Sveiki,
Šiemet, atrodo, visi mano populiarieji ir mėgstamieji
režisieriai grįžta su naujais kino projektais ir vienas iš jų yra „Paveldėtas“
(2018) ir „Saulės kultas“ (2019) režisierius Ari Aster su naujausiu filmu „Edingtonas“
(angl. Eddington) (2025), kuris, priešingai nei ankstesnieji jo siaubo
kino projektai, bent jau Lietuvoje, susilaukė kontraversiškų vertinimų.
Kodėl mėgstu Ari Aster kaip siaubo filmo kūrėją? Jis geba
paturbinti savo siaubo istorijas, pakylėti į kažin kokį „ne viskas taip
akivaizdu“ lygį, moka kurti autentiškus pasakojimus, atranda netikėtų siaubo
mokytų ir raiškos būdų. „Edingtonas“, sakyčiau, dar labiau nutolsta nuo
klasikinių A. Aster kūrinių žanriniu požiūriu. Edingtonas – tai miestelis
viduryje JAV pietų dykynių, kurio laikas 2020-ieji metai, taigi, pasaulį
apėmusi pandemija ir beprotiška priešrasistinė akcija „Black
Lives Matter“, Baltųjų rūmų D. Trumpo galimai inspiruotas šturmas. Daug kontrolės,
bet ir daug maišto. Režisierius kuria atokaus miestelio bendruomenės modelį,
kuris iš esmės atspindi viso pasaulio neramumus ir panašias tendencijas. Vieną dieną
Edingtono miestelio šerifas Džo (aktorius Joaquin Phoenix) įsivelia į
konfliktus su savo kadenciją baigiančiu Edingtono meru Tedu Garcia (aktorius
Pedro Pascal).
Iš pradžių viskas vyksta labai infantiliai, atrodo, iš
dyko principingumo dėl medicininės kaukės nedėvėjimo viešoje vietoje, o vėliau,
kaip paaiškėja, Džo turi priekaištų Tedui dėl žmonos depresijos, nes ji kadaise
turėjo apsidaryti abortą, kadangi Tedas nenorėjo kūdikio. Galiausiai visas
konfliktas tampa viena didžiule susiskaldžiusios bendruomenės mėsmale. Bendruomenė
protestuoja prieš rasizmą, pats Tedas – prieš taisykles ir pandemijos
savisaugą, Tedas nori pasinaudoti sąlygomis ir vėl laimėti rinkimus... Visko
šiame filme tiek daug! Iš pradžių atrodo, kad režisierius kuria socialinio
paklusnumo ir iš to kylančias absurdiškumo įtampas (kas, aišku, irgi tiesa),
bet vėliau filmas perauga į sunkiai suvokiama žudynių ir keršto puotą, kuriame
susipina tarantiniškas modelis su šiuolaikinio vesterno niuansais. Labai
patiko, kaip filmas atskleidė dronų ir išmaniųjų telefonų formuojamas „tiesos“
perspektyvas, kaip sklinda suprojektuota tariama tiesa po socialinius tinklus
ir kaip žmonės masiškai reaguoja ir vertina tikrovės aspektus pagal dažnai melagingą,
bet emocionaliai „sukarpytą“ informaciją, išimtą iš konteksto. Socialinių pasidalinimų
platformos augina savo supriešintas ideologiškai armijas, kurios galų gale
išeina į gatves. Lietuvoje panašiu laikotarpiu turėjome „Šeimos maršo“ suvažiavimus,
susibūrusius per socialinius tinklus, kurie buvo nukreipti prieš LGBTQ
bendruomenę ir apskritai prieš vakarietišką kultūrą.
Nors pagrindinė siužeto linija – pakvaišęs šerifas Tedas
tampa sukurtu vietos monstru, pasipriešinimo subjektu, kuris kaip kokiame
kompiuteriniame žaidime pradeda visus skersti, nes nebeatlaiko psichiškai
tikrovės: pandemija atėmė protą ne tik jam, bet ir jo žmonai Luizai (aktorė
Emma Stone), pastaroji palieka sutuoktinį su savo motina ir pasitraukia su
sąmokslo teorijos skleidėju... Pasaulis tiesiogine to žodžio prasme tampa išprotėjęs,
neracionalus, be taisyklių ir susiskaldęs. Tą pandemijos ir draudimo metu
puikiai galėjome matyti ir Lietuvoje, kai susikūrė vakserių ir antivakserių priešprieša.
Daug pykčio, daug tariamos vienkryptės tiesos ir tiek mažai žmogiškumo.
Edingtono bendruomenė tampa mažąja Amerika, taikliai su itin intelektualiai
parašytu satyriniu scenarijumi, kur žanrų sintezėje išryškėja ištisa Ari Aster
žaidimų išklotinė ir kritika. Tai visai kito lygio satyra!
Aš suprantu, kodėl kitiems šis filmas galėjo nepatikti.
Jis gan lėtokas, bent jau pirmoji filmo pusė, tačiau mane iškart įtraukė
apokalipsinės ir pranašiškos praeities visuomeninės gairės, kurias nesunkiai
atpažinau, nes panašiai ir mes visi išgyvenome susipriešinę pandemijos metu. Čia
prisiminiau ir kruopštų Lietuvos policijos „darbą“, kuri tiesiogiai iliustruoja
„Edingtono“ situacijas: vienas lietuvis, sumąstęs pakvėpuoti tyru oru, išvyko į
užmiestį, į mišką, tikėdamasis pasivaikščioti ir ten netikėtai už kaukės
nedėvėjimą (lygioje vietoje!) gavo baudą. Filmas veikia kaip socialinė politinė
galios ir paklusnumo satyra, atskleidžianti, kaip iš priespaudos ir niekinimo
atsiranda chaosas, susiskaldymas, o technologijos ir sąmokslo teorijos
pasitarnauja dar didesnei sumaiščiai. Vienu aspektu filmas apie nesusikalbėjimą,
o kitu – apie individo poreikius gyventi laisvai. Akivaizdu, kad šioji
neįprasta situacija priminė diktatūrą, nes bendruomeniškumas buvo iškeltas
aukščiau kiekvieno individo poreikių, o bausmė ir paklusnumas tapo esminiu matu
kiršinti(s). Sakyčiau, trūksta tokių intelektualiai tą siaubingą laikotarpį
apmąstančių kino filmų (gal jų ir yra daugiau, tačiau manęs nepasiekia?), bet
tai pavykusi satyra, kuri leidžia apmąstyti, kokiame absurdiškame laikotarpyje
mes patys turškėmės kaip žvirbliai.
Mano įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 65/100
IMDb: 6.6
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą