Megan Nolan. „Desperatiški
veiksmai“ – Vilnius: Balto, 2024. – p. 288.
Sveiki, skaitytojai,
Vasaros pradžioje nusprendžiau paskaityti tokį romaną,
kuris nebūtų itin įmantrus ir postmodernus, kitaip sakant, kad tekstas be
pastangų slystų akimis, o istorija būtų įtraukianti. Pasirinkau Viktorijos
Uzėlaitės verstą airių rašytojos Megan Nolan (g. 1990) romaną Desperatiški
veiksmai (angl. Acts of Desperation). Rašytoja į literatūros pasaulį atėjo ne staiga, o per
nuoseklų rašymo ir publikavimo kelią. Jos ryškus įžengimas į literatūrą įvyko
2021 metais, išleidus romaną Desperatiški veiksmai. Nolan kūryba dažnai
nagrinėja šiuolaikinės moters patirtis, sudėtingus santykius ir savęs paieškas,
o jos proza pasižymi atvirumu ir gebėjimu giliai įsiskverbti į žmogaus
psichologiją, kas ir lėmė jos greitą tapimą viena ryškiausių šiuolaikinių
Airijos rašytojų.
Iš tikrųjų romaną pasirinkau perskaitęs
literatūrologės Virginijos Kulvinskaitės lakonišką recenziją, kurioje labai
užkliuvo šio romano palyginimas su prancūzų autorės Leilos Slimani Žmogėdros
sode (Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2017). Kadangi Žmogėdros
sode anuomet man padarė didelį įspūdį, nutariau, kad ir šioji knyga taip
pat įtrauks. Deja, šiek tiek apsirikau, visgi šias knygas sieja tik panašios moterų
savidestrukcinės problemos.
Istoriją pasakoja jauna moteris, neseniai įžengusi į
trečiąjį dešimtmetį, kuri susipažįsta su aukštu, liestu ir jai labai patraukliu
Kiranu. Su pastaruoju užmezga santykius, pradeda susitikinėti ir beprotiškai
idealizuoti. Bėda tame, kad Kiranas neatsako tuo pačiu, jis šaltai manipuliuoja
pagrindine veikėja, t. y. kada nori sekso – jo ir gauna, kada nori praleisti
laiką, nes nėra ką veikti, tada jis ją gauna, o pati pasakotoja dažniausiai yra
paliekama ant ledo, t. y. amžinai laukti, kol Kiranui ji vėl taps reikalinga. Knygoje
pavaizduota visa jų santykių linija iki
paskutiniojo išsiskyrimo, kada moteris pabėga iš Airijos į Atėnus ir ten bando
suvokti, kas iš tikrųjų esanti.
Iš tikrųjų šis romanas gana mazochistinis ir pagrįstas
obsesiniais žmonių sutrikimais, kada emocinis prisirišimas prie subjekto yra
toks didelis, kad žmonės ima nevalingai save apgaudinėti, neigti tikrovę, o bet
koks atmetimas ar atstūmimas iš obsesinio subjekto žmogui gali sukelti
nepaprastą emocinį skausmą, peraugantį net iki fizinės nepakeliamos kančios. Manau,
pagrindinė veikėja būtent tokia ir jos maniakišką aistrą Kiranui iš tikrųjų
suformuoja paauglystėje išgyventi sudėtingi procesai, susiję su valgymo
sutrikimais, pjaustymusi ir santykiais su motina. „Net ir dabar grįžusi namo
droviuosi jos ir noriu slėptis. Bijau, kad ji pamatys, kiek svorio priaugau. Negaliu
pakęsti, kai ji ima pasakoti, ką dabar valgo ir ko nevalgo arba kuo užsiima
sporto salėje. Negaliu pakęsti, kad šios jos šnekos man atrodo kaip iššūkis,
kaip raginimas aukščiau pakelti kartelę. Negaliu pakęsti, kad niekada
nesugalvoju, kaip atsikirsti, tegaliu apimta pykčio nieko nevalgyti arba
šlamšti viską, lyg norėdama parodyti, kad man tokie dalykai neberūpi, kad
pakilau aukščiau menkų jos rūpestėlių, kad esu dvasia, o ne kūnas, kad aš
geresnė už ją (p. 82).“ Paauglystėje patyrusi fizines badavimo kančias
mergina išsiugdė nuolatinį socialinį dvilypumo kaukę: kitiems reikia nuolatos
šypsotis ir teigti, kad viskas gerai su tavimi, o viduje išgyventi skausmą kaip
nuolatinę savasties dalį.
Manau, tai suformavo ir santykį su Kiranu. Iš tikrųjų
pasakotojos netgi gaila, nes ji lyg ir suvokia, kokioje apgailėtinoje
priklausomybėje yra, bet negali pripažinti. Žeminimas, menkinimas ir
psichologinis veikėjos nuolankumas yra kaina, kuria nepelnytai susimoka už meilės
ir reikalingumo iliuzijas. Nepaisant to, kad veikėja užsiima badavimu, ji dar
priklausoma nuo alkoholio, ypač ji daug pradeda gerti, kai santykiai su Kiranu
įgauna pagreitį, tarsi pats kūnas maldaute maldautų emocinio būtino
atsipalaidavimo, tačiau tai tėra vienos priklausomybės laikinu pakeitimu kita
priklausomybe. „Jeigu gerti leidžiama vieną vakarą, galėčiau, pavyzdžiui,
pusę šešių pareiti namo su dviem buteliais vyno, primą išmaukti, tada
prisipilti taurę iš kito, prisidegti cigaretę ir laukti jo grįžtančio. Šalia manęs
stovėtų artipilnis butelis, rodantis, kad viskas vyksta pagal planą. Nuo tokio
neišmanėlio kaip Kiranas lengvai nuslėpčiau savo girtumą (p. 173).“
Romane nuostabą kelia ir paties Kirano portretas,
kuris man priminė šaltą nesubrendėlį, kuris neturi jokios normalios empatijos
savo merginai. Kiranas įsimylėjęs Frėją iš Norvegijos, net žinant pasakotojai
jis bendrauja su ja laiškais, rašo jai eilėraščius, neslepia savo jausmų,
tačiau pasakotojai nesvarbu, jai svarbu, kad Kiranas jos tik nepaliktų. Kiranas
reiklus pasakotojai, mėgsta ją kontroliuoti, tačiau nerodo jokio vertinimo. Iš pradžių
bando sukontroliuoti jos išgėrinėjimus, tačiau nesugeba pagirti už tai, kad ji
sumoka nuomos mokesčius ir kasdien pagamina valgį. Tas principingas Kirano
šaltumas romane taip pat atskleidžiamas, t. y. jo destruktyvūs santykiai su
tėvu. „Jie buvo sudarę tokį sandėrį: tėvas lieja ant sūnaus visą savo
pagiežą, visą įtūžį, o Kiranas neverkia, nepakelia balso, neišlekia pro duris. Jis
viską ištveria ir savo ištverme nubaudžia tėvą. Pasitelkęs antžmogiškas galias
Kiranas išlieka ramus, taigi tėvui nepavyksta jį įskaudinti ir iš to patirti
malonumo. Taip klostėsi jų santykiai Kiranui suaugus (p. 190).“
Kitaip sakant, tiek Kiranas, tiek pasakotoja yra
paveikti kopriklausomybės. Kirano veiksmų ir elgesio sekas diktuoja santykiai
su tėvu, o pasakotojos – baimė priaugti svorio ir motina. Negana to, pasakotoja
dar yra priklausoma ir nuo sekso, ji išties mėgsta dulkintis su vienadieniais
partneriais ir to neslepia, tokiu būdu ji gali užpildyti ir kompensuoti
reikalingumo kitam stygių. Apskritai tariant, visas romanas toks psichoanalitinis,
tačiau su erotika ar BDSM elementais kaip kad Penkiasdešimt pilkų atspalvių
visgi neturi. Autorė išties nagrinėja kraštutinumus, desperatiškas nemeilės sau
padiktuotas veiksmų schemas.
Įdomu, kad visgi pasakotojai pavyksta pabėgti į Atėnus
ir pamažu prasideda gijimo procesas, t. y. savo sąmoningo pasirinkimo procesas,
o ne nuolankus noras įtikti vyrams. Tam tikra prasme pabaigoje suteikiamas toks
feministinis, sakyčiau, akcentas, kuris leidžia pagrindinei veikėjai tapti
oria ir atsakinga už savo veiksmus. „Nebe pirmą kartą man atėjo mintis,
kad toks zyzimas, kokiu jis bandė mane paveikti, vyrams turėtų būti uždraustas.
Jau ir taip beveik neįmanoma pasakyti „ne“ vyrui, sunku susitaikyti su
galimybe, kad būsi įskaudinta, aprėkta, kad nepatiksi. Kai esi išmokyta visada
sutikti, su viskuo susitaikyti, padaryti vyrą laimingą, prireikia visų jėgų
ištarti paprastą „ne“ (p. 276).“
Knyga išties apie desperatiškus disfunkcinius
santykius, kurie yra itin pavojingi. Nemeilė veda jaunus žmones prie meilės
iliuzijos, t. y., kad kitas, kažkas iš išorės turi tave pripažinti ir užpildyti,
ir to sąmoningai ir nesąmoningai nemeilę patyrę žmonės siekia. Tačiau veikėja
turi mylimą tėvą, kuris yra jos gyvenimo atsvara, tad suvokusi, kad gali tėvo
netekti, pasakotoja iš tikrųjų pradeda suvokti, kas išties gyvenime yra brangu.
Megan Nolan Desperatiški veiksmai skaitėsi
nepaprastai lengvai – maži skyreliai ir lakoniškumas išties šios knygos
privalumas. Kalbant apie kūrinį kaip romaną, man regis, autorė nieko pernelyg
naujo nesukūrė. Literatūroje šios temos jau seniai įvairiai pavaizduotos. Man asmeniškai
kur kas literatūriškesnė ir paveikesnė buvo Leilos Slimani Žmogėdros sode
ar net Lauren Groff Moiros ir Furijos (Baltos lankos, 2016). Šiek
tiek savo dėl intensyvaus pagrindinės veikėjos žalojimosi priminė ir Lietuvoje
itin didelio populiarumo sulaukusį Hanya Yanagihara romaną Mažas gyvenimas
(Baltos lankos, 2021). Visgi Desperatiški veiksmai yra knyga apie
sudėtingas veikėjų psichologines problemas, tačiau perteikta populiariosios
literatūros elementaria ir neapsunkinta kalba. Kitaip sakant, bent jau man,
knyga literatūriškumo ir įdomesnių fabulos formų stokoja, tačiau kitiems, kaip
pvz., Virginijai Kulvinskaitei, tai yra netgi knygos privalumas, o ne trūkumas.
Tiesa, man knyga dvelkė nepaprastu autobiografiškumu, atrodė, kad autorė yra
labai kažką panašaus patyrusi. Pasirodo, autorė yra interviu minėjusi,
kad knyga iš tikrųjų turi sąsajų su jos gyvenimu, o tai išties prideda įtaigos.
Taigi knygos pirmąją pusę skaičiau atmestinai, atrodė, jog skaitau kažin kokį Cosmopolitan
straipsnį, skirtą moterims, tačiau nuo kūrinio vidurio labai įsitraukiau ir
galiausiai apsidžiaugiau, kad įveikiau iki galo.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą