikalu, drąsu, nekasdieniška ir, reikia
manyti, labai atveria visų pirma paties kartveliečiams galimybę permąstyti savo
dabarties įvairovės nepripažinimo problemas tiek homoseksualumo, tiek
translytiškumo klausimais. Na o man be viso urbanistinio peizažo labai įsimins
mąsli, filosofiška ir aristokratiška aktorės Mzia Arabuli, sukūrusios Lėjos
personažę, laikysena. Stebi, kaip Lėja eina iškėlusi galvą per Bosforo
sąsiaurio krantines ir negali netikėti, kad visas skausmas ir sumišimas eina
drauge su ja. Labai įsimintinas vaidmuo!
Mano įvertinimas: 9/10
Kritikų vidurkis: 83/100
IMDb: 7.4
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą