Sveiki,
Pastaruoju metu mane traukia detektyviniai ir
mistiniai dokumentiniai serialai, kuriuos lengva ir paprasta sužiūrėti dėl
pramogos. Kompensacija už daugelį nevykusių arba vidutiniškų siaubo filmų, kuriuos
vis dar pažiūriu, tačiau lieka nepasitenkinimo kartėlis: norėtųsi bent jau
įtraukties, o dažniausiai pažiūri vien sukandęs dantis, galvodamas, už ką
pagirti. Visgi dokumentinis žanras man dar neatsibodęs, priešingai – tiek neblogų
ir kokybiškų serialų sukurtų pagal tikrus įvykius, kurie kelia šiurpą,
nuostabą. Tiesa, jau su šiuo serialu „Enfieldo poltergeistas“ (angl.
The Enfield Poltergeist) (2023), kurį režisavo Jerry Rothwell, pajutau
esminį Apple TV+ dokumentinių serialo braižo šabloną ir bijau, kad
kuo toliau leisiuosi į skirtingas istorijas, tuo labiau išryškės šis scheminis
štrichas. Bet dabar ne apie tai... O apie patį serialą.
„Enfieldo poltergeistas“ – tai keturių dalių
dokumentinis-vaidybinis serialas. Iškart stebina tai, kad režisierius vadelioja
du eiklius žanrinius žirgus, t. y. tiriamąjį žurnalistikos dokumentinį ir
vaidybinį, žiūrovams parodomąjį variantą. Išties „Enfieldo poltergeistas“
mecenuojamas ne bet kaip, o pagal nuotraukas ir kadrus, išlikusius įrašus. Serialo
kūrėjai iš dalies angaruose atstatė dekoratyvinius namus, vidaus interjerą
pagal iš tikrųjų Enfieldo, Žaliosios gatvės, paranormalių reiškinių vietovę.
Nusamdyti aktoriai pagal išlikusius 200 valandų
juostelinius įrašus bando atkurti anuomet viešai ir garsiai nuskambėjusius
įvykius. Istorija pasakoja apie paranormalių reiškinių tyrėjus 1977-1979 m.,
kurie 18 mėnesių praleido Endielde pas vienišą trijų-keturių (tai iki galo ir
nesupratau, kiek ji turėjo vaikų, nes šeima suirusi) vaikų motiną namuose,
kuriuose vyksta paranormalūs reiškiniai. Istoriškai žvelgiant, tai geriausiai
žmonijos istorijoje išnagrinėtas ir dokumentuotas su visais įrašais ir
nuotraukomis vaiduoklių atvejis. Ar jis buvo iš tikrųjų? Apie tai tarsi ir
visas serialas... Įdomu, kad sutapo su tuo metu labai populiarių filmų „Poltergeistas“
bei „Egzorcistas“ kino teatruose pasirodymuose. Įdaru, ką?!
Kaip jau minėjau, pagrindą sudaro daugiau nei 200
valandų autentiškų garso įrašų iš to laikoatrpio, kuriuos tiesiogiai Hodgsono
namuose, Enfielde, tarp 1977 ir 1979 metų, padarė Maurice'as Grosse'as iš
Psichikos tyrimų draugijos. Šiuose įrašuose girdimi patys paranormalūs
reiškiniai – stiprūs beldimai, stuksenimai ir grandymosi garsai, dažnai pasigirstantys
ant sienų ir grindų, taip pat judančių baldų garsai, pavyzdžiui, sunkių komodų
ar kėdžių stumdymasis. Svarbiausia ir labiausiai šokiruojanti dalis yra garsus,
šiurkštus balsas, kuris, kaip teigė šeima, priklausė mirusiam Billui Wilkinsui,
kalbančiam per 11-metę Janet Hodgson; šis balsas ir jos bendravimas su juo yra
užfiksuoti įrašuose ir yra vienas iš unikaliausių dokumentuotų šio atvejo
aspektų.
Be garso įrašų, išlikusi ir kita svarbi dokumentacija.
Yra daugybė nuotraukų, darytų tiek profesionalių fotografų, tiek paties
Grosse'o ir jo kolegos Guy Lyon Playfair, kuriose užfiksuoti įvairūs įvykiai,
įskaitant judančius objektus, keistas pozas, kuriose atsidurdavo Janet, ir,
ypač garsiosios, nuotraukos, kuriose Janet atrodo pakilusi nuo žemės
(levitacija) arba metama ore. Taip pat išlikę policijos pranešimai iš pirmųjų
dienų, kai šeima iškvietė pareigūnus dėl nepaaiškinamų įvykių, ir liudininkų
pasakojimai, įskaitant kaimynų, kurie girdėjo garsus ir matė judančius daiktus.
Ši autentiška medžiaga, apimanti garso, vizualinius ir rašytinius liudijimus,
sudaro unikalų pagrindą, leidžiantį serialui išsamiai nagrinėti vieną
labiausiai dokumentuotų ir ginčijamų poltergeisto atvejų istorijoje.
Matyt, kad Enfieldo istorija garsi, pagal ją sukurtas
ne vienas siaubo filmas (man asmeniškai atsekami „Išvarymas 2“ kai kurie
momentai), visgi 4 dalių serialas pasiūlo kitokią šios istorijos perspektyvą. Atkurdami
studijoje anuometinius įvykius, besiklausydami įrašų, serialo kūrėjai susirado
ir anuometinius gyvus išlikusius įvykių dalyvius, kurie noriai papasakojo savo
versijas. Tad įdomu ne tik jų liudijimai, bet ir pasižiūrėti, kaip jie per tiek
dešimtmečių pasikeitė.
Originali nuotrauka. Viena
garsiausių ir labiausiai diskutuojamų autentiškų Janet Hodgson nuotraukų iš
Enfieldo poltergeisto atvejo yra ta, kurioje ji atrodo levituojanti (arba
metama) ore virš savo lovos. Šią ikoninę nuotrauką, kartu su serija kitų,
užfiksavo laikraščio „Daily Mirror“ fotografas Grahamas Morrisas.
Apple TV+
sakyčiau, nebūtų Apple TV+, jeigu neišliptų sausa iš balos. Serialas
vėlgi, kaip įprasta, išlaiko tarp tiesos ir melo tam tikrą balansą, nieko
primygtinai neteigia ir laikosi konservatyviai neutralios pozicijos, t. y. gali
būti, kad anuomet mergaitė Janet Hodgson, kuriai viso labo 1977 tebuvo
tik 11 metų, melavo pastorindama gerklinį mirusiojo Bilo Vilkinsono balsą, nes
ilgėjusi savo tėvo ir buvo traumuota to meto įvykių (labiausiai šokiravo įrašai
apie menstruacijas, apie kurias klasė Bilas, nors iš tikrųjų atrodė, kad pati Janet
bando tokiu būdu išsiaiškinti apie savo kūno pokyčius).
Tikrasis anų laikų tyrėjas ėmėsi drastiškų priemonių
ištirti, ar mergaitė nemeluoja, pvz., jos burną užklijuoti, pripilti vandens ir
pan. Iš tikrųjų žiūrint serialas sukuria tiesos ir melo iliuziją, kad galimai
mergaitė yra melagė, nors daugelis (įskaitant policiją ir kaimynus) liudijo
apie daiktų pakilimus į orą, mėtomus ir ore sklandomus daiktus... Galų gale
pati Janet po daugel metų liudija, jog ji tai patyrė iš tikrųjų. Tai ką daro šis
serialas? Ar jis pokštauja, papirkinėja veikėjus, kad mums sukurtų dar vieną
versiją, ar tiesiog klaidina? Atsakymų, kaip visada, nėra, o klausimų kyla vis
daugiau, ar tikrai serialo kūrėjai nuoširdūs su savo žiūrovais. Man tai tokių
jausmų ir įtarimų, žinokite, kilo.
Antroje serialo dalyje išryškėja pagrindinio šių
apsėstų namų tyrėjo Maurice Grosse (1919-2006) istorija, seriale jo
istoriją patęs sūnus ir dukra. Pasirodo, jis entuziastingai tyrė ir tikėjo
paranormaliais reiškiniais, nes pats 1976 metais buvo netekęs dukters, tad
noras tikėti ir racionaliai pasverti Enfildo reiškinius iš tikrųjų tampa pačia
dramatiškiausia serialo dalimi (Primena Malderį iš „X-failai“, kuris vis
ieškojo dingusios savo sesers). Nemanau, kad serialui svarbu dokumentaliai
išnagrinėti tiesą, manau, kad svarbiausia sukurti dramatizmą, perspektyvas ir
įvilioti žiūrovą į aklavietę. Kaip visada.
Kita vertus, ar ne kiekvieno Apple TV+
serialo toks ir yra uždavinys? Parduoti produkciją. Nenoriu labai kaltinti,
nes serialas įtraukus, jį įdomu žiūrėti nuo antros serijos vidurio, kai suvoki,
kiek daug absurdiškumų iškyla visoje toje vaiduoklių ir apsėdimo istorijoje. Nemažai
daug darbo įdėta, tačiau nepasakyčiau, kad tai pats puikiausias matytas panašaus
sukirpimo serialas, tačiau 4 valandos neprailgo ir galiausiai patyriau ir
jaudulį, ir smalsumą, ir pasipiktinimą, tad rekomenduoju vienareikšmiškai
tiems, kurie dar nenulaižė visos grietinėlės nuo panašiai struktūruotų serialų.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą