Sveiki, skaitytojai,
Šiandien truputį noriu
pristatyti ne tik citatos reikšmę, bet ir patį filosofą, kadangi artimiausiu
metu ketinu apsilankyti Slovėnijoje, visada domiuosi jų filosofais, literatūra
ir vertimais į lietuvių kalbą. Taigi.
Slavoj Žižek (Slavojus Žižekas),
gimęs 1949 m. kovo 21 d. Liublianoje, tuometinėje Jugoslavijoje (dabartinė
Slovėnija), yra vienas ryškiausių ir įtakingiausių šiuolaikinių filosofų,
psichoanalitikų ir kultūros kritikų. Jo kilmė yra susijusi su intelektualia ir
menine aplinka. Tėvas buvo ekonomistas, o motina – buhalterė, tačiau šeimoje
buvo vertinamos kultūra ir intelektualinės diskusijos. Žižeko intelektualinis
kelias prasidėjo studijuojant filosofiją ir sociologiją Liublianos
universitete. Vėliau jis tęsė studijas Paryžiuje, kur gilinosi į psichoanalizę
pas Jacques'ą-Alainą Millerį, Jacques'o Lacano žentą ir pasekėją. Šis
laikotarpis Paryžiuje turėjo didelę įtaką jo mąstymui, sujungdamas
kontinentinės filosofijos tradiciją su Lacano psichoanalitine teorija.
Žižeko tapimą filosofu
lėmė ne tik formalios studijos, bet ir jo aistra kinui, literatūrai bei
politikai. Jis sugebėjo originaliai sujungti šias sritis, analizuodamas
kultūros reiškinius per psichoanalitinę ir marksistinę prizmę. Jo ankstyvieji
darbai, tokie kaip „Sublimusis ideologijos objektas“ (1989), iškart atkreipė
tarptautinį dėmesį dėl novatoriško požiūrio į ideologijos sampratą, kurią jis
traktavo ne kaip sąmonės klaidą, o kaip realiai veikiančią pasąmonės struktūrą.
Žižeko gebėjimas aiškinti sudėtingas filosofines idėjas pasitelkiant
populiariosios kultūros pavyzdžius padarė jo darbus prieinamesnius ir
patrauklesnius platesnei auditorijai.
Žižeko knygų svarba
Slovėnijai ir Europai yra daugialypė. Slovėnams jis yra vienas žinomiausių
intelektualų pasaulyje, savo darbais reprezentuojantis šalies intelektualinį
potencialą. Jo kritinė analizė postkomunistinės transformacijos ir globalaus
kapitalizmo kontekste rezonuoja su daugelio Rytų Europos šalių patirtimi.
Europai jo filosofija siūlo radikalų kairiosios minties atnaujinimą,
kritikuojantį dominuojančias liberalias ir postmodernias tendencijas. Jis kelia
esminius klausimus apie šiuolaikinės demokratijos paradoksus, vartotojiškumo
kultūrą ir socialinę nelygybę, skatindamas permąstyti politinius ir etinius
orientyrus.
Lietuvai, kaip ir kitoms
posovietinėms šalims, Žižeko įžvalgos apie ideologijos veikimą, postkomunizmo
palikimą ir integraciją į globalų kapitalistinį pasaulį gali būti labai
aktualios. Nors jo knygų vertimų į lietuvių kalbą skaičius yra ribotas (vienas žinomas
pavyzdys yra „Sveiki atvykę į tikrovės dykumą“), jo idėjos per kitus šaltinius
ir intelektualinius mainus pasiekia Lietuvos filosofus ir humanitarų
bendruomenę. Jo filosofinė laikysena, būdama kritiška ir provokuojanti, gali
paskatinti Lietuvos mąstytojus giliau analizuoti vietos socialines ir politines
realijas, atsižvelgiant į platesnius globalius kontekstus.
Žižeko filosofinė
laikysena yra eklektiška, tačiau ją vienija radikalus kritinis požiūris. Jis
remiasi Hegelio dialektika, Lacano psichoanalize ir marksizmu, tačiau nėra
griežtai prisirišęs prie vienos mokyklos. Jo mąstymui būdingas nuolatinis
prieštaravimų ir paradoksų nagrinėjimas. Jis kritikuoja tiek dešiniuosius, tiek
liberaliuosius diskursus, atskleisdamas jų paslėptas ideologines prielaidas.
Apie tikrovę Žižekas
teigia, kad mūsų suvokiama realybė yra ne tiesioginis objektyvaus pasaulio
atspindys, o simboliškai konstruojama per kalbą ir ideologiją. Remdamasis
Lacano sąvokomis, jis skiria simbolinę tvarką (kalbos ir socialinių normų
sistema), įsivaizduojamą tvarką (mūsų subjektyvius vaizdinius ir tapatybės
konstrukcijas) ir Realųjį (traumuojantį, nepasiekiamą simbolizacijai tikrovės
branduolį). Ideologija, jo požiūriu, yra būdas, kuriuo mes maskuojame šį
Realųjį, sukurdami mums priimtiną tikrovės iliuziją.
Žmogų Žižekas mato kaip
būtybę, įrašytą į šią simbolinę tvarką. Mūsų subjektyvumas yra formuojamas per
kalbą ir santykius su kitais. Jis kritikuoja šiuolaikinį individualizmą ir
narcisizmą, teigdamas, kad jie atitraukia mus nuo esminių socialinių ir politinių
klausimų. Žižekas pabrėžia etinės atsakomybės svarbą ir būtinybę konfrontuoti
su socialinėmis nelygybėmis ir ideologinėmis manipuliacijomis, o ne pasiduoti
patogioms iliuzijoms. Jo filosofija skatina kritinį mąstymą ir nuolatinį
klausimų kėlimą apie mus supančią tikrovę ir mūsų vietą joje.
„Didžiausia šiuolaikinės
ideologijos pergalė – kai žmonės nebežino, ką jie praranda,“
– sako S. Žižekas. Šioje citatoje slypi gili kritika vartotojiškumui,
individualizmui ir nuolatiniam naujovių bei progreso naratyvui, būdingam
šiuolaikinei visuomenei. Žižekas argumentuoja, kad šios ideologinės formos
veikia ne per prievartą ar tiesioginę propagandą, o per subtilesnius
mechanizmus, įtikinėdamos mus, kad dabartinė tvarka yra vienintelė įmanoma ar
net geriausia. Tokiu būdu mes tampame akli alternatyvioms galimybėms ir
istorinėms patirtims, kuriose egzistavo kitokios socialinės, ekonominės ar
politinės santvarkos. Praradimas tampa ne tik materialus (pvz., prarastos
socialinės garantijos, bendruomeniškumas), bet ir konceptualus – prarandame
patį suvokimą, kad galėtų būti kitaip, kad mūsų dabartinė būklė nėra nei
neišvengiama, nei galutinė.
Filosofas šia citata nori
atkreipti dėmesį į tai, kaip šiuolaikinė ideologija veikia per mūsų sutikimą su
esama tvarka, net jei ji mums nėra visiškai palanki. Kai nebesuvokiame, kokios
alternatyvos buvo prarastos ar kokios galėtų egzistuoti, mes tampame pasyvūs
šios tvarkos palaikytojai, net nesuvokdami, kad esame ideologijos įkaitai.
Žižekas ragina kelti klausimus, dekonstruoti tariamai natūralius dalykus ir
atkurti istorinę atmintį, kad vėl pamatytume tai, ką praradome ir galėtume
pradėti mąstyti apie kitokias ateities vizijas. Ši citata yra galingas
priminimas apie būtinybę nuolat kritiškai vertinti mus supančią socialinę ir
politinę tikrovę ir nepasiduoti iliuzijai, kad „nėra jokios alternatyvos“.
Ar esate kada nors apmąstę,
ką asmeniškai arba kaip tauta esame netekę per tas baisias istorines XX a.
represijas? Net, sakyčiau, sunku galvoti, nes pirmiausia reikia žinoti galimas
perspektyvas ir jų galimus kelius bei baigtis.
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą