Sveiki,
skaitytojai,
Labai mėgstu prancūzų režisieriaus
Olivier Assayas filmus. Jau vien ko vertas „Zils Marijos debesys“ (2014), „Švari“
(2004) arba „Dvilypiai gyvenimai“ (2018), arba įspūdingas politizuotas „Karlosas“
(2010). Neseniai per LRT galėjote išvysti (ir vis dar galite, kol LRT videotekoje
laiko šį filmą) senesnį O. Assayas filmą „Vasaros laikas“ (pranc. L'heure
d'été) (2008), kuriame pasakojama apie menininkų šeimyną – močiutę ir
du sūnus bei dukrą su vaikais, kurie vasaros popietei atvyksta aplankyti mamos provincijoje,
netoli Paryžiaus, esančiame vaikystės name. Motina nepaliauja vyresnėliui
rodyti mirusio vyro Polio meno dirbinius ir kalbėti apie turto dalybas tarp
vaikų, tačiau vaikai nieko nenori girdėti, jiems atrodo, kad mama gyvens dar
mažiausiai dešimt metų...
Kaip jau galite nuspėti, tylioje
vasaros popietėje kalbama apie gyvenimą ir mirtį, apie meno vertę ir karjerą...
Ilgi ir plepūs prancūziški dialogai labai primena O. Assayas filmą „Dvilypiai
gyvenimai“. Čia iš esmės sudėta viskas, ką labai mėgstu ir vertinu prancūzų šiuolaikiniame
kine. Literatūriški ir kartu labai gyvi dialogai, kurių nesustabdomame sraute
išryškėja nutylimi faktai, užslopinti jausmai, netgi paslaptys. Prancūziška
provincija, nuostabus interjeras, intelektualūs pokalbiai apie meną... Tai
Assayos pasaulis, kuris toks prancūziškas, kad prancūziškesnio tikriausiai
nelabai ir įsivaizduoju. Laisvė kurti paprastai ir būti įvertintam, gamta ir
įsipareigojimas būti laimingam šeiminėje santuokoje... Tai taip vasariška, taiku
ir jauku, o čia dar dingsta vertinga Polio vaza, vyresnysis sūnus prisipažįsta,
kad visada bijojęs tėvo, o štai jaunėlis nė kiek nebijojęs, motina nagrinėja
dovanų gautą telefoną ir žvilgsniu kritikuoja dukters sudarytą tėvo
amerikietišką fotoalbumą... Mikroskopiniai judesiai, nesantaika, pyktis ir nepasitenkinimas
slopinami vardan šeiminės idilės. Toji atmosfera nepaprastai gerai išgauta.
Visgi toji turtų dalybos dalis
buvo ganėtinai nyki. Vaikai kratosi namo paveldėjimo, tačiau netrukus
atsigręžia į savo šaknis, bet jau po laiko. Kas šiame filme liūdniausia? Kad vasaros
popietėje jaučiamas tam tikras gyvenimo ir prancūziškos kultūros dekadansas.
Polio darbai vertinami aukcionuose, juos perka svetimi žmonės, kai kurie
kūriniai išvežami iš šalies kaip ir patys vaikai išsiskirsto po pasaulį – viena
gyvena JAV-ose, kitas išsikelia su šeima į Kiniją ir atrodo, kad dar prieš
kelis dešimtmečius buvęs idealus šeiminis prancūziškas gyvenimas nebeturi
tęstinumo, jis pasklinda po pasaulį ir išnyksta, praranda unikalumą. Manau,
režisieriui pavyko labai paprastai išgauti šiuolaikinės globalizacijos melancholiją,
kai praktiškumas įveikia unikalumą, o meną išsidalija kaip karštas bandeles –
šast ir nebėra tos šeimos, tų daiktų, kurių negalėjai liesti, kai buvai mažas.
Jautriai ir subtiliai savita kino kalba perteiktas vasaros laikas, tolygus
šeimos susibėgimo greitumui, kad būtų atstatyta arba sugriauta tai, kas ilgą
laiką buvo tarsi tvaru.
Norėjau pagirti J. Binoche, tačiau tai vienas nykiausių jos vaidmenų karjeroje, nors kituose O. Assayo projektuose ji demonstruoja pavydėtiną talentą. Nieko nepadarysi, tiesiog toks paprastas jai teko šįkart vaidmuo. Užtat trumpą, bet itin įsimintiną vaidmenį sukuria pernai Anapilin iškeliavusi aktorė Edith Scob.
Mano įvertinimas:
8/10
Kritikų vidurkis: 85/100
IMDb: 7.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą