Sveiki,
Šią citatą pasirinkau, nes ateityje ketinu perskaityti
dramaturgo Henriko Ibseno dramą „Lėlių namai“. Ką tik pažiūrėjau vieną
dokumentinį serialą „Enfieldo poltergeistas“ apie apsėdimus ir vaiduoklius
aštunto dešimtmečio pabaigoje, apie jį netrukus parašysiu, jo pabaigoje
pateikiama ši citata, tiesa, sutrumpinta. Nors Ibsenas nieko bendro neturi su
serialu, tačiau jo citata paimta iš pjesės „Šmėklos“, parašytos XIX a.
antrojoje pusėje. Nežinau, kiek tikslus čia vertimas, bet esmė tokia. Pateikiu
ir sutrumpintą Henriko Ibseno biografiją.
„Esu kone linkęs tikėti, kad visi esame
vaiduokliai. Mumyse yra kur kas daugiau, nei paveldėjome iš motinos ir tėvo.
Visokiausios mirusios mintys ir negyvi seni įsitikinimai. Juose nėra gyvastingumo,
tačiau vis tiek mus apgaubia, ir mes negalime jų atsikratyti.“
Henrik Ibsen
Henrikas Ibsenas (1828–1906)
buvo žymus norvegų dramaturgas, poetas ir teatro režisierius, plačiai
pripažintas kaip vienas iš moderniojo realizmo teatro pradininkų ir „realizmo
tėvas“. Gimęs 1828 m. kovo 20 d. Skienas mieste, Norvegijoje, Ibsenas savo
kūryba padarė milžinišką įtaką Vakarų dramos raidai. Jo ankstyvoji šeimos
patirtis, patyrus bankrotą, vėliau atsispindėjo jo darbuose.
Ibseno kūrybos kelias prasidėjo nuo romantinių ir
istorinių pjesių, tačiau jis greitai pasuko link socialinio realizmo. Jo
dramose dažnai nagrinėjamos to meto visuomenės problemos, moralinės dilemos ir
veidmainystė. Ibsenas drąsiai kėlė kontroversiškus klausimus apie moterų
teises, santuoką, paveldėjimą ir individualios laisvės svarbą, taip sukeldamas
daug diskusijų ir skandalų. Didžiąją savo kūrybinio gyvenimo dalį – nuo 1864
iki 1891 m. – Ibsenas praleido savanoriškoje tremtyje Italijoje ir Vokietijoje,
kur ir sukūrė savo žymiausias pjeses. Grįžęs į Norvegiją, jis buvo sutiktas
kaip nacionalinis literatūros didvyris ir mirė Osle (tuometinėje Kristianijoje)
1906 metais.
„Brandas“ (1866), filosofinė tragedija, nagrinėjanti
kompromiso ir idealų laikymosi dilemą.
„Peras Giuntas“ (1867), epinė draminė poema, kupina
fantazijos ir norvegų folkloro, tyrinėjanti savęs ieškojimo ir tapatybės
problemas.
„Lėlių namai“ (1879), viena žinomiausių jo pjesių,
sukėlusi didelį skandalą dėl drąsaus požiūrio į moterų nepriklausomybę ir
tradicinę santuoką.
„Šmėklos“ (1881), kontroversiška drama, nagrinėjanti
paveldimos ligos, melo ir veidmainystės temas, stipriai kritikavusi to meto
visuomenės moralę.
„Visuomenės priešas“ (1882), pjesė apie tiesos kainą
ir visuomenės pasipriešinimą reformoms, kai tiesa yra nepalanki daugumai.
„Antys“ (1884), sudėtinga simbolistinė drama apie
iliuzijų ir gyvenimo melo prigimtį.
„Heda Gabler“ (1890), psichologinė drama apie stiprią,
bet nelaimingą moterį, įstrigusią visuomenės rėmuose.
„Kai mes, mirusieji, pabundame“ (1899), paskutinė
Ibseno pjesė, dažnai vadinama jo „draminiu epilogu“, nagrinėjanti prarastas
galimybes, meną ir gyvenimą.
Ibseno kūryba ne tik pakeitė teatro veidą, bet ir
drąsiai kvestionavo visuomenės normas, atverdama duris moderniai dramai ir
palikdama gilų pėdsaką pasaulinėje literatūroje.
HENRIKO IBSENO ASKEZĖ
Henrikas Ibsenas, nors ir nagrinėjo „šmėklų“ ir
„mirusių idėjų“ temas savo kūryboje, jo požiūris į pačią mirtį, spiritizmą ar
mistiką buvo veikiau filosofinis ir socialinis, o ne tiesiogiai susijęs su
antgamtiniais reiškiniais ar asmeniniu domėjimusi spiritistiniais seansais. Jo
dramose mirtis dažnai tampa katalizatoriumi, atskleidžiančiu visuomenės ydas,
moralinį puvimą ar praeities klaidas. Pavyzdžiui, „Šmėklose“ paveldima liga ir
mirtis tampa simboliu, parodančiu praeities nuodėmių poveikį dabarties kartai,
o ne dvasių buvimą.
Nėra plačiai žinomų ar patikimų šaltinių, kurie
teigtų, kad Ibsenas asmeniškai domėjosi spiritistiniais seansais ar okultizmu.
Jo kūryba buvo giliai įsišaknijusi realizme ir psichologizme, siekiant
atskleisti žmogaus prigimties ir visuomenės sudėtingumą. Mistikos elementai,
jei jų ir galima rasti, dažniausiai yra simbolinio pobūdžio, skirti pabrėžti
gilumines, sunkiai apčiuopiamas žmogaus sąmonės ar socialinių santykių puses.
Jis labiau domėjosi dvasinėmis, moralinėmis „šmėklomis“, t. y. praeities įsitikinimais
ir prietarais, kurie slegia gyvuosius, o ne mirusiųjų dvasiomis,
bendraujančiomis per mediumus.
Kalbant apie įdomias detales iš jo gyvenimo, verta
paminėti, kad Ibseno šeima patyrė bankrotą, kai jis buvo vaikas, ir tai paliko
gilų pėdsaką jo kūryboje, dažnai pasireiškiantį finansinių sunkumų, socialinės
padėties ir melo temomis. Jaunystėje Ibsenas bandė studijuoti mediciną, tačiau
nebaigė, susižavėjęs dramaturgija. Didžiąją dalį savo kūrybinio gyvenimo,
beveik tris dešimtmečius (1864–1891), jis praleido savanoriškoje tremtyje už
Norvegijos ribų, Italijoje ir Vokietijoje. Šis atsiskyrimas leido jam nuodugniai
analizuoti Norvegijos visuomenę iš šalies ir sukurti universalius, laikui
nepavaldžius kūrinius. Nors jis buvo kritikuojamas ir gąsdinantis savo epochos
visuomenę dėl drąsių idėjų, Ibsenas tapo vienu įtakingiausių dramaturgų
pasaulio istorijoje. Jo paskutinė drama „Kai mes, mirusieji, pabundame“ (1899)
dažnai laikoma autobiografine ir atspindi jo apmąstymus apie menininko gyvenimą
ir palikimą.
APIE KĄ HENRIKO IBSENO DRAMA „ŠMĖKLOS“?
Henriko Ibseno drama „Šmėklos“ (1881) yra gilus ir
kontroversiškas realizmo kūrinys, atskleidžiantis, kaip praeities nuodėmės,
melas ir visuomenės veidmainystė persekioja dabartį. Ši pjesė, sukrėtusi to
meto Europos visuomenę, nagrinėja „mirusių idėjų“ ir paveldimos moralinės ligos
temą, tapusią dramaturgo firmine žyme.
Veiksmas sukasi aplink ponios Alvingos namus, kur ji
stengiasi nuslėpti savo velionio vyro, kapitono Alvingo, nedorą gyvenimą ir
sūnaus Osvaldo paveldimą ligą (sifilį, nors tiesiogiai neįvardijamą). Ponios
Alvingos pastangos sukurti idealizuotą vyro įvaizdį ir apsaugoti sūnų nuo
praeities žlunga, kai Osvaldas grįžta namo sergantis ir psichologiškai
palaužtas. Pjesėje atskleidžiama, kad kapitono Alvingo „šmėklos“ – jo
ištvirkavimas, melas ir neatsakingumas – persekioja ne tik žmoną, bet ir
tiesiogiai paveikia sūnų Osvaldą bei tarnaitę Reginą, kuri yra nesantuokinė
kapitono dukra.
Ibsenas per „Šmėklas“ kritikuoja visuomenės normas,
kurios verčia žmones gyventi meluojant ir slėpiant tiesą vardan „padorumo“.
Pjesė demaskuoja iliuzijas apie idealios šeimos fasadą ir atskleidžia, kad
praeities veiksmai turi neišvengiamų ir skaudžių pasekmių. Ši drama – tai
perspėjimas apie pasekmes, kurios ištinka, kai ignoruojamos visuomenės
problemos ir atsisakoma susidurti su nemalonia tiesa. Galiausiai, „šmėklos“
Ibsenui yra ne tik mirusiųjų dvasios, bet ir pasenusios idėjos, prietarai bei
moralinės normos, kurios varžo gyvuosius ir neleidžia jiems būti laisviems.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą