Sveiki,
skaitytojai,
Kiek
mes plačiai žinome apie translyčius asmenis? Aš asmeniškai beveik nieko ir
nepažšstu nei vieno. Gal dėl to išsirinkau dar vieną Scanoramos filmą
pavadinimu „Absoliučiai normali šeima“ (dan. En helt almindelig
familie) (2020), kurį režisavo danų režisierė Malou Reymann (g. 1988). Istorija
pasakoja apie itin netradicinę šeimą, kurioje vyras nusprendžia išsiskirti,
nors turi paauglę dukrą ir netrukus paaugle tapsinčią jaunėlę. Išsiskyrimo priežastis
labai paprasta: vyras nebegali meluoti nei sau, nei šeimai, jis trokšta tapti
moterimi...
Kai
prieš dešimt metų pamačiau pritrenkiantį filmą „Transamerika“ (2005) su „Nusivylusių
namų šeimininke“ Felicity Huffman, man regis, kad niekas daugiau nebesukurs
nieko įdomesnio šia tema. Na, neskaitant Čilės režisieriaus S. Lellio „Oskaru“
įvertintą „Fantastiška moteris“ (2017) ar absoliučiai kitokio žanro ir pobūdžio
„Danų mergina“ (2015). Anuomet mane „Transamerika“ šokiravo gerąją prasme ir ilgą laiką nelabai
ką šia tema išskirtinio žiūrėjau – būtent apie translyčių asmenų ir jų šeimos
narių santykius. Visgi šis filmas (su pasauliniu indeksu „visai šeimai“)
pasakoja ne apie translyčio asmens pasirinkimo priežastis ar jo dvasines problemas,
bet renkasi jaunėlę šeimos narį, kuri yra aistringa futbolo žaidėja ir
treniruojasi mergaičių komandoje, tačiau jai nepaprastai sunku susitaikyti, kad
jos tėtis tapo moterimi. Įdomi režisierės pozicija vaizduoti, kad aplinkinis
pasaulis tiesiog normaliai (daugiau ar mažiau) priima Tomo tapimą Agnese, o
štai mergaitė, kuriai tėtis buvo futbolo žaidimo kelrodė žvaigždė, staiga
išnyko, asimiliavo, tapo kažkuo kitu.
Iš tikrųjų
kamera užfiksuoja visus mergaitės prieštaringus jausmus, kai ji būdama
natūralioje savo terpėje gėdijasi, baiminasi patyčių ir jaučiasi vieniša,
palikta likimo valiai. Iš mergaitės perspektyvos papasakota kiek kita LGBTQ
versija. Dažniausiai būna, kad tėvams tenka „susidoroti“ su faktu, kad jų
vaikas homoseksualus, ar yra mergaitė berniuko kūne (arba priešingai) ir tai
dažnai yra traumuojanti patirtis visai giminei, nes tenka įveikti daug nerimo,
stereotipų, nuostatų, netgi keisti pasaulėžiūrą, o šiame filme viskas
priešingai – vaikai išgyvena šią traumuojančią susitaikymo patirtį, kad jų
tėvas translytis. Bet argi visos tos „traumuojančios patirtys“ nėra iš tų pačių
žmonių suskirstymo, visuotinai paplitusių homofobinių pažiūrų, kad vyras turi
būti vyru, nes „Dievas taip sutvėrė“. Kas čia per davatkos argumentas, kai
sakantis nuo akmens amžiaus nebuvo išpažinties pas kunigėlį? Viduramžių klišė.
Suprantu režisierės užmačias atskleisti tas traumuojančias patirtis vien tam,
kad būtų ne tik visuotinai formaliai legalizuota žmogaus gerbtinas pasirinkimas
būti tuo, kuo jis gimė, bet ir pakeisti iš esmės žmonių nuostatas translyčių asmenų
klausimu. Filmas apskritai kelia esminius politinius, žmogaus teisių ir sveikatos
problemas, susijusias su sociumo nuostatomis ir nepagrįstomis baimėmis.
Drąsi
tema, kaip esu ne kartą minėjęs, konservatyviems lietuviams ji šiek tiek gali
būti atgrasi, bet veikia būtent švietėjiškai, kadangi emocionaliai, o ne vien
faktiškai atskleidžia tą nepatogiąją tiesą, jog tokios traumuojančios šeimos
situacijos susikuria iš mūsų nuostatų. Visgi nepasakyčiau, kad pati režisūra
kažin kuo ypatinga ar novatoriška, lengva ir kiek standartiška kino kalba
perteiktas filmas skirtas visai šeimai.
Mano įvertinimas:
8/10
IMDb: 7.0
Nuoroda
į Scanoramą ČIA.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą