Sveiki, skaitytojai,
Savita italų režisierė
Alice Rohrwacher prieš kelerius metus pasiūlė intriguojančiai suręstą istoriją „Chimera“
(ital. La Chimera) (2023), kuri sulaukė itin palankių kino
kritikų vertinimų. Tiesa, su šios režisierės darbu „Laimingasis Ladzaras“
(2018) jau buvau susidūręs, tad maždaug įsivaizdavau, jeigu režisierė laikysis
panašaus pasakojimo stiliaus, tad filmas bus įdomus ir kartu turės keistą man
būdingą atmetimo reakciją. Žinokite, panašiai ir nutiko. Kodėl filmas „Chimera“
sukėlė prieštaringus jausmus, čia ir bandysiu lakoniškai išsakyti.
Istorija pasakoja apie
anglą Arturą, kuris išėjęs iš kalėjimo atvykstą į Italiją ir dirba kartu su
vietos kapų plėšikais. Iš esmės tie kapų plėšikai yra niekiniai parsidavėliai,
o Arturas yra tas archeologas ekstrasensas, kuriame gyvena chimeros, t. y. tas
galingas balsas ir jėga, kurie traukia Arturą prie kapaviečių, užpiltų per
tūkstančius metų žemėmis. Galiausiai jis su gauja ieško kapų kaip kiaulė triumų,
juos išrausia ir dažniausiai jų lobį, t. y. įvairi keramika, statulos ir t. t.
parduodamas juodajai rinkai, slapties kolekcionieriams, kurie pasiryžę
įvertinti etruskų civilizacijos palikimus. Deja, Arturą domina ne tik kapai ir
parturėjimas, bet ir praeities skausmas, mat jis ilgisi dingusios ir galimai
mirusios mylimosios Benjaminos, kurios motinos prielankumą jis nusipelnė
sugrįžęs po daugel metų į griūvančius namus.
Iš esmės šiame filme
svarbi simboliais išreikšta psichologija: kuo labiau Arturas plėšia ir iš po
žemių į dienos šviesą atkapsto lobių, tuo jam rodosi, kad jis artėja prie pražuvusios
mylimosios. Tai toks savigydos refleksas, t. y. eiti tamsiais sielos požemio
labirintais – aliuzija į raudoną Ariadnės siūlą, su kuriuo kadaise iš Minotauro
labirinto išėjo didvyris Tesėjas. Galiausiai istorija paliečia ir barbariškų
kapų plėšikų elgseną. Atradę patį turtingiausią kapą vandalai be gailesčio
nukerta marmurinę deivės skulptūros galvą manydami, kad galės ją suklijuoti
dalimis. Arturą galiausiai tai sukrečia ir čia, sakyčiau, įvyksta esminis veikėjo
dvasinis lūžis, jis apsisprendžia deivės galvą įmesti į jūrą, kad niekas
neregėtų jos akių, nes nuo etruskų prabėgo daugybė amžių, tačiau žmonės vis dar
neišmoko vertinti nei grožio, nei pagarbos, nei meno. Galiausiai Arturas
atsiskiria nuo gaujos ir simboliškai iš tikrųjų kaip Tesėjas ar netgi
Minotauras patenka į užverstą kapą, kuriame pamato siūlą, vedantį į jo dvasinio
negalavimo aklavietę arba savotišką išsigelbėjimą...
Šiaip, žinokite, filmą
labai smagu analizuoti kaip kokį literatūrinį kūrinį, nes jame susipina antika,
romantizmas, šiuolaikinis pasaulis, Froido psichoanalizė ir kapų plėšikai,
visos tos mitologinės istorijos daugiau ar mažiau atpažįstamos. Norisi sakyti,
kad režisierė plėtoja nacionalinę itališką pasakojimo fabulą, tiesa, ne tokią
drastiškai išdailintą kaip, pvz., Paolo Sorrentino „Partenopė“ (2024), kur
mitas ir Italija siejasi su grožio galia. Sakyčiau, A. Rohrwacher renkasi
priešingą kelią – žmonės nemoka elgtis su grožiu ir jo vertinti ir nukirsta
deivės galva tai perteikia.
Visgi filmas savo
stilistika ir braižu primena anksčiau matytą „Laimingasis Ladzaras“ – abu filmai
klampūs, atsisakę epinio ir savaiminio kalbėjimo, o naratyvas „iškandžiotas“,
sudėtas į savitą logiką turintį audinį, kuriame veriasi absurdas ir tragedija,
mistika ir tikrovė. Išties, kokį 40 pirmųjų minučių nelabai aišku, kas iš
tikrųjų tas Arturas ir kas čia vyksta. Iš vienos pusės mėgstu filmus, kurie
kuria nežinomybę, bet kai kalbama apie Rohrwacher susiformavusią savitą kino
kalbą, žinokite, ištinka toks stabas: reikia tokiam filmui pasiruošti, nes jis
iš esmės metafiziškai provokuojantis, turintis, sakyčiau, tam tikrų serbo Emiro
Kusturicos karnavališkų elementų, bet yra tėvynainio Federico Fellini pasakojimo
triukų, pastarasis kaip ir Rohrwacher, panašiai per sapnus ir vizijas tyrinėja
pagrindinio veikėjo Arturo (pa)sąmonę, dažnai susijusią su kalte ir sąžine,
niuansus.
Ak, tiesa, pamiršau
paminėti, kad esu labai nustebintas britų aktoriaus Josh O'Connor pasirodymu. Labai
jį mėgstu dėl savitos energijos, toli gražu nėra super modelis, bet kažkuo
labai pritraukia, o šis vaidmuo, manau, jo nebritiškoje karjeros pusėje bus
itin išskirtinis ir reikšmingas. Tiesą sakant, „Chimerą“ ilgokai atidėliojau ir
nusiteikinėjau, tačiau šis aktorius paspartino procesus. Taigi... Pirmiausia šį
savitą filmą rekomenduočiau gurmanams, kurie mėgsta kine analizuoti daugiasluoksnes
reikšmes ir atpažinti intelektualias aliuzijas.
Mano įvertinimas: 7.5/10
Kritikų vidurkis: 91/100
IMDb. 7.3
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą