Madonnos „Ray of Light“ era, apėmusi maždaug 1998–1999 metus, yra vienas svarbiausių ir kritikų labiausiai pripažintų jos karjeros laikotarpių. Po R&B įtakos turinčio „Bedtime Stories“ ir kontroversiškos „Erotica“ eros, „Ray of Light“ Madonnai atnešė gilų meninį ir asmeninį virsmą, leidžiantį jai priimti dvasingumą, motinystę ir elektroniką, siekiant sukurti išties novatorišką albumą.
Albumas „Ray of Light“, išleistas 1998 m., žymėjo
reikšmingą nukrypimą nuo ankstesnių Madonnos darbų tiek tematiškai, tiek
muzikiškai. Tai buvo giliai introspektyvus ir dvasingas įrašas, smarkiai
paveiktas jos susidomėjimo kabala, hinduizmu, budizmu ir Aštanga jogos
praktika. Jos dukters Lourdes gimimas 1996 m. taip pat suvaidino lemiamą
vaidmenį formuojant albumo motinystės, gyvenimo, mirties ir atsinaujinimo
temas. Muzikine prasme „Ray of Light“ buvo meistriška elektronikos, transo,
ambient ir šokių popmuzikos sintezė. Madonna plačiai bendradarbiavo su britų
prodiuseriu Williamu Orbitu, kuris į albumą įnešė kompleksišką, novatorišką ir
eksperimentinį prodiusavimo stilių. Garso peizažai buvo praturtinti
sintezatoriais, hipnotizuojančiais ritmais ir daugiasluoksnėmis tekstūromis,
tačiau išliko prieinami ir melodingi. Dainos, tokios kaip titulinis kūrinys
„Ray of Light“, sprogo euforine energija, o „Frozen“ priėmė tamsesnį,
atmosferiškesnį trip-hop skambesį. Kūriniai, tokie kaip „Shanti/Ashtangi“,
netgi turėjo Madonnos giedojimą sanskrito kalba, pademonstruodami jos
atsidavimą naujų dvasinių ir muzikinių teritorijų tyrinėjimui. Albumas buvo
apibūdinamas kaip jos „drąsiausias“ įrašas, demonstruojantis naujai atrasta
vokalinę brandą ir norą imtis reikšmingų meninių rizikų.
„Ray of Light“ eros vizualinė estetika buvo glotni,
eterinė ir dažnai kinetinė, atspindinti albumo elektronines ir dvasines temas.
Madonna pristatė labiau įžemintą, tačiau vis dar žavintį įvaizdį, dažnai
pasirodydama su ilgais plaukais ir subtiliu, natūraliu makiažu – ryškus
kontrastas ankstesniems provokuojantiems įvaizdžiams.
Svarbiausi singlai, išleisti iš albumo, buvo: „Frozen“
(1998 m.) – bauginanti, gotikos atspalvių baladė, tapusi didžiuliu pasauliniu
hitu. Jos tamsūs, dramatiški styginių aranžuotės, trip-hop ritmai ir Madonnos
galingas, skardus vokalas sukūrė nepamirštamą atmosferą. Prie dainos pridėtas
vaizdo klipas, režisuotas Chriso Cunninghamo, vaizdavo Madonną kaip mistinę,
formą keičiančią burtininkę niūriame peizaže, puikiai papildantį dainos eterinę
nuotaiką. „Ray of Light“ (1998 m.) – gyvybingas ir euforiškas titulinis kūrinys
buvo didelės energijos šokių himnas, tapęs klasika. Jo sparčiai skambantys
žodžiai ir jaudinantis ritmas perteikė tyro džiaugsmo ir nušvitimo jausmą.
Ikoniniame muzikiniame vaizdo klipe, režisuotame Jono Åkerlundo, Madonna atliko
kasdienes veiklas itin dideliu greičiu, simbolizuodama spartų šiuolaikinio
gyvenimo tempą ir transcendentinį išsivadavimo jausmą. „Drowned
World/Substitute For Love“ (1998 m.), nors ir svarbus albumo kūrinys ir dažnai
laikomas jo emociniu pagrindu, buvo išleistas kaip singlas daugiausia už JAV
ribų. Tekstiškai tai yra gili asmeninė refleksija apie šlovės tuštumą ir
autentiškų ryšių bei meilės paieškas po sėkmės paviršutiniškumo patirties. „The
Power of Good-Bye“ (1998 m.) – ši melancholiška baladė pademonstravo Madonnos
vokalinius sugebėjimus ir emocinį gilumą, tyrinėjant širdies skausmo ir
atsisveikinimo su toksiškais santykiais temas. Jos kinematografiškas vaizdo
klipas vaizdavo ją paplūdimyje niūria, susimąsčiusia nuotaika. Paskutinis
singlas „Nothing Really Matters“ (1999 m.) buvo optimistiškesnė ir apmąstoma
šokių pop daina, dažnai vertinama kaip albumo dvasinės kelionės santrauka ir
suvokimas, kad materialūs daiktai iš tikrųjų neturi reikšmės. Nuostabiame
muzikiniame vaizdo klipe Madonna buvo apsirengusi geišos drabužiais, įkvėptais
Arthurio Goldeno „Geišos išpažinties“, ir buvo giriama už vizualinį meną.
„Ray of Light“ era susilaukė universalaus kritikų
pripažinimo – retai pasiekiamas laimėjimas tokio masto ir ilgaamžiškumo
menininkui. Kritikai įvertino jį kaip jos šedevrą ir monumentalų meninį
triumfą. Jie gyrė jos drąsią naują muzikinę kryptį, brandžią ir introspektyvią
dainų kūrybą bei Williamo Orbito novatorišką prodiusavimą. Albumas dažnai buvo
minimas dėl savo introspektyvios, dvasinės ir religinės prigimties, o Madonnos
vokalas pelnė ypatingą pagyrimą už naujai atrasta gilumą ir kontrolę. Daugelis
atkreipė dėmesį, kaip albumas sėkmingai pristatė elektroniką į pagrindinę
popkultūrą Amerikoje ir įtvirtino Madonnos, kaip aktualios ir mąstančios
menininkės, statusą, netgi atsiradus naujiems paaugliams skirtiems popmuzikos
atlikėjams.
Visuomenės reakcija buvo nepaprastai teigiama, lėmusi
didžiulę komercinę sėkmę. „Ray of Light“ debiutavo antroje JAV „Billboard 200“
topo vietoje, pasiekęs didžiausius pirmos savaitės pardavimus moterų atlikėjų
tarpe tuo metu. Jis taip pat pasiekė pirmą vietą 17-oje pasaulio šalių,
įskaitant JK, Kanadą ir Australiją, ir buvo parduota daugiau nei 16 milijonų
kopijų visame pasaulyje. Albumas pelnė šešias „Grammy“ apdovanojimų
nominacijas, laimėdamas keturias, įskaitant geriausią popmuzikos albumą,
geriausią šokių įrašą („Ray of Light“) ir geriausią trumpametražį muzikinį
vaizdo klipą („Ray of Light“). Ši era išties sustiprino Madonnos gebėjimą
atsinaujinti tiek komerciškai, tiek meniškai, įrodant, kad ji gali stumti ribas
kurdama visuotinai mėgstamą muziką.
Pati Madonna dažnai kalbėjo apie gilius asmeninius
pokyčius, kurie paveikė „Ray of Light“. Ji apibūdino tai kaip intensyvaus
dvasinio pabudimo ir jos prioritetų pasikeitimo po motinystės laikotarpį. Ji
ieškojo naujų garsų ir bendradarbių, sąmoningai atitoldama nuo labiau atvirai
seksualaus įvaizdžio, kuris apibrėžė jos ankstesnę erą. Jos pasisakymai dažnai
pabrėždavo kabalos ir Rytų filosofijų tyrinėjimą, akcentuojant gilesnės prasmės
ir autentiškumo paieškas jos gyvenime ir mene. Ji išreiškė norą bendrauti ir
suvokimą, kad šlovė ir materialūs turtai galiausiai neduoda pasitenkinimo –
temos, kurios giliai atsispindėjo visame albume.
Maištinga Siela
%20singles%20vinyls%20Frozen,%20Ray%20of%20Light,%20Drowned%20WorldSubstitute%20for%20Love,%20The%20Power%20of%20Good-Bye%20kolekcija%20vinilin%C4%97s%20plok%C5%A1tel%C4%97s%20madona%20dainininke%20dainos%20albumas%20modernu.jpg)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą