Ahdistuksen Arkkitehti:
Hanya Yanagiharan Matka Kirjalliseen Menestykseen
Hanya Yanagihara: Muotoutumisvuodet
Hanya Yanagihara syntyi Los Angelesissa,
Kaliforniassa, vuonna 1974, mutta vietti varhaislapsuutensa jatkuvassa
liikkeessä isänsä, hematologin/onkologin, uran vuoksi. Hänen kasvatuksensa oli
kudelma monipuolisia amerikkalaisia maisemia, perheen asuessa Havaijilla
(Honolulu), New Yorkissa, Marylandissa, Kaliforniassa ja Texasissa (Tylerin
kaupungissa), ennen kuin he lopulta palasivat Honoluluun, missä hän valmistui
arvostetusta Punahou-koulusta. Hänen taustansa on selvästi monimuotoinen: hänen
isänsä, Ronald Yanagihara, on Havaijin alkuperäisasukas ja osittain
japanilaista syntyperää, kun taas hänen äitinsä syntyi Soulissa ja on
korealaista syntyperää. Tämä vaelteleva lapsuus juurrutti häneen ohimenevyyden
tunteen, joka myöhemmin vaikutti hienovaraisesti hänen kaunokirjallisuuteensa.
Ruumiinavauksesta Muusaan: Varhaiset Vaikutteet
Hänen isänsä kiinnostuksen kohteet ulottuivat
lääketieteen ulkopuolelle, sisältäen syvän intohimon taiteeseen –
kaksoiskiinnostuksen, joka siirtyi voimakkaasti hänen tyttärelleen. Lapsena
Yanagihara oli kiinnostunut piirtämisestä, erityisesti muotokuvista.
Määrittävä, vaikkakin epätavallinen, lapsuudenkokemus sattui noin kymmenen
vuoden iässä Texasissa. Isä, pyrkien vaalimaan tiukkaa ja silmäilemätöntä
lähestymistapaa hänen taiteellisiin pyrkimyksiinsä, järjesti hänelle vierailun
patologiystävänsä luo. Siellä, ruumishuoneella, nuori Yanagihara luonnosteli
anatomisia muotoja ruumiinavauksen aikana. Hän kommentoi myöhemmin, että häntä
"kiinnosti aina sairaus, ei ihminen", tämä ruumiin lääketieteellinen
uteliaisuus ennakoi hänen myöhempien romaanien synkempiä, viskeraalisempia
teemoja. Hänen kirjalliset perusteensa luotiin myös varhain, isän esitellessä
hänelle brittikirjailijoiden, kuten Iris Murdochin ja Anita Brooknerin, sekä
Philip Rothin teoksia.
Tie New Yorkiin ja Kustannusalalle
Havaijin lukion jälkeen Yanagihara opiskeli Smith
Collegessa, josta hän valmistui vuonna 1995. Välittömästi opintojen jälkeen hän
muutti New York Cityyn, joka valloitti hänet energiallaan ja
mahdollisuuksillaan. Hänen alkuperäinen urakehityksensä suuntautui suoraan
kustannusalalle. Hän aloitti myyntiassistenttina Ballantine-kustantamossa, joka
oli Random Housen alabrändi, ennen kuin siirtyi suhdetoiminta- ja
toimituksellisiin rooleihin eri New Yorkin kustantamoissa. Vaikka
yksityiskohdat hänen teini-iän harrastuksistaan ovat vähäiset, lukuun ottamatta
hänen jatkuvaa kiinnostustaan piirtämiseen ja isänsä suosittelemien
kirjailijoiden lukemiseen, tämä vuosikymmenen mittainen uppoutuminen
kirjantuotannon mekaniikkaan osoittautui korvaamattomaksi.
Kirjailijan ja Toimittajan Kaksoiselämä
Ennen debyyttiään romaanikirjailijana Yanagihara loi
erittäin menestyksekkään uran journalismissa ja toimitustyössä. Vuosina
1998–2008 hän toimitti "The Asian Pacific American Journal" -lehteä.
Tämän jälkeen, vuonna 2005, hän liittyi "Condé Nast Traveler"
-lehteen, jossa hän työskenteli toimittajana (ja myöhemmin
editor-at-large-roolissa) ja kirjoitti matka-artikkeleita. Hänen kolumninsa,
"Word of Mouth", sai National Magazine Award -ehdokkuuden vuonna
2007. Tämä vaativa toimituksellinen ura istutti häneen ratkaisevan tärkeän
kirjallisen kurinalaisuuden: rakenteen, rytmityksen ja määräaikojen hallinnan –
taitoja, joita hän pitää olennaisina fiktiolleen. Juuri näitä korkeapaineisia
rooleja tasapainottaessaan hän työskenteli ensimmäisen romaaninsa, The People
in the Trees, parissa. Saaden osittaisen inspiraation virologi Daniel Carleton
Gajdusekiä koskevasta todellisesta kiistasta, hän aloitti käsikirjoituksen
kirjoittamisen 21-vuotiaana, mutta sen julkaisuun vuonna 2013 kului lähes kaksi
vuosikymmentä, mikä merkitsi hänen kirjailijanuransa virallista alkua lähes
neljänkymmenen iässä.
Hiljainen Debyytti ja Jättimenestys
The People in the Trees sai kriitikoilta suopean
vastaanoton ja se tunnustettiin yhdeksi vuoden 2013 merkittävimmistä
romaaneista. Tämä monimutkainen ja moraalista haastava teos tutkii tiedemiehen
elämää, joka löytää kuolemattomuuden salaisuuden mikronesialaisella saarella,
mutta joutuu myöhemmin syytetyksi seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Jo tässä
debyytissä Yanagihara vakiinnutti teemalliset mielenkiinnonkohteensa: etiikan
ja moraalin rajat, kolonialismin perintö ja voimakas keskittyminen
tieteelliseen etiikkaan ja sairauteen. Kuitenkin hänen todellinen kirjallinen
läpimurtonsa ja maailmanlaajuinen hetkensä koitti hänen toisen romaaninsa myötä
vuonna 2015.
A Little Life ja Nousu Maailmanmaineeseen
Monumentaalisen toisen romaanin, A Little Life (Pieni
elämä), julkaisu nosti Yanagiharan kansainväliseen tähteyteen. Kirja, voimakas
ja laaja kerronta, sai valtavasti huomiota kriitikoilta ja lukijoilta, ja siitä
tuli välitön maailmanlaajuinen bestselleri. Se oli ehdolla sekä arvostettuun
Man Booker -palkintoon että National Book Awardiin Yhdysvalloissa. Romaani
seuraa neljän opiskelukaverin elämää New Yorkissa, keskittyen voimakkaasti Jude
St. Francisin, lahjakkaan asianajajan, elämään, jonka menneisyys on leimattu
hirvittävällä lapsuuden traumalla ja kroonisilla itsensä vahingoittamisen
jaksoilla.
Tunnusomainen Tyyli: Äärimmäinen Ahdistus ja Eeppinen
Laajuus
Yanagiharan proosaa määrittävät sen intensiteetti ja
erottuvat piirteet: äärimmäinen pituus (hänen romaaninsa ylittävät
säännöllisesti 700 sivua), vääjäämätön tunnesyvyys ja raaka, suora
kerrontaääni. Hän kohtaa synkkiä, tuskallisia ja kiistanalaisia aiheita –
trauma, seksuaalinen väkivalta, itsensä vahingoittaminen, ystävyys, rakkaus ja
kärsimys – ilman lievennystä. Kriitikot huomauttavat usein, että hänen työnsä
on lähes maksimalistista synkkyyden ja yksityiskohtaisuuden tasolla, ja
tyylivalinnat saavat lukijan tuntemaan olonsa klaustrofobiseksi ja
emotionaalisesti haavoittuvaksi.
Polarisoitunut Vastaanotto ja Luova Prosessi
Lukijoiden reaktio A Little Lifeen on edelleen
jyrkästi jakautunut. Sitä ylistetään samanaikaisesti sen syvällisestä empatian
tunteesta ja kiistattomasta tunnevoimasta, mutta toiset kritisoivat sitä
"traumapornon" elementeistä ja koetusta realismin puutteesta (esim.
päähenkilöiden epätodellisen anteliaasta ja etuoikeutetusta elämäntavasta New
Yorkissa). Siitä huolimatta kirjan kirjallinen merkitys on kiistaton; se on
yksi vuosikymmenen keskustelluimmista ja vaikutusvaltaisimmista teoksista, joka
muokkaa nykykirjallisuuden tapaa käsitellä traumanarratiiveja. Kommentoidessaan
kirjoitusprosessiaan ja romaanien mittavuutta, Yanagihara kuvaili vuosikymmeniä
kestänyttä tapaansa: "En ole koskaan tehnyt sitä muulla tavalla –
työskentelin koko ajan toimittajana ja kirjoitin fiktiota." Pitkistä
sivumääristä hän selitti, että hänen tarkoituksensa oli rakentaa täysin
immersiivinen maailma, todeten: "Halusin, että kaikki on käännetty hieman
liian korkealle" – halu eeppiseen laajuuteen ja dramaattiseen
intensiteettiin, joka upottaa lukijan täysin hahmojen sisäiseen elämään.
Kunnianhimon Jatko
Hänen kolmas romaaninsa, To Paradise (2022), vahvisti
kirjailijan kunnianhimoisen ulottuvuuden. Teos, joka on jäsennelty kolmeen
erilliseen aikajanaan – 1893, 1993 ja 2093 – tutkii suuria amerikkalaisia
teemoja, kuten idealismia, utopioita ja dystopioita, perhettä ja vapauden
merkitystä. Romaani osoittaa jälleen hänen ainutlaatuisen kykynsä yhdistää
intiimi, henkilökohtainen tuska laajempaan sosiopoliittiseen kontekstiin
säilyttäen hänen tyylilleen ominaisen voimakkaan tunnekuorman. Fiktiouransa
lisäksi Yanagihara on saavuttanut menestystä toimitustyössä, huipentuen
nimitykseen "T: The New York Times Style Magazine" -lehden
päätoimittajaksi vuonna 2017. Tämä korostaa hänen harvinaista kykyään
tasapainottaa vaativaa johtotehtävää merkittävän luovan uran kanssa. Hänen
lopullinen kirjallinen merkityksensä perustuu hänen vääjäämättömään ja
tinkimättömään ihmisen kärsimyksen rajojen ja ehdottoman rakkauden syvyyksien
tutkimukseen, pakottaen lukijat kohtaamaan eksistentiaaliset pelot ja
moraaliset dilemmat.
M. S.

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą