2025 m. spalio 23 d., ketvirtadienis

Asmenybė. Hanya Yanagihara – rašytoja perfekcionistė, sukūrusi romanus "Mažas gyvenimas" ir "Į rojų"


Sveiki,

 

Tęsiu pažintis su ypatingomis asmenybėmis ir šiame įraše dėmesį skirsiu garsiai amerikiečių rašytojai Hanya Yanagiharai, kurios knygą „Mažas gyvenimas“ tapo tikra bomba Lietuvoje, o dabar jau ruošiuosi pamažu dar vienam momentaliam skaitymui – naujausiam jos romanui „Į rojų“.

 

Hanyos Yanagiharos vaikystė, paauglystė ir jaunystė

 

Hanya Yanagihara gimė 1974 metais Los Andžele, Kalifornijoje, tačiau ankstyvuoju gyvenimo laikotarpiu dažnai keitė gyvenamąją vietą dėl tėvo, hematologo/onkologo, karjeros. Šeima gyveno Havajuose (Honolulu), Niujorke, Merilande, Kalifornijoje, Teksase (Tyler mieste), kol galiausiai grįžo į Honolulu, kur H. Yanagihara baigė vidurinę mokyklą – Punahou mokyklą. Jos kilmė yra nevienalytė: tėvas, Ronaldas Yanagihara, kilęs iš Havajų ir iš dalies yra japonų kilmės, o motina gimė Seule ir yra korėjiečių kilmės.

 

Tėvas be medicinos domėjosi ir menu, o šis dvigubas interesas persidavė ir dukrai. Vaikystėje Hanya Yanagihara domėjosi piešimu, ypač portretais. Apie dešimties metų, gyvendama Teksase, ji turėjo neįprastą patirtį: tėvas, norėdamas paskatinti jos aistrą piešti su griežtumu ir nenušalinant jokių temų, leido jai apsilankyti pas draugą patologą. Ten, morge, stebėdama skrodimą, jaunoji Hanya piešė. Ji pati teigė, kad ją visada labiau domino liga, o ne žmogus, ir šis susidomėjimas medicina ir kūnu tapo būsimų jos kūrinių temų šaukliu. Tėvas taip pat ją supažindino su tam tikrų britų rašytojų (pvz., Iris Murdoch, Anita Brookner) ir Philip Roth kūryba. Tiek piešimą, tiek rašymą tėvai skatino, nors mergaitę labiau traukė vizualinis menas.



 

Baigusi vidurinę mokyklą Havajuose, Hanya Yanagihara studijavo Smith koledže, kurį baigė 1995 metais. Iškart po koledžo ji persikėlė į Niujorką, kuris ją pakerėjo. Mieste ji pradėjo savo karjerą leidybos srityje. Pradžioje dirbo pardavimų asistente leidykloje Ballantine (kuri yra Random House padalinys), vėliau dirbo viešųjų ryšių specialiste, taip pat dirbo redaktore keliose Niujorko leidyklose. Apie paauglystės pomėgius žinoma tiek, kad ji ir toliau domėjosi piešimu bei skaitė tėvo rekomenduotus autorius.

 

Prieš tapdama žinoma romanų rašytoja, H. Yanagihara ilgą laiką dirbo žurnalistikos ir redagavimo srityje. Nuo 1998 iki 2008 metų ji redagavo žurnalą „The Asian Pacific American Journal“. 2005 metais prisijungė prie „Condé Nast Traveler“ žurnalo, kuriame dirbo redaktore (vėliau redaktore at-large) ir kūrė straipsnius apie keliones. Jos sukurta skiltis „Word of Mouth“ 2007 metais buvo nominuota Nacionaliniam žurnalo apdovanojimui. Būdama žurnalo redaktore, ji gavo ir patirties, kuri pravertė rašant grožinę literatūrą: disciplina, gebėjimas struktūrizuoti istoriją ir laikytis terminų. Savo pirmąjį romaną, „The People in the Trees“, kurio idėja dalinai buvo paremta virologo (virusų mokslininko) Danielio Carletono Gajduseko realia istorija, ji pradėjo rašyti būdama 21-erių ir dirbdama minėtus darbus, tačiau užtruko beveik 20 metų, kol jį baigė ir jis buvo išleistas 2013 metais – tai žymi jos rašytojos karjeros pradžią.

 

Hanyos Yanagiharos karjeros iškilimas

 

Hanya Yanagihara ilgą laiką gyveno „dvigubą gyvenimą“: dieną dirbdama sėkmingą ir įtemptą darbą žurnalų leidyboje, o naktimis rašydama grožinę literatūrą. Kelias į leidybą nebuvo staigus – jos pirmasis romanas „Žmonės medžiuose“ (The People in the Trees) išleistas tik 2013 m., kai jai buvo beveik 40 metų. Šį romaną ji rašė beveik du dešimtmečius – pradėjo būdama 21-erių. Autorė leidybos pasaulį pažino dirbdama viešųjų ryšių srityje ir redaguodama žurnalus (Condé Nast Traveler). Ši patirtis leido jai geriau perprasti istorijos struktūrą, tempą ir įgavo disciplinos laikytis terminų. Prieš debiutą, ji jau buvo išleidusi kelis redaguotus leidinius ir pelniusi pripažinimą kaip žurnalų redaktorė.

 

„Žmonės medžiuose“ buvo palankiai sutiktas kritikų ir įvardintas kaip vienas geriausių 2013 m. romanų. Tai sudėtingas ir provokuojantis kūrinys, iš dalies įkvėptas tikrosios Nobelio premijos laureato virologo Danielio Carletono Gajduseko bylos. Romanas pasakoja apie mokslininką, atradusį nemirtingumo paslaptį mikronezietiškoje saloje, bet vėliau apkaltintą lytiniu prievartavimu. Jau debiutiniame kūrinyje pasirodė vėlesnei Yanagiharos kūrybai būdingos etikos, moralės ribų ir kolonializmo temos. Pats romanas rodo jos susidomėjimą mokslo etika, liga ir sociologijos ribomis.

 

Didžiausias literatūrinis iškilimas ir pasaulinė sėkmė atėjo 2015 m. su antruoju romanu „Mažas gyvenimas“ (A Little Life). Ši monumentali apimties knyga sulaukė didelio kritikų ir skaitytojų atgarsio, tapo tarptautiniu bestseleriu. Romanas buvo nominuotas „Man Booker“ premijai (angl. Man Booker Prize) ir Nacionalinei knygos premijai (angl. National Book Award). Jis pasakoja apie keturių koledžo draugų gyvenimus Niujorke, ypatingą dėmesį skiriant teisininko Jude'o St. Franciso, kurio praeitis paženklinta siaubinga vaikystės trauma ir savęs žalojimo priepuoliais, kančioms.




 

Hanya Yanagiharos prozos bruožai yra ryškūs ir išskirtiniai. Jos kūrinius, ypač „Mažą gyvenimą“, apibūdina: itin ilga apimtis (romanai dažnai viršija 700 puslapių), emocinis intensyvumas ir tiesmukas, nesterilus kalbos stilius. Rašytoja nevengia tamsių, skausmingų ir kontraversiškų temų: trauma, lytinis smurtas, savęs žalojimas, draugystė, meilė ir kančia. Kritikai pastebi, kad jos proza yra beveik ekstremali savo tamsos ir detalumo lygmeniu, o stiliaus pasirinkimai verčia skaitytoją jaustis klaustrofobiškai ir emociškai pažeidžiamai.

 

Skaitytojų reakcija ir vertinimai yra nevienareikšmiški. „Mažas gyvenimas“ vienų šlovinamas už gilų empatijos jausmą ir neišvengiamą emocinę galią, kitų kritikuojamas už tariamą „traumos porno“ (angl. trauma porn) elementus ir realizmo trūkumą (pvz., neįtikėtiną geradariaus, turtingo ir dosnaus gyvenimo būdą Niujorke). Nepaisant to, knygos literatūrinė reikšmė yra neginčijama – ji tapo viena labiausiai diskutuojamų dešimtmečio knygų, paveikusi šiuolaikinės prozos tendencijas tirti patirtą traumą.

 

Apie savo rašymo procesą ir kūrinių apimtį Yanagihara yra sakiusi: „Aš niekada negalėjau to daryti kitaip – visą laiką dirbau redaktore ir rašiau grožinę literatūrą“. Ji save vadina neorganizuota rašytoja, kuriai patinka dirbti naktimis po įtemptos darbo dienos. Apie didelę knygų apimtį ji kalbėjo kaip apie pasaulio kūrimo būdą. Ji teigė: „Aš norėjau, kad viskas būtų pasukta šiek tiek per aukštai“ – tai paaiškina (atleiskite už mano pažodinį vertimą) ir dramatišką siužetą, ir apimtį, tarsi siekiant sukurti epines proporcijas turinčią istoriją, kuri visiškai panardina skaitytoją į herojų gyvenimą.

 

2022 m. išleistas jos trečiasis romanas „Į rojų“ (To Paradise), kuris patvirtino autorės polinkį į dideles formas ir ambicingas temas. Šis kūrinys, pasakojantis tris skirtingas istorijas trijuose skirtinguose šimtmečiuose (1893 m., 1993 m. ir 2093 m.), nagrinėja Amerikos idealus, utopijas ir distopijas, šeimos ir laisvės prasmę. Kūrinys vėl parodo jos unikalų gebėjimą sujungti intymų asmeninį skausmą su platesniu sociopolitiniu kontekstu, išlaikant Yanagiharos stiliaus emocinį sunkumą.

 

Be rašymo karjeros, Yanagihara pasiekė aukštumas ir leidyboje, 2017 m. tapusi „T: The New York Times Style Magazine“ vyriausiąja redaktore. Tai pabrėžia jos gebėjimą suderinti aukščiausio lygio kūrybą su vadybiniu darbu. Jos literatūrinė reikšmė slypi gebėjime atvirai ir be kompromisų kalbėti apie žmogaus kančios ribas ir besąlygiškos meilės gelmes, priverčiant skaitytojus susidurti su egzistencinėmis baimėmis ir moralinėmis dilemomis.

 

Jūsų Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą