Gabija
Grušaitė yra viena iš išskirtinių šiuolaikinių lietuvių
rašytojų, prozininkė, dramaturgė ir scenaristė, gimusi 1987 metais Vilniuje.
Jos kūryba pasižymi jautrumu, įžvalgumu ir gebėjimu kalbėti apie sudėtingas
asmenines ir socialines problemas, dažnai pasitelkiant autoironiją ir subtilų
humorą. Grušaitės romanai ir pjesės yra žinomi dėl stiprių psichologinių
portretų, giluminių apmąstymų apie tapatybę, priklausomybę, laisvę ir
šiuolaikinio žmogaus egzistencinius klausimus. Ji yra autorė, kuri drąsiai kelia
klausimus apie tai, ką reiškia būti jaunam, laisvam ir ieškančiam savęs
pasaulyje, kuris nuolat kinta.
Gabijos Grušaitės romanas
„Neišsipildymas“ (pasirodė 2020
metais, patikslinu, tai jau pakartotinis leidimas kitu viršeliu) yra kūrinys,
kuris giliai nagrinėja šiuolaikinio jauno žmogaus, gyvenančio globalizuotame
pasaulyje, dilemas, o LGBTQ temos jame yra įpintos natūraliai ir organiška.
Nors romanas nėra išimtinai skirtas LGBTQ tematikai, jame ryškiai atsispindi
įvairūs šios bendruomenės aspektus, atskleidžiantys personažų tapatybės
paieškas, santykius ir vidinius konfliktus.
Pirmiausia, romane
akivaizdžiai matoma seksualinės tapatybės įvairovė ir jos priėmimas (arba
nepriėmimas). Grušaitė kuria personažus, kurių seksualinė orientacija skiriasi
nuo heteronormatyvinės, ir tai nėra pateikiama kaip problema ar nukrypimas, o
kaip natūrali jų tapatybės dalis. Tai padeda normalizuoti LGBTQ patirtis ir
parodyti, kad meilė, aistra ir santykiai neturi lyčių ar orientacijos
apribojimų. Nors tiesioginių LGBTQ problemų, susijusių su diskriminacija, gali
nebūti tiek daug, kiek, pavyzdžiui, Édouard'o Louis romane, „Neišsipildymas“
vis tiek leidžia pajusti, kaip veikėjai bando atrasti savo vietą ir priimti
savo seksualumą visuomenėje, kuri kartais dar vis stokoja atvirumo.
Antra, knyga tyrinėja
santykių sudėtingumą, nepriklausomai nuo partnerių lyties. Romano centre –
jaunų žmonių, ieškančių artumo ir prasmės, santykiai. Grušaitė meistriškai
narplioja emocinius ryšius, aistrą, išsiskyrimus, paieškas ir nusivylimus,
kurie yra universalūs, bet LGBTQ kontekste įgyja papildomų niuansų. Knygoje
kalbama apie emocinį „neišsipildymą“ – nuolatinį jausmą, kad kažko trūksta ar
kad negalima pasiekti visiškos laimės ar pilnatvės. Šis neišsipildymo jausmas
gali būti susijęs ir su LGBTQ asmenų patirtimis ieškant autentiškų santykių
visuomenėje, kuri dar ne visada yra visiškai atvira ir priimanti.
Galiausiai,
„Neišsipildymas“ prisideda prie LGBTQ matomumo ir normalizavimo šiuolaikinėje
lietuvių literatūroje. Gabija Grušaitė, įpindama LGBTQ temas į pagrindinį
pasakojimą apie jaunosios kartos gyvenimą, padeda griauti tabu ir stereotipus,
susijusius su seksualumu. Romane rodoma, kad įvairios seksualinės orientacijos
yra tiesiog dalis šiuolaikinės visuomenės realybės, ir svarbiausia – tai, kaip
žmonės ieško ryšio, meilės ir prasmės savo gyvenime. Tai yra svarbus indėlis į
tolerancijos ir supratimo skatinimą.
Francis
M. Mondomore yra britų mokslininkas, rašytojas ir
istorikas, kurio pagrindinė tyrimų sritis apima seksualumo istoriją, ypač
homoseksualumo raidą ir sampratą skirtingose kultūrose bei epochose. Jis yra
žinomas dėl savo kruopščių istoriografinių darbų, kuriuose stengiamasi
atskleisti kompleksinius visuomenės požiūrio į seksualumą pokyčius. Mondomore'o
darbai dažnai prisideda prie platesnės diskusijos apie tapatybę, socialinę
normą ir marginalizaciją, pasitelkiant išsamią istorinę analizę.
Francis M. Mondomore
knyga „Homoseksualizmo prigimties
istorija“ (orig. „A History of the Nature of Homosexuality“ arba panašus
pavadinimas, dažniausiai „A History of Homosexuality“ arba „Homosexuality: A
History“ – tikslų pavadinimą reikia patikrinti pagal konkretaus leidimo
metaduomenis, tačiau esmė išlieka ta pati) pirmą kartą originalo kalba pasirodė
1996 metais. Ši knyga yra išsamus ir monumentalus tyrimas, skirtas
homoseksualumo sampratos, suvokimo ir socialinio statuso evoliucijai Vakarų
kultūroje nuo Antikos laikų iki moderniųjų amžių.
Knyga yra istorinis
veikalas, nagrinėjantis, kaip homoseksualumas buvo suprantamas ir apibrėžiamas
skirtingose epochose, pradedant Senovės Graikija ir Roma, kur homoseksualūs
santykiai turėjo kitokią, dažnai socialiai priimtinesnę vietą nei vėlesniais laikotarpiais.
Mondomore'as analizuoja perėjimą nuo Antikos laisvumo prie krikščioniškosios
moralės diktuojamo pasmerkimo Viduramžiais, per Renesanso atgimimą ir Apšvietos
epochos naujas sampratas. Jis detaliai nagrinėja, kaip homoseksualumas iš
socialiai priimtino elgesio formos virto nuodėme, nusikaltimu, o vėliau –
medicinine diagnoze.
Pagrindinė knygos idėja
yra parodyti, kad homoseksualumo „prigimtis“ nėra statiška ar universali, bet
yra socialiai ir kultūriškai konstruojama. Autorius teigia, kad tai, ką mes
šiandien vadiname „homoseksualumu“, yra moderniosios epochos kūrinys, atsiradęs
kartu su moksliniais, medicininiais ir teisiniais diskursais, kurie bandė
apibrėžti, klasifikuoti ir dažnai kontroliuoti seksualinę tapatybę.
Mondomore'as atskleidžia, kaip keitėsi terminologija (pvz., nuo „sodomitų“ iki
„homoseksualų“), kaip evoliucionavo teisinė praktika ir kaip mokslas bandė
„paaiškinti“ ar „išgydyti“ homoseksualumą. Knyga yra esminis šaltinis tiems,
kurie domisi LGBTQ+ istorija ir platesne seksualumo sociologija.
Fernanda
Melchor (gimusi 1982 m. Verakruze, Meksikoje) yra viena
ryškiausių šiuolaikinių Lotynų Amerikos rašytojų, pelniusi tarptautinį
pripažinimą už savo drąsų ir bekompromisį literatūrinį stilių. Jos kūryba
išsiskiria giliu įžvalgumu, brutaliu nuoširdumu ir gebėjimu be pagražinimų
kalbėti apie visuomenės paribius, smurtą, skurdą bei išnaudojimą. Melchor
dažnai pasitelkia tirštą, regionine tarme praturtintą kalbą, kuri sustiprina
pasakojimo autentiškumą. Ji gilinasi į pažeidžiamų žmonių gyvenimus ir tiria
socialines sistemos spragas, kurios veda į tragedijas, taip tapdama svarbiu
balsu šiuolaikinėje literatūroje.
Fernandos Melchor romanas
„Uraganų sezonas“ (isp. „Temporada
de huracanes“) yra šiurpi, intensyvi ir daugiaplanė istorija, kuri, nors ir
nekoncentruoja tiesiogiai tik į LGBTQ temas, vis dėlto jas giliai įpina į savo
brutalų naratyvą, atskleisdama svarbius aspektus apie seksualinę tapatybę ir
jos marginalizavimą atšiaurioje aplinkoje. Knyga prasideda nuo tragiško
translytės šamanės, žinomos kaip „Ragana“ (La Bruja), nužudymo. Būtent šis
įvykis tampa centrine ašimi, aplink kurią pinasi kitų kaimelio gyventojų
istorijos, atskleidžiančios smurto, skurdo ir prietarų kupiną Meksikos
provincijos realybę.
Romane LGBTQ temos
atsiskleidžia per kelis svarbius aspektus. Visų pirma, pati „Raganos“ figūra
yra esminė LGBTQ perspektyvai. Ji yra translytė asmenybė, arba bent jau tokia,
kuri kaimo bendruomenės yra suvokiama kaip peržengianti tradicines lyčių ribas.
Nors romanas tiesiogiai neįvardija „Raganos“ kaip transseksualios moters
šiuolaikine prasme, jos tapatybė akivaizdžiai egzistuoja už tradicinių vyro ir
moters vaidmenų ribų. Ji gyvena su vyru, yra kaimo šamanė, patirianti ir
gerbimą, ir baimę, o jos „kitoniškumas“ yra vienas iš veiksnių, galiausiai
privedančių prie smurto. Melchor meistriškai parodo, kaip tokios tapatybės
priimamos ir atmetamos atokiose, prietaringose bendruomenėse, kur
„kitoniškumas“ lengvai tampa atpirkimo ožiu ar smurto objektu.
Antra, nors romane nėra tiesioginių ir atvirų homofobijos ar transfobijos scenų, „Raganos“ nužudymas ir aplink ją kuriami gandai rodo gilų neigiamą požiūrį į bet kokį seksualinio ar lytinio elgesio nukrypimą nuo normos. Kaimelio gyventojų pasakojimuose atsiskleidžia baimė, neapykanta ir brutalumas, nukreiptas prieš tuos, kurie neatitinka griežtų patriarchato ir tradicijų rėmų. Romanas efektyviai atskleidžia, kaip smurtas prieš LGBTQ asmenis gali būti glaudžiai susijęs su skurdu, neišsilavinimu ir giliai įsišaknijusiais prietarais, suformuodamas uždarą ir agresyvią aplinką.
Trečia, knygoje taip pat
nagrinėjami sudėtingi galios santykiai, susiję su seksualumu. Personažų
pasakojimai dažnai atskleidžia seksualinį išnaudojimą, prievartą ir tai, kaip
pažeidžiami asmenys (tarp jų ir tie, kurių seksualinė tapatybė yra marginalizuojama)
tampa aukomis. Nors tai nėra tik LGBTQ specifinė tema, ji atskleidžia platesnį
socialinį ir kultūrinį kontekstą, kuriame seksualinė tapatybė gali būti
pažeidžiama ir panaudota prieš asmenį, dar labiau sustiprinant jo
pažeidžiamumą. „Uraganų sezonas“ yra daugiau apie bendrą smurto ir brutalumo
ciklą Meksikos provincijoje, tačiau „Raganos“ personažas ir aplink ją
vykstantys įvykiai padaro knygą nepaprastai svarbia diskusijai apie LGBTQ
asmenų padėtį atokiose, konservatyviose bendruomenėse ir apie tai, kaip
kitoniškumas gali tapti neapykantos ir smurto taikiniu. Tai nėra tiesiogiai
„LGBTQ romanas“, bet jis nepaprastai svarbus, atskleidžiant sudėtingus
sluoksnius, kuriuose persipina socialinė klasė, lytis, seksualumas ir smurtas.
Eglė
Frank yra jaunosios kartos lietuvių rašytoja, kritikė ir
redaktorė, gerai žinoma dėl savo aštraus socialinio jautrumo ir drąsos kalbėti
apie visuomenėje dažnai nutylimas temas. Jos kūryba neretai provokuoja
diskusijas ir skatina kritiškai vertinti nusistovėjusias normas. Frank pasižymi
savitu, atviru stiliumi, leidžiančiu jai giliai nagrinėti tapatybės, atminties
ir socialinių ribų temas, atveriant kelius naujoms perspektyvoms lietuvių
literatūroje.
Eglės Frank romanas „Mirę irgi šoka“ yra svarbus
šiuolaikinės lietuvių literatūros kūrinys, kuris drąsiai ir atvirai narplioja
įvairias socialines temas, o LGBTQ temos jame užima ryškią ir reikšmingą vietą.
Knyga, kupina simbolizmo ir netikėtų posūkių, pasakoja apie sudėtingus
personažų santykius ir jų vidinius pasaulius, kuriuos neretai formuoja
visuomenės spaudimas ir lūkesčiai.
Romane homoseksualumas ir
biseksualumas pristatomi ne kaip marginalinė, o kaip integrali ir natūrali
personažų tapatybės dalis. Frank vengia stereotipų ir kuria daugiasluoksnius
veikėjus, kurių seksualinė orientacija yra tik vienas iš daugelio bruožų. Knyga
atvirai kalba apie sunkumus, su kuriais susiduria LGBTQ asmenys, ypač
mažesnėse, konservatyvesnėse bendruomenėse ar šeimose, kuriose trūksta
supratimo ir palaikymo. Autorė parodo vidinius konfliktus, patiriamus bandant
derinti savo tikrąjį „aš“ su visuomenės lūkesčiais, ir skausmą, kurį sukelia
atstūmimas ar negebėjimas būti atviram.
Be to, „Mirę irgi šoka“
nagrinėja tabu ir tylėjimo problemas, susijusias su seksualumu Lietuvoje. Frank
knyga yra tarsi mėginimas praskleisti šydą nuo to, apie ką dažnai vengiama
kalbėti, skatinant dialogą ir didesnį atvirumą. Romanas parodo, kaip visuomenės
normos ir tradicijos gali slopinti asmens laisvę ir autentiškumą, o LGBTQ
asmenų patirtys tampa ne tik asmeninėmis istorijomis, bet ir platesnio
socialinio konteksto atspindžiu.
Galima teigti, kad „Mirę
irgi šoka“ yra ne tik meninis, bet ir socialiai svarbus kūrinys, prisidedantis
prie LGBTQ temų normalizavimo ir matomumo lietuvių literatūroje. Tai knyga,
skatinanti empatiją ir supratimą, primenanti apie būtinybę priimti įvairovę ir
griauti išankstinius nusistatymus.
Édouard
Louis (tikrasis vardas Eddy Bellegueule) yra vienas
ryškiausių šiuolaikinių Prancūzijos rašytojų ir intelektualų, gimęs 1992 metais
skurdžiame Šiaurės Prancūzijos kaime. Jo kūrybos centre – asmeninė patirtis ir
aštri socialinė kritika, dekonstruojanti klasinius, lytinius ir seksualinius
stereotipus. Louis garsėja savo sociologiniu požiūriu į literatūrą ir itin
atviru stiliumi, leidžiančiu jam nagrinėti sudėtingas tapatybės, smurto ir
socialinės atskirties temas. Jo romanai yra tarsi veidrodis, atspindintis
šiuolaikinės Prancūzijos visuomenės problemas.
Romane „Edžio
Belgelio pabaiga“ Édouard Louis pasakoja apie savo sudėtingą vaikystę
ir paauglystę, praleistą atokioje, skurdžioje ir homofobiškoje Prancūzijos
provincijoje. Pats knygos pavadinimas – „En finir avec Eddy Bellegueule“ (liet.
„Baigti su Edžiu Belgelio“) – simbolizuoja autoriaus atsisveikinimą su savo
senuoju „aš“, kuris buvo engiamas ir niekinamas dėl savo seksualinės tapatybės.
Ši autobiografinė istorija yra itin svarbi, nagrinėjant LGBTQ temas.
Visų pirma, romanas
ryškiai atskleidžia homofobijos ir prievartos realybę. Edžio gyvenimas kaime
yra nuolatinė kova su aplinkinių patyčiomis ir prievarta. Jis patiria fizinį ir
psichologinį smurtą, yra niekinamas ir atstumiamas ne tik bendraamžių, bet ir
savo šeimos bei bendruomenės narių dėl savo „moteriškumo“ ir netradicinės
seksualinės orientacijos. Autorius detaliai ir be pagražinimų aprašo, kaip ši
nuolatinė neapykanta paveikia jauną žmogų, formuojant jo tapatybę ir savivertę.
Šis nuoširdus pasakojimas leidžia skaitytojui pajusti homofobijos naštą ir jos
ilgalaikes pasekmes.
Antra, knygoje gilinamasi
į vidinę kovą ir tapatybės paieškas. Edžio bandymai pritapti prie jam primestų
„vyriškumo“ normų, slėpti savo tikrąjį „aš“ ir atitikti visuomenės lūkesčius
yra skausmingi. Jis bando vaidinti „kietą“ vaikiną, netgi ieško merginos, kad
išvengtų patyčių ir įžeidimų. Tačiau ši vidinė kova tik dar labiau išryškina jo
unikalumą ir parodo sudėtingą procesą, kaip jaunas žmogus suvokia savo
seksualinę orientaciją priešiškoje aplinkoje. Knyga atvirai narplioja tapatybės
formavimąsi, kai aplinka yra priešiška ir smerkianti.
Galiausiai, knyga yra ir pabėgimo bei išsilaisvinimo istorija, tampanti stipria socialine kritika. Edžio išvykimas iš kaimo į Amiensą, o vėliau į Paryžių, kur jis pagaliau atranda laisvę būti savimi, simbolizuoja ne tik asmeninį, bet ir platesnį išsilaisvinimą. Pakeisdamas savo vardą į Édouard'ą Louis, jis pradeda naują gyvenimą ir randa pripažinimą intelektualių sluoksnių tarpe. Nors tai asmeninė istorija, ji tampa aštria socialine kritika, atskleidžiančia, kaip skurdas, išsilavinimo trūkumas ir atskirtis prisideda prie homofobijos ir netolerancijos atokiuose regionuose. Louis parodo, kad klasinė padėtis ir kultūrinis kontekstas yra glaudžiai susiję su prietarais prieš LGBTQ asmenis, todėl knyga yra ne tik asmeninė išpažintis, bet ir svarbus indėlis į LGBTQ literatūrą, padedantis geriau suprasti iššūkius, su kuriais susiduria jauni žmonės, ieškantys savo tapatybės netolerantiškoje aplinkoje. Tai knyga apie išlikimą, atsparumą ir drąsą būti savimi, paliekant „Edžio Belgelio“ praeitį už nugaros.





Komentarų nėra:
Rašyti komentarą