Tere,
Kõikenägev Silm: Kuidas Benthami
Panoptikon Modernse Järelevalve Määratles
Panoptikon on arhitektuurne ja utopistlik
kontseptsioon, mille töötas 1785. aastal välja inglise filosoof ja
sotsiaalreformaator Jeremy Bentham. Nimi ise on tuletatud kreekakeelsetest
sõnadest pan (kõik) ja optikon (nägemine), tõlkides otse „kõikenägevaks“.
Bentham nägi selles disainis optimaalset lahendust igale asutusele, mis nõuab
järelevalvet – olgu see vangla, haigla, kool või tehas –, eesmärgiga saavutada
inimeste haldamisel täiuslik tõhusus minimaalse personali- ja
kulutusvajadusega.
Võimu Arhitektuurne Lahendus
Panoptikoni peamine arhitektuurne tunnus on selle
ringikujuline struktuur, mille perimeetrile on ehitatud kambrid. Igal kambril
on kaks akent: üks suur aken, mis avaneb väljapoole, et maksimeerida
sisevalgustust, ja teine, mis on suunatud keskse inspektsioonitorni poole. See
keskne torn, järelevaataja asukoht, on disaini geniaalsuse manifestatsioon.
Välisakendest tekkiv valguse ja varju koosmäng tagab, et järelevaataja saab
alati näha kinnipeetavaid, kuid järelevaataja ise jääb kambrist valguse suuna
tõttu nähtamatuks ja määramatuks.
Ebakindluse Psühholoogiline Mõju
Selle mudeli tegelik geniaalsus ei seisne füüsilises
sunduses, vaid selle psühholoogilises mõjus. Kuna vaatleja asub ähmases keskses
positsioonis, ei saa kinnipeetavad kunagi kindlad olla, kas neid konkreetsel
hetkel jälgitakse. See alaline ebakindluse seisund sunnib jälgitavaid eeldama,
et nad on pideva järelevalve all. Selle tulemusena on nad sunnitud käituma kogu
aeg nii, nagu oleks järelevaataja valvel, muutes sellega tõhusalt
võimudünaamikat.
Kontrolli Internaliseerimine
Panoptikon kutsub seega esile sotsiaalse kontrolli
olulise nihke: väline kontroll internaliseeritakse. Jälgitavast isikust saab
tema enda enesejärelevalve teostaja, kes sisestab distsipliini normi ja
reguleerib oma käitumist. Selle asemel, et nõuda suurt hulka valvureid või
füüsilist jõudu, toimib süsteem automaatselt läbi eelduse – ja hirmu –, et võim
võib neile igal hetkel suunatud olla.
Foucault ja Distsiplinaarühiskonna
Metafoor
Hoolimata oma kontseptuaalsest täiuslikkusest ehitati
Panoptikon Benthami täpsete spetsifikatsioonide järgi harva. Küll aga ületas
selle idee arhitektuuri piirid, saades modernsete võimusuhete võimsaks
metafooriks, eriti 20. sajandi teisel poolel. Prantsuse filosoof Michel
Foucault tõstis oma mõjukas teoses Distsiplineerimine ja karistamine
(Surveiller et punir) Panoptikoni modernse distsiplinaarühiskonna ülimaks
sümboliks ja analüüsivahendiks. Foucault väitis, et Panoptikon demonstreeris
täiuslikult, kuidas võim liikus avalikest ja rituaalsetest hukkamistest
peenema, pideval jälgimisel põhineva distsipliini ja normaliseerimise süsteemi
juurde, mida rakendatakse koolides, haiglates ja kõigis avalikes asutustes.
Digitaalse Panoptikoni Ajastu
Foucault’ analüüs on tänapäeval eriti asjakohane, sest
digitaaltehnoloogiad on loonud Panoptikoni uued, palju tõhusamad vormid, mida
sageli nimetatakse digitaalseks panoptikoniks. Laialt levinud valvekaamerad,
igakülgne andmete kogumine veebis ja sotsiaalmeedia jälgimine võimaldavad
valitsustel ja korporatsioonidel juurdepääsu teabele ja meie käitumise peent
mõjutamist, isegi kui me ei ole teadlikud, kes ja millal meid jälgib.
Kokkuvõte: Produktiivse Võimu Mehaanika
Lõppkokkuvõttes on Panoptikon midagi enamat kui
lihtsalt struktuurne mudel. See on ilmekas näide võimu mehaanikast, mis
illustreerib, kuidas pidev, kuigi kinnitamata jälgimine, tekitab
enesedistsipliini kultuuri. See paljastab, et võim ei toimi eelkõige repressioonide,
vaid produktiivselt – kujundades ja normaliseerides individuaalset käitumist
nii, et inimesed muutuvad kuulekateks ühiskonnaliikmeteks, olles ise võtnud
endale nähtamatu järelevaataja rolli.
Parimate soovidega,
Mässumeelne Hing

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą