Sveiki, skaitytojai,
Šiemet visai neseniai
Klaipėdos pilies teatras po ištisos 40-mečio proga pristatytos spektaklių
serijos Klaipėdos Žvejų rūmuose dar pristatė ir premjerinę komediją „Vieno
baro istorija“, kurią režisavo Marius Pažereckas. Beje, pats režisierius
kartu su Dovile Katiliūte ir sukūrė visą dramaturgiją, o pagrindinius vaidmenis
sukūrė: Kęstutis Bručkus, Mikalojus Urbonas, Viktorija Miliauskaitė, Sigutė
Gaudušytė, Jogaila Šimkus.
Istorija apie barų
užkulisių draugystę ir kultūrą, atspindinčią, sakyčiau, nūdienos jaunų žmonių
gyvenimo būdą. Spektaklio metu veikia baro savininkas, keturi barmenai ir
vienas naujokas pagalbininkas. Istorija prasideda kaip eilinė baro darbo diena,
visi susirenka parūkyti, susitvarkyti aplinką, bendrauja, išgėrinėja iš tų
pačių pastatytų baro butelių, atveria savo slaptas aistras ir istorijas.
Spektaklis nėra
įspūdingas, primena nemažai kitų teatro scenoje realizuotų istorijų, pvz. Klaipėdos
dramos teatro spektaklius „Demonai“ arba „Girti“, kur alkoholiu besisvaiginantys
veikėjai tampa savo pačių karikatūromis, o galiausiai ir mūsų visuomenės
atspindžiai. Esu nustebęs, kad pjesė pristatoma kaip dokumentinė, matyt, nemažai
dalykų dramaturgė paėmė iš realaus gyvenimo, kada piknaudžiaudami savininko
gerumu barmenai patys iš po staliuko maukdavo stikliukus (esu tai matęs). Visgi
spektaklis ne tiek apie išgėrinėjimą, toli gražu ne, bet apie du pasaulius, t.
y. tą, ką baro darbuotojai susikūrę už prekystalio, ir tą, kuris yra už baro
ribų. Baro savininkas labai įsimylėjęs vieną iš barmenių, kuri tenori laimės,
kad ją kas išvežtų į kaimą, sukaltų vištidę ir ją besąlygiškai mylėtų, nors
akivaizdu, kad ji skendi iliuzijose, kadangi mylėti blaivi per savo didelį ego
nelabai moka ir geba, o kasnakt suvedžioti vyrai keičiasi pernelyg dažnai, kad
ji galėtų ką nors turėti stabilaus. Ši veikėja, kaip ir daugelis kitų, yra kopriklausoma,
t. y. priklausoma nuo destrukcijos, tos žeminančio ir atmestinai dirbančio
žmogaus be perspektyvos tapatybės. Panašiai ir barmenas gėjus, kuris prisilakęs
tampa kuo kitu, nusirenginėja, nori sekso, erotinių santykių, tačiau viso labo
tegali užlipti ant baro ir parodyti lytinius organus.
Baras tampa nusivylusiųjų
ir užstrigusių žmonių prakeiksmu ir prieglobsčiu, savotiška paguodos meka. Į barą
per prisiminimų perspektyvą užsuka buvusi blondinė barmenė, kuri gyvena kuo
puikiausiai ir netiesiogiai pasityčioja iš čionai užstrigusių žmonių. O juk
būna tokių, kurie iš gyvenimo tikisi labai daug, susiranda panašų naktinį
chaotišką darbą, laikosi jo laikinai, kol studijuoja, kol galiausiai meta
studijas, niekas nevyksta, ateina trisdešimtmetis ir mato, kad nieko su
gyvenimo taip ir nenutiko, liko tais pačiais užstalės senstančiais pilstytojais.
Man šioji tragikomedija
priminė miniatiūrinį iliuzijų pasaulį susikurtą dideliame pasaulyje. Finalinėse
scenose veikėjai tiek nusitašo, kad ramsto vienas kitą, nors atrodė, kad vienas
kito dar visai neseniai nekentė. Tai spektaklis su savo intriga, įsibėgėjimu ir
atsikvėpimu, o siautulingi, ryškūs bei iš pirmo žvilgsnio atrodantys
charizmatiški veikėjai tampa pabaigoje išsikvėpusiais, nusitašiusiais ir
apgailestavimą išgyvenančiais don kichotais. Ar spektalis ką nors parodė
naujo? Nemanau. Tačiau priminė žiūrovui, kaip svarbu yra neužstrigti
savigailoje, svarbu rizikuoti dėl gyvenimiškųjų pokyčių, kurti stabilius
santykius ir integruotis į pasaulį.
Man regis, veikėjai bijo
gyventi, bijo įsipareigoti, o plepa tas netikras istorijas tarsi juose būtų herojai,
tačiau iš esmės heroizmo nėra, telieka tik pasąmoninis pokyčių poreikis. Kitą vertus,
baro istorija paradoksali, nes veikėjai nėra vieni, jie turi vienas kito apgirtusius
pečius, atramas, šiokią tokią paguodą, gal dėl to jie tokie kopriklausomi, o jų
santykiai, nors ir disfunkciniai, tačiau kitu metu neleidžia nugarmėti įstrigusiuose
individualiuose pasauliuose į Tartarą.
Iš tikrųjų komedija „Vieno
baro istorija“ tampa tragikomedija apie iliuzijų žlugimą, nesuvokiant
veikėjams, kad jie iš tikrųjų jau yra palūžusios sielos, nes iliuzija gyvesnė
ir saugesnė už atsakomybės pilną tikrovę už baro atitvaros. Scenografijoje –
butelių keturkampis, statomas ir griaunamas, aštrūs kampai kaip socialinės ir
intymios bendravimo ribos laužiamos-spardomos įkaušus, nes tada daugiausia
drąsos, tačiau tikrasis pokytis neįvyksta, nes veikėjai tėra kaip muselės
besitrankančios į stiklą. Išeidami iš spektaklio diskutavome, ar režisierius,
ar patys aktoriai rinko visą tą stiklo tarą, važinėjo po uostamiesčio barus ir
prašė į maišus prikaupti butelių. O gal tai Žvejų rūmų baro likučiai, o turinio
vartotojai patys žiūrovai? Jeigu taip, vadinasi, spektaklis paradoksaliai tik
apie mus visus, įstrigusius savo pasauliuose.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą