Sveiki,
Žodis „mizantropas“,
turintis gilias šaknis senovės graikų kalboje, kur misos (μῖσος) reiškia
neapykantą, o anthrōpos (ἄνθρωπος) – žmogų, apibūdina asmenį, kuriam būdinga
stipri žmonijos neapykanta arba gilus paniekos jausmas jai. Šis terminas žymi
ne tik pavienius nemalonius susidūrimus ar laikinus nusivylimus konkrečiais
individais, bet ir fundamentalų nepasitikėjimą bei neigiamą požiūrį į žmonių
rūšį apskritai. Mizantropai dažnai yra įsitikinę, kad žmonių prigimtis yra iš
esmės ydinga, jų motyvai – savanaudiški, o veiksmai – žalingi tiek vieni
kitiems, tiek aplinkai.
Nors iš pirmo žvilgsnio
gali atrodyti, kad mizantropija yra glaudžiai susijusi su socialiniu nerimu ar
drovumu, svarbu atskirti šias sąvokas. Socialinis nerimas kyla iš baimės būti
vertinamam ar atstumtam socialinėse situacijose, o drovumas yra tiesiog komforto
trūkumas bendraujant su kitais. Tuo tarpu mizantropija yra kognityvinis ir
emocinis požiūris, paremtas neigiamu įsitikinimu apie žmonių esmę. Mizantropas
nebūtinai vengia žmonių iš baimės; veikiau jis tai daro dėl savo įsitikinimo,
kad bendravimas su jais yra beprasmiškas, varginantis ar net žalingas.
Mizantropiškas požiūris
pasižymi keletu ryškių bruožų. Visų pirma, tai yra gilus ir nuolatinis
nepasitenkinimas žmonėmis. Mizantropai linkę pabrėžti neigiamas žmogaus
savybes, tokias kaip godumas, veidmainystė, kvailumas, žiaurumas ir
egocentrizmas. Jie dažnai kritikuoja socialines normas, institucijas ir
visuomenės struktūrą, matydami juose tik šių neigiamų savybių atspindžius.
Antra, nors ir ne visuomet, vengimas socialinių kontaktų yra dažnas mizantropų
elgesio modelis. Jie gali sąmoningai riboti savo bendravimą, jausdami
diskomfortą ar net pasibjaurėjimą būdami tarp žmonių. Tai nereiškia, kad jie
visiškai atsisako bet kokių santykių, tačiau jų artimų ryšių ratas paprastai
būna labai siauras, o kartais jų visai nebūna.
Be to, mizantropams
būdingas pesimistinis požiūris į visuomenę ir ateitį. Jie dažnai mato pasaulį
kaip vietą, kurioje dominuoja blogis, savanaudiškumas ir destrukcija. Jie gali
būti skeptiški dėl bet kokių bandymų pagerinti situaciją ir tikėtis, kad žmonių
elgesys ir toliau lems negatyvias pasekmes. Svarbu pažymėti, kad mizantropija
gali pasireikšti įvairiais intensyvumo laipsniais. Vieni asmenys gali turėti
tik stipriai kritišką požiūrį ir būti linkę į atsiribojimą, o kiti gali jausti
gilią neapykantą ir priešiškumą visai žmonijai.
Galiausiai, nors
mizantropija pati savaime nėra laikoma psichikos sutrikimu, svarbu atkreipti
dėmesį, kad tam tikrais atvejais ji gali būti susijusi su kitomis
psichologinėmis būklėmis, tokiomis kaip depresija, vienišumo jausmas ar
asmenybės sutrikimai. Tačiau dažniausiai tai yra gilus, filosofinis ar emocinis
požiūris į pasaulį ir žmonių prigimtį, o ne klinikinė diagnozė. Mizantropija
atspindi tam tikrą pasaulėžiūrą, kurioje dominuoja neigiamos nuostatos apie
žmoniją.
MIZANTROPIJA DAILĖJE
Pieteris Bruegelis
Vyresnysis (apie 1525–1569) buvo vienas reikšmingiausių XVI
amžiaus olandų renesanso tapytojų, žinomas dėl savo gyvų ir detalių valstiečių
gyvenimo scenų, religinių alegorijų ir moralizuojančių kūrinių. Jo darbai
dažnai pasižymi subtiliu humoru, ironija ir giliu žmogiškosios prigimties
supratimu. Bruegelis meistriškai perteikdavo sudėtingas kompozicijas, kuriose
gausu smulkių detalių, atskleidžiančių to meto socialinę ir kultūrinę aplinką.
Jo kūryba turėjo didelę įtaką vėlesniems olandų tapytojams.
Paveikslas „Mizantropija“,
nutapytas 1568 metais, yra vienas iš nedaugelio Bruegelio darbų, kuriuose
aiškiai įvardijama konkreti moralinė ar filosofinė idėja. Šis palyginti
nedidelis aliejumi ant drobės nutapytas kūrinys vaizduoja niūrios išraiškos
vienišą figūrą, beveik visiškai apsigobusią tamsiu apsiaustu. Vyriškis eina
kairėn, tačiau jo žvilgsnis nukreiptas atgal, tarsi jis atsisveikintų ar net
bėgtų nuo pasaulio, kurį palieka. Ant jo dešiniojo peties sėdi mažas,
sparnuotas padaras, kuris, atrodo, bando jį patraukti atgal arba į ausį kužda
kažką negera.
Pagrindinė paveikslo
idėja yra akivaizdi – tai mizantropija, neapykanta žmonijai ir noras atsiriboti
nuo visuomenės. Vienišo vyriškio figūra simbolizuoja žmogų, kuris yra nusivylęs
pasaulio blogiu ir kvailumu, todėl pasirenka vienatvę kaip vienintelį būdą
išvengti šių negatyvų. Mažas sparnuotas padaras ant jo peties dažnai
interpretuojamas kaip blogio ar pagundos personifikacija, galbūt net paties
velnio pasiuntinys. Jo bandymas patraukti mizantropą atgal gali reikšti, kad
net ir atsiribojęs nuo visuomenės, žmogus negali visiškai pabėgti nuo blogio,
kuris slypi pačioje žmogiškoje prigimtyje arba jį supa. Kita interpretacija
galėtų būti, kad šis padaras simbolizuoja patį mizantropo vidinį konfliktą –
nors jis ir nori atsiriboti, kažkas jį vis dar laiko prisirišusį prie pasaulio
arba primena jo žmogiškąją esybę.
Paveikslo reikšmė yra
daugialypė. Pirma, tai yra moralinis įspėjimas apie pavojus, slypinčius
pernelyg dideliame atsiribojime ir neapykantoje. Bruegelis tarsi klausia, ar
visiškas atsiskyrimas yra tikras sprendimas, ar tik pasidavimas negatyvumui.
Antra, paveikslas atspindi XVI amžiaus intelektualines ir religines diskusijas
apie žmogaus prigimtį, nuodėmę ir pasaulio būklę. Reformacijos ir socialiniai
neramumai galėjo paskatinti tokių pesimistinių nuotaikų atsiradimą. Trečia, „Mizantropija“
yra individualaus žmogaus būsenos alegorija, nagrinėjanti vienišumo, nusivylimo
ir vidinės kovos temas, kurios išlieka aktualios ir šiandien. Bruegelio
paveikslas kviečia žiūrovą susimąstyti apie savo paties santykį su visuomene ir
apie tai, kiekvienas iš mūsų esame linkęs į atsiribojimą ar nepasitenkinimą
pasauliu.
MIZANTROPAS IR
MIZANTROPIJA LITERATŪROJE IR ŠIANDIEN
Sąvoka „mizantropas“
literatūroje pradėta naudoti dar antikiniame pasaulyje. Vienas žymiausių
ankstyvųjų pavyzdžių yra graikų dramaturgo Aristofano komedija „Paukščiai“
(414 m. pr. Kr.), kurioje vienas iš veikėjų Pizeteras, pavargęs nuo Atėnų
politikų ir visuomenės, kartu su draugu bando įkurti naują miestą danguje,
atsiribodamas nuo žmonių. Taip pat žinoma istorija apie legendinį Atėnų
mizantropą Timoną (V a. pr. Kr.), kuris tapo daugelio literatūros
kūrinių prototipu.
Tačiau sąvoką
išpopuliarino prancūzų dramaturgo Moljero 1666 metais sukurta komedija „Mizantropas“.
Pagrindinis šios pjesės veikėjas Alcestas yra idealistas, kuris negali pakęsti
visuomenės veidmainystės ir pataikavimo, todėl atvirai reiškia savo
nepasitenkinimą ir nori gyventi atsiskyręs. Moljero kūrinys ne tik suteikė
mizantropui ryškų literatūrinį veidą, bet ir pradėjo diskusiją apie nuoširdumo
ir socialinio elgesio ribas. Vėliau mizantropų personažai pasirodė ir kitų
autorių kūriniuose, pavyzdžiui, Viljamo Šekspyro dramoje „Timonas Atėnietis“ (1606).
Šiandien būti mizantropu
dažniausiai reiškia turėti kritišką ir neigiamą požiūrį į žmoniją apskritai.
Tai nebūtinai reiškia visišką atsiskyrimą nuo visuomenės ar nuolatinę
neapykantą kiekvienam sutiktam žmogui. Šiuolaikiniai mizantropai gali puikiai
bendrauti su pavieniais asmenimis, kuriuos jie laiko vertais pasitikėjimo,
tačiau jie išlieka skeptiški dėl didelių žmonių grupių motyvų ir elgesio.
Globalizacijos, socialinių tinklų ir nuolatinio informacijos srauto amžiuje
mizantropija gali būti susijusi su nuovargiu nuo paviršutiniškumo,
manipuliacijų ir destruktyvaus elgesio, dažnai pastebimo virtualioje ir
realiame pasaulyje. Būti mizantropu šiandien gali reikšti ieškoti prasmės ir
autentiškumo individualiuose santykiuose, o ne pasikliauti masine kultūra ar
visuomenės normomis, kurios, mizantropo akimis, dažnai yra veidmainiškos ir
žalingos. Tai gali būti ne tiek aklina neapykanta, kiek gilus nusivylimas
žmogiškosiomis silpnybėmis ir noras atsiriboti nuo jų neigiamo poveikio savo
gyvenimui.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą