Het Raadsel van Brugge:
Jan van Eyck en de Verborgen Geheimen in het Arnolfini Portret
Laten we eerlijk zijn: denkt u echt dat de Mona Lisa
van Leonardo da Vinci het meest mysterieuze schilderij ter wereld is? Absoluut
niet! Heeft u weleens gehoord van het Portret van Giovanni Arnolfini en zijn
vrouw (1434), geschilderd door de hofschilder Jan van Eyck (ca. 1390–1441)? Zo
niet, dan is dit artikel speciaal voor u geschreven.
Jan van Eyck: Leven, Hof en de Geboorte
van het Vlaamse Realisme
Jan van Eyck wordt beschouwd als een sleutelfiguur in
de opkomst van de Vlaamse Primitieven (vroeg-Nederlandse kunst). Zijn creatieve
hoogtepunt viel samen met de eerste helft van de 15e eeuw (van circa 1420 tot
zijn dood in 1441). Weinig is bekend over zijn afkomst – hij werd geboren in
Maaseik (het huidige België) – en vermoedelijk kreeg hij zijn opleiding van
zijn oudere broer, Hubert, met wie hij soms wordt geassocieerd bij de creatie
van het beroemde Lam Gods (Gentse altaarstuk). Een groot deel van zijn
professionele leven bracht Van Eyck door in dienst van het hof van Filips de
Goede, Hertog van Bourgondië, waar hij niet alleen als schilder, maar ook als
diplomaat en gezant voor speciale missies fungeerde. Deze functie in de hoogste
regionen van de macht verzekerde hem van financiële stabiliteit en roem. Er
zijn geen gedetailleerde gegevens over de exacte omstandigheden van zijn dood
in 1441, hoewel wordt aangenomen dat deze een natuurlijke oorzaak had. Hij was
getrouwd met Margareta en had ten minste één dochter.
De schilderkunst van Van Eyck – en daarmee de vroege
Nederlandse schilderkunst in het algemeen – onderscheidde zich door een
revolutionair realisme en een ongekende aandacht voor detail, wat een
duidelijke breuk betekende met het gotische idealisme dat destijds in Europa
domineerde. Deze periode markeert de overgang van een iconografie die gericht
was op het transcendente naar een gedetailleerde weergave van de alledaagse,
aardse omgeving. Van Eycks meesterschap manifesteerde zich niet alleen in de
minutieuze weergave van stoffen, haar of interieurelementen, maar vooral in de
verfijning van de olieverftechniek. Hoewel hij deze niet heeft uitgevonden,
perfectioneerde hij deze tot een niveau dat het mogelijk maakte om een
ongeëvenaard spel van licht, diepte van kleur en transparante lagen te creëren,
waardoor zijn werken een verbluffend optisch realisme verkregen.
Cultureel gezien was de periode waarin Van Eyck leefde
– het 15e-eeuwse Brugge (België) – een tijdperk van buitengewone economische en
artistieke bloei, het hoogtepunt van de macht van het Bourgondische Rijk.
Brugge was een van de belangrijkste handels- en financiële centra van Europa,
wat leidde tot de opkomst van een rijke burgerij en koopmansklasse. Deze
nieuwe, welgestelde en goed opgeleide sociale groep werd de belangrijkste
opdrachtgever voor kunstenaars, waarbij de focus verschoof van kerkelijke altaarstukken
naar persoonlijke en familieportretten en scènes uit het seculiere leven die
hun rijkdom en status benadrukten. Het is in deze omgeving dat het Arnolfini
Portret ontstond, waarin materiële details niet alleen dienen als achtergrond,
maar ook als essentieel symbolisch element.
De Verborgen Sleutels van het Arnolfini
Portret
Het Arnolfini Portret, geschilderd in Brugge in 1434,
is een van de meest mysterieuze schilderijen vanwege de overvloed aan symbolen
en de dubbelzinnigheid van het onderwerp. Op het eerste gezicht toont het de
rijke koopman Giovanni di Nicolao Arnolfini en zijn vrouw, gekleed in luxueuze
kleding (de groene jurk van de vrouw afgezet met eekhoornbont en de fluwelen
tabbaard van de man afgezet met marterbont), als een uiting van hun hoge
sociale status. De pose, waarbij de man zijn rechterhand plechtig opheft en hun
handen ineengeslagen zijn, werd lange tijd simpelweg geïnterpreteerd als een
scène van een huwelijksgelofte of verloving.
Deze klassieke lezing werd in 1934 uitgedaagd door de
invloedrijke kunsthistoricus Erwin Panofsky, die de radicale theorie opperde
dat het schilderij niet alleen een portret was, maar ook een wettelijk document
van de huwelijksvoltrekking. Zijn voornaamste argument was gebaseerd op de
ongebruikelijke, prominente Latijnse inscriptie op de achterwand: „Johannes de
Eyck fuit hic” („Jan van Eyck was hier”). Deze handtekening was moedig en
welsprekend, wat suggereerde dat Van Eyck in het schilderij fungeerde als een
officiële getuige van de ceremonie.
De theorie van Panofsky werd verder ondersteund door
een centraal detail: de prachtige bolle spiegel onder de handtekening. Dit
meesterlijk geschilderde object reflecteert de hele kamer, inclusief twee extra
figuren bij de deuropening, die door Panofsky werden geïnterpreteerd als
aanvullende getuigen, waarvan één mogelijk de kunstenaar zelf was. Naast zijn
technische virtuositeit is de spiegel omlijst met tien kleine medaillons die
scènes uit de Passie van Christus verbeelden, wat een diepe religieuze en symbolische
lading aan de scène toevoegt.
De Hypothese van de Herdenking: Leven en
Dood
Echter, archiefgegevens weerlegden de interpretatie
van het juridische document. Later onderzoek richtte de aandacht op de neef van
de koopman, Giovanni di Nicolao Arnolfini, wiens eerste vrouw, Costanza Trenta,
stierf in 1433, een jaar voor de datering van het schilderij, waarschijnlijk
tijdens de bevalling. Dit feit opende de weg voor een donkerdere, maar nu meer
geaccepteerde theorie, ontwikkeld door Margaret Koster: het schilderij is een
herdenkingsportret (komemoratief portret), bedoeld om de vroegtijdig overleden
echtgenote te herinneren.
Deze herdenkingshypothese wordt versterkt door
verschillende essentiële details. Ten eerste is de kaars boven het hoofd van de
vrouw uitgedoofd, terwijl die boven de man brandt, wat in de memento
mori-traditie symbool staat voor de ziel van de overledene en het verstrijken
van de tijd. Ten tweede is op de stoel achter de vrouw Sint-Margaretha – de
patrones van zwangere vrouwen – uitgesneden, wat de theorie ondersteunt dat de
vrouw mogelijk in het kraambed is overleden. Ten slotte, zelfs de hond (traditioneel
symbool van trouw) fungeert in de funeraire traditie als een bewaker die de
overledene naar het hiernamaals begeleidt. De spiegelmedaillons, die scènes van
de Passie van Christus in leven (links) en dood (rechts) afbeelden,
weerspiegelen de scheiding van het paar – leven en dood. De genialiteit van Van
Eyck ligt in zijn vermogen om deze diepe symbolen in een natuurlijke scène te
integreren, waardoor het Arnolfini Portret ook na bijna zes eeuwen een mysterie
blijft.
M. S.
.jpg)
.jpg)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą