2025 m. spalio 23 d., ketvirtadienis

Dienos citata: filosofas Clément Rosset apie kvailumą ir inteligenciją ("Traktatas apie idiotizmą")

 

Sveiki,

 

„Kvailybės vidus yra subtilus ir skaidrus kaip laumžirgio sparnas, ji spindi inteligencijos įveika.“ Clément Rosset

 

Man labai patiko ši prancūzo filosofo mintis, kad grynoji tikrovė (idiotizmas) yra nepaprastai paprasta, grakšti ir nekvestionuojama (kaip laumžirgio sparnas), o jos egzistencinis akivaizdumas yra toks stiprus, kad jis paverčia bejėgiais visus proto ir intelektualinius bandymus ją paaiškinti, pakeisti ar įveikti. Cituojama kvailybė yra ne proto trūkumas, o egzistencijos faktas, kurio pranašumas pasireiškia intelekto nesugebėjimu jam priskirti gilesnės prasmės ar paaiškinti jo atsitiktinumo. Kitą vertus, pagal Byung-Chul Han, būtent kvailumas trikdo sistemą, išveda iš jos ribų, nes kvailybė kaip idiotizmas nepavaldus psichopolitikos dėsniams.

 

Clément Rosset gimė 1939metais Paryžiuje. Jo biografija nėra pažymėta dramatiškais posūkiais, bet jo intelektualinė aplinka buvo privilegijuota. Studijavo Paryžiaus École Normale Supérieure (ENS), vienoje prestižiškiausių Prancūzijos aukštųjų mokyklų, kur susidūrė su tokiais žymiais mąstytojais kaip Louis Althusser ir Jacques Lacan. Šis išsilavinimas suformavo jo griežtą, bet nepriklausomą požiūrį į filosofiją, nors vėliau Rosset sąmoningai atsiribojo nuo Paryžiaus akademinio elito ir jo madų, pasirinkdamas gyventi ir dirbti Nicos universitete. Jis visą gyvenimą išlaikė santykinai atsiskyrusio mąstytojo reputaciją, kuris vengė plačiai paplitusios filosofinės grandilokvencijos.

 

Rosset'o filosofinis požiūris pasižymėjo radikaliu realizmo ir antihumanizmo palaikymu. Jam filosofija turėjo tarnauti vienam tikslui: grynosios tikrovės (pranc. le réel) priėmimui. Ši tikrovė yra neapdorota, be paaiškinimų ar „antrininkų“ (double), ji yra idiotiška (idiotie), pradine žodžio prasme – unikali, nepakartojama ir nepakeičiama. Šis tikrovės paprastumas kelia egzistencinį siaubą daugumai žmonių, todėl jie pasitelkia iliuzijas, mitus, ar metafiziką – visa tai Rosset vadino „antrininkais“ – kad pabėgtų nuo nepakeliamo realaus pasaulio atsitiktinumo. Rosset'ui filosofas yra tas, kuris pakelia tikrovės nepagražintą akivaizdumą.

 

Pagrindinės Rosset'o idėjos sukasi apie keturias sąvokas: tikrovė (le réel), antrininkas (le double), idiotizmas (l'idiotie) ir džiaugsmas (l'allégresse). Anot jo, tikrovė yra vienintelė ir neaprašoma, o bet koks bandymas ją aprašyti ar paaiškinti sukuria jos antrininką, iliuzinį pabėgimą. Šis grynas, neapdorotas tikrovės faktas yra idiotiškas (paprastas ir be priežasties), ir jo priėmimas veda prie džiaugsmo – būsenos, kurią pasiekiame, kai mūsų troškimai pagaliau sutampa su tikrove, nebereikalaujant iš jos daugiau prasmės. Rosset'as buvo stipriai paveiktas tokių mąstytojų kaip Arthur Schopenhauer (ypač jo požiūrio į valią ir kančią) ir Friedrich Nietzsche (ypač idėjos apie amor fati – meilę likimui).

 

Tarp jo svarbiausių darbų, kuriais išplėtojo šias idėjas, yra „Traktatas apie idiotizmą“ (Le Réel. Traité de l'idiotie, 1978), kuriame Rosset išsamiai aprašo tikrovę kaip „be antrininko“ ir gina jos idiotišką prigimtį. Kitas reikšmingas veikalas yra „Tikrovė ir jos antrininkas“ (Le Réel et son double, 1976), kuriame jis nagrinėja žmonijos polinkį kurti iliuzijas. Jo rašymo stilius yra lakoniškas, elegantiškas ir literatūrinis, dažnai naudojantis pavyzdžius iš meno, muzikos ir kasdienio gyvenimo, kad paaiškintų savo idėjas. Jis išsiskyrė tuo, kad sugebėjo paversti pesimistines ir niūrias egzistencines tiesas beveik džiaugsmingomis.

 

Rosset'o indėlis į filosofiją yra jo griežta opozicija bet kokiam idealizmui, transcendencijai ar paaiškinimui. Jis kvietė atsisakyti iliuzijų apie gilesnę prasmę ar išganymą ir priimti pasaulį tokį, koks jis yra: atsitiktinį, vienintelį ir absurdišką. Šis radikalus priėmimas – tai neatsiejama filosofinės elegancijos forma, kurioje kvailybė (neapdorota tikrovė), aprašyta kaip „subtili ir skaidri kaip laumžirgio sparnas“, tampa ne proto trūkumu, o pati aukščiausia ir sunkiausiai pripažįstama tikrovės savybė. Rosset mirė 2018 metais, palikdamas unikalų palikimą Prancūzijos ir pasaulio filosofijoje.

 

Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą